Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Hadde det vært SARS, MERS eller Ebola som smittet så lett og spredde seg vil jeg tro at de hadde kjørt ut det de hadde der og da, men her er det vel ikke snakk om store deler av verdens befolkning (Kan ta feil hvis dette blir ille i Afrika). Tror ikke noen vaksine mot dette viruset blir gitt uten studier på sikkerhet/bivirkninger og sannsynligvis en del data på at den er virksom. Sikkert ikke i 2020.

Vi skulle vært på samling utenlands denne uken. Jeg stilte spørsmål til ledelsen i slutten av februar om vi virkelig skulle reise…
Tirsdag for en uke siden falt avgjørelsen, så det satt langt inne!
Jeg har også vært skeptisk til innenlands flyreiser, nå blir det en pause for det også.
Det er mange som tror det er en «vanlig» influensa fortsatt.

3 Likes

Fortsatt vet vi for lite om reell dødelighet. Når det gjelder testing av vaksine mener jeg selvsagt ikke at den skal sendes til markedet uten testing for mulige bivirkninger. Det er graden av testing jeg sikter til. Blir situasjonen så alvorlig som vi nå ser konturene av, så vil det vel kunne bli en sannsynlighet for at vaksiner kommer på markedet tidligere enn de ellers ville kunne blitt godkjent for.
Når enkelte helsetopper nevner at vaksiner ikke er klar før etter opp til 2 års testing, må det være alt for pessimistisk.

1 Like

Jeg leste en plass for lenge siden, at det var det som var problemet.
Det smitter veldig lett, og har aaakkurat lav nok dødelighet til at folk ikke tar det seriøst nok. Der ligger caset. At antall døde likevel blir høyt, nettopp fordi det er så mange som blir smittet, er ikke så farlig.
Skal tross alt på hytta, kongeforhold i bakken må vite…

4 Likes

Disse såkalte helsetoppene kan du bare glemme.
2 år her har ingen realisme i seg.
Jeg sier Max et år.
Kanskje allerede i 2020.

2 Likes

Nye oppdaterte prognoser for de neste dagers utvikling i utvalgte land, nå basert på et snitt av siste 5 dagers veksttakt i de ulike land

Spania og Frankrike har nedgang i veksttakt siden i går, alle andre har lik eller høyere. Men sett i forhold til snittet siste 5 dager er det kun Tyskland og USA som øker veksttakten, USA ganske dramatisk.

2 Likes

Der kom svenskenes innreiseforbud…

1 Like

Danskene…

1 Like
2 Likes

Kan dette komme av begrensning av antall tester som blir utført?

1 Like
1 Like

Synes Nyborg var troverdig og engasjert. Hun begrunner sine synspunkter i forskning vi har fått linket i denne tråden her. Med det i bakhodet og etter å ha lest dem samme selv er jeg ganske sikker på at hun med sin faglige bakgrunn har rett i sin sak. Fallet for henne personlig blir i så tilfelle enormt om det skulle være feil.

Tøft gjort å stille opp og tale makta midt i mot. Aavitsland virker nesten å være enig, men tvunget til å ikke spre frykt… en gjeng med suppegjøker i FHI.

Til slutt litt galle - Guldvog sitter hjemme i full karantene i full dress og slips… spar meg.

10 Likes

Godt immuneforsvar så bli det en tøff reaksjon initialt.Ved høy alder eller annen grunn til nedsatt immuneforsvar går nærmest koronaviruset hos noen inn i en langvarig fase.Eldre får lite symptomer til å begynne med , men deretter økende hoste og organsvikt.(3-4 uken.).Blir altså utmattet.I tilegg har det vært vurdert om coronaviruset tukler med immuneforsvaret som HIV viruset hos noen få.

3 Likes

Stop hoarding, panic buying: PM

Sydney morning herald

By Eryk Bagshawu

Prime Minister Scott Morrison strongly criticised the panic buying that has swept through Australia’s supermarkets, stripping shelves of flour, rice, pasta and toilet paper saying “it’s ridiculous, it’s un-Australian, and it must stop”.

“On bulk purchasing of supplies. Stop hoarding. I can’t be more blunt about it. Stop it. It is not sensible, it is not helpful and it has been one of the most disappointing things I have seen in Australian behaviour in response to this crisis,” he said.

“That is not who we are as a people. It is not necessary. It is not something that people should be doing.”

1 Like

Nesten garantert vil jeg tro, ja.

Hjelpe og trøste…

2 Likes
1 Like

Først artikler om statssekretærer som er syke, så artikkel om nestleder.

Erna confirmed syk i morgen?

1 Like
1 Like

Guldvog og Aavitsland ble jo hele tiden avbrutt av programleder, dessverre
Jeg oppfatter at Nyborg er litt «doomsday prepper».
Vanskelig å sammenligne dødsrate i Norge med Italia. Eller Kina.
Kommer an på testrate. Vet vi at Kina og Italia har samme testrate som Norge?
Hvorfor ikke se på tallene fra Diamond Princess? Eller sør Korea?
Litt som fanden leser bibelen, og med sin egen agenda. Jeg fikk inntrykk av en forsker som ikke er fakta- men emosjonelt drevet.
Lett å få gehør om man er forsker…

4 Likes