Stemmer. Og gjennomsnittsalderen på de som er smittet i Norge, er 46 år. Vesentlig folk som har vært på alpinferie utaskjærs .
Synes det er flere og flere som overdriver. Mange vil ha det til at denne sykdommen ofte er livsfarlig for unge også og det får jeg ikke til å stemme.
Men nå kommer det jo flere og flere tilfeller av personer på sykehjem som er smittet og dør. Det er nok et resultat av at mange av de som har vært på ferie og enten vært i karantene eller burde vært i karantene har besøkt sine eldre familiemedlemmer.
Ja før forbudet om besøk kom
Hvor mange blir testet i Italia ?
Kan det være begrensning i antall tester som gjør at grafen flater ut ?
Ville vært svært gledelig om det var reelt
Ja. Og det er kjempeskummelt. At folk ikke tenker seg om.
Men nå ser det jo ut som man kan være smittebærer uten symptomer en stund,… Ekkelt å tenke på.
Edit: Er jo selv bekymret for å smitte mennesker i min omgangskrets. Noen av dem er ligger i sonen for å bli skikkelig dårlige. Har heldigvis mye såpe, og noe Antibac
Etter en god del googling, klarer jeg ikke finne én eneste fagperson som mener det er noe poeng å stenge grensene når viruset først har sluppet inn. Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler det ikke. Heller ikke i FHIs siste rapport finner jeg noen anbefaling av grensestengning.
Helt på jordet det tiltaket der nå
OK hvis de hadde gjort det før viruset nådde kritisk masse i Norge.
Det er ikke dumt å stenge grensene om du har til hensikt å bekjempe smitten. Gjør du som Sverige, så betyr det ikke noe fra eller til, men så kommer de til å slite med smitte i lange tider. Og like lenge må vi stenge grensen mot Sverige, og sørge for at andre relativt smittefrie land som har smittede i karantene også gjør det.
Hvis jeg kan unngå smitte og evt få ytterligere redusert lungekapasitet på 20-30% så synes jeg absolutt det er verdt å stenge grensene.
I verste fall å bli avhengig av oksygenflaske synes jeg er lite tiltalende.
Hvis myndighetene vil la slike som meg bli permittert og får opphold i smittefritt område så kunne det gjerne vært et alternativ…
Det hørtes jo faktisk mer fornuftig ut å isolere den sårbare delen av samfunnet i et avgrenset område og så klart teste alle som får slippe inn dit. Hvis de hadde stengt grensene før viruset kom til Norge i stort omfang ville jeg ikke hatt noe problem med det, men det vil trolig ha liten eller ingen effekt nå.
Jeg vet ikke, men det ser ut til at danskene ikke har samme strenge regelverk mtp forflytning, da blir det fort større spredning, hvis det igjen fører til flere smittede, samme i Sverige, da synes jeg det er helt greit å stenge.
Så kan Norge kjøre sitt opplegg, Danskene sitt osv. Så får vi se hvem som får færrest døde når vi teller opp.
Per nå har Sverige og Danmark færre registrerte, men flere døde.
Måtte dødstallene forbli lave🤞
20:08Yasmin Alida Sfrintzeris
FRANKRIKE: FOLK BEORDRES TIL Å HOLDE SEG HJEMME
Den sier den franske presidenten Emmanuel Macron i en tale til folket mandag kveld, ifølge nyhetsbyrået Reuters.
Franskmennene vil kunne forlate hjemmet dersom det er spesielt viktig.
Alle samlinger vil bli forbudt, i parken, ikke mellom venner eller familie.
– Vi er i en helsekrig, sier Macron.
Den frankse presidenten opplyser at bevegelsesfriheten vil bli betydelig innskrenket fra tirsdag og 15 dager frem i tid.
–Hhvis dere vil hjelpe, bli hjemme og hør på helsevesenets råd, sier Macron.
Det forestående valget i Frankrike vil bli flyttet, opplyser Macron.
Frankrike vil mobilisere taxier og hoteller i kampen mot coronaviruset.
Hvilket område foreslår du? Alle steder der det er infrastruktur bor det jo folk fra før som ikke vil la seg forvise fordi stedet skal bli isolert. Noe slikt hadde vel vært mer inngripende enn noe Kina har gjort.
Jeg er glad jeg bor i enebolig på landsbygda, skulle jeg komme i karantene så kan jeg gå ut 24/7 uten fare for å snitte andre.
Jeg tror jeg hadde klikka hvis jeg var oppegående og måtte holde meg innendørs…
Fikk oppdatering om status der jeg jobber nå:
9 på intensiv
4 av disse intubert
6 alvorlig syke på infeksjon, men på bedringens vei.
Interessant å høre litt om hvordan du opplever det fra innsiden @Celestar
Kan du si noe mer generelt om hvordan tilstanden er og hva slags behandling de som er på intensiv har behov for? Mulig slikt er taushetsbelagt
Intubasjon er respirator?
Akkurat nå er det ikke så mye å rapportere om, sitter i karantene hjemme i påvente av testing. Referer til oppdateringsmail sendt ut på avdelingen.
Vil nok ikke kunne si så mye om tilstanden til pasienter det er mulig å identifisere. Derfor blir det mest generelle betraktninger.
Er man på respirator så man intubert ja. Enten med slange ned i halsen eller trachestomi.
Noen formening om hydroksyklorokin eller remedisivir i behandlingen?