En høyere bot, burde denne personen fått…
Men han fikk åpenbart ei hostekule…
Nå vet ikke vi om det var med vilje, eller ikke.
Men boten viser kanskje at det ikke bare var tankeløshet.
Er Hivju i risikosonen eller et utsatt yrke, eller er det rett og slett forskjellsbehandling i hvem som testes? En kan undre…
Utsatt yrke, tenker jeg. Filmopptak kan både være folksomt og tett. Dråpesmitte…
Hadde vel hatt kontakt med en annen som hadde påvist smitte, og ble testet før de strammet inn.
Testresultatet kom på mandag, altså i dag, står det?
Litt på siden, men er det mulig å kjøpe seg en test?
Kunne vært god butikk for et privat sykehus.
Røkke kan nok fortelle deg hvordan du går frem… 
Neppe. Er jo for få testkit over hele verden…
Dette er interessant, UK som får mye pes for å være for tilbakelente sier
Families are being urged to stay at home for 14 days if any member of the household is ill, Johnson says.
Norge sier
Jeg synes dette er et ekstremt viktig punkt Norge må stramme inn på. Folk må være lenger hjemme og det gjelder hele husstanden.
Tanta mi bor i Birmingham. De har vist snudd gradvis der borte.
Er like strenge tiltak der borte neste uke - spår jeg.
Det virker som de fokuserer på de riktige tingene nå. I Norge stenger vi grensene men samtidig skal vi la husstandsmedlemmer til personer med luftveisinfeksjoner gå rundt på jobb, og dessuten bare 1 dag etter du er symptomfri allerede tilbake på arbeidsplassen, det synes jeg er for dårlig, spesielt når vi vet at sykdommen kan avta og blusse opp igjen.
Jeg mistenker vel at det er mer coronasyk Boris sikter til med “ill” og ikke folk med “bare” luftveisinfeksjoner uten kobling mot corona. Så tror ikke sammenligningen er helt riktig.
Det gjelder hvis du har feber, føler deg varm eller har hoste:
Vært endel kritikk mot norske helsemyndigheter sin håndtering, men synes det begynner å komme seg ganske bra nå jeg. Ser også ut som folk følger godt opp.
Positivt at så mange testes, sa på kveldsnytt nettopp at 18 000 var testet, da ligger vi marginalt bak Sør-Korea, målt per innbygger, og kommer til å fyke forbi med raten det testes nå.
USA sier det samme som UK der.
Sitter og gjør litt research og kom over denne artikkelen.
https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lanres/PIIS2213-2600(20)30116-8.pdf
Her hevdes det at blodtrykksmedisiner øker ekspresjon av ACE2 reseptoren. Jeg er ikke fagperson og synes det virker rart da ARBs skal blokkere denne reseptoren, men må grave litt mer for å forstå mekanismen bak disse medisinene, og hvorfor det øker ekspresjon av en reseptor de skal blokkere…
Hm, Trump har holdt flere pressekonferanser den siste uken…
Kveldens oppdatering på prognosetall fremover - basert på snittet veksttall de siste 10 dager for utvalgte land.
Med unntak av Spania har alle land lavere veksttakt i dag enn i går. Samtlige land har også lavere veksttakt enn snittet siste 10 dager. Som vanlig voldsomt med mørketall når det gjelder faktiske syke kontra diagnostiserte.
Mange land nå godt over 1000 nye tilfeller siden i går - er det en mulighet for at dette rett og slett er maks hva man klarer å diagnostisere i enkelte land?
Lagde også en versjon med snitt av siste 5 dager i stedet - denne fanger nok i større grad opp endring i takt. Jeg håper dette er et mer riktig bilde av situasjonen i dagene fremover enn forrige prognose.
Italia var vel ca 4 dager før oss med å skru av landet så det kan forhåpentligvis forventes utflating der ca 20.mars.
Her er en analyse av forskjellige strategier for å håndtere viruset: https://www.imperial.ac.uk/mrc-global-infectious-disease-analysis/news--wuhan-coronavirus/
We therefore conclude that epidemic suppression is the only viable strategy at the current time.The social and economic effects of the measures which are needed to achieve this policy goal will be
profound. Many countries have adopted such measures already, but even those countries at an earlier stage of their epidemic (such as the UK) will need to do so imminently.Our analysis informs the evaluation of both the nature of the measures required to suppress COVID19 and the likely duration that these measures will need to be in place. Results in this paper have informed policymaking in the UK and other countries in the last weeks. However, we emphasise that is not at all certain that suppression will succeed long term; no public health intervention with such disruptive effects on society has been previously attempted for such a long duration of time. How populations and societies will respond remains unclear.