Var noen statssekretærer som var smittet i dag, derfor de tar det opp.
Lurer på hvordan denne krisen vil forandre mindsette til Ola Normann. Da jeg selv de siste dagene har reflektert over hvor mye man tar for gitt i dette landet.
Geopolitisk kan jo Kina bruke denne krisen til å få enormt mye større innflytelse på Europa? Bare en tanke. Trumpen ser jo tydelig ut til å kun se sin egen nesetipp
Synest Klopp har en bedre tilnærming enn Fjørtoft
Jeg mener en må se på antall innleggelser, de er presise og kommer før dødstallene.
For 2 dager siden var de på 40 i går var de over 70. Legger man til grunn dobling hver 3. Dag blir det eksponensiell vekst.
0-40 , 3-80, 6-160, 9-320, 12-640…
Det essensielle her er at dersom sykdomsforløpet er slik at en først kommer på sykehus etter 2 uker og at taket på intensiv plasser er 1200. Ja så er det essensielt å få stoppet den eksponensielle veksten snarest!!
Lite tilitsvekkende å forfekte at spredningen er lav i den gruppen som ikke blir testet.
Endelig sett ferdig debatten, det er svært mye jeg er enig med Nyborg om. Men som også nevnt i chat er jeg kritisk til at hun er så fast bestemt på den eksponentielle veksten hun ser, dvs at hun ikke tar hensyn til tiltaktene gjort. Samtidig ser det ut til at hun fullstendig ignorerer at vi som de to andre sier, at Norge er kanskje nummer 2 i verden når det kommer til testing. Og det ble gjort på kort tid, så selvsagt gikk det fort pluss vi avdekket mange. Det kan man ikke laste de for, at de rett og slett har vært flinke til å teste mange + spore opp de rette folkene. Men selvsagt har vi svært mange som ikke er plukket opp, men fysøren, det har hele omverdenen også. Så nevner hun tall fra Kina uten å vise til at det kan være total BS også. Det er ikke tillitsvekkende. Hun brukte liksom tallet 17 uten å se ut til å være usikker på det engang. Som en av de to sa så er jo det selvsagt ikke korrekt, på samme måte som våre tall heller ikke er korrekte.
Men jeg er svært enig i hennes angrep på de tullete tallene vi får servert i fra FHI. De bruker tall jeg ikke har anelse om hvor de tar det i fra. Det er egentlig som at de bare regner på vanlig influensa omtrent, men putter inn ekstra mange smittede. Så håpløse er de tallene.
Så hun sier jo egentlig også det som jeg bruker å si ang at det tar 14 dager, men hun bruker det ikke det som argument for å se an utviklingen fremover, nå som vi har gjort drastiske tiltak. Samtidig er det korrekt som hun sier at blant de vi har testet/avdekket nå er det svært mange friske og unge, derfor er det ikke overraskende dødelighet og antall på intensiv er “lavt” fremdeles. Men de som blir smitted av den bølgen desse har satt i gang vil nok etterhvert være endel eldre som ikke er like solide.
Pluss de selvsagt som har blitt smittet fra andre land enn de vi har “hengt oss opp” i og virkelig sporet opp. Bare tenk om vi ikke hadde busted Østerrike, da ville vi virkelig hatt en hau med superspredere rundt om kring. Det var tross alt bare tilfeldig. Samtidig må en også forvente vi har oversett flere lignende steder med stor spredning som nordmenn har vært, men som ikke er bra testing enda. Jeg vedder på Østerrike hovedsaklig har testet pgr vi faktisk gjorde de oppmerksomme på problemet. Så tidlig ute var vi.
På ett tidspunkt hadde Norge flere smittede fra Østerrike, enn de hadde bekreftet selv i eget land. Nå begynner de faktisk å ta oss igjen. Noen som vil gjette hvem som egentlig har det største problemet av oss to?
Og noen som vil gjette hvor mange andre land som er skjulte bomber slik Østerrike egentlig var fremdeles? Det er tross alt svært mange land med veldig lite avdekket fremdeles, og spesielt her i Europa. Hvor vi vet alt er connected, det er ikke en sjans i havet ikke de andre landene har enorme problemer om Italia, Sveits og Spania osv har så ekstremt store problemer. Bare tenk hvor mange som egentlig er syke i de landene.
Britenes opprinnelige plan om flokkimunitet kunne ha kostet 260.000 mennesker livet
En rapport fra Imperial college og professor Neil Ferguson.
fikk Boris til å snu. En kort oppsummering av rapporten er her. Rapporten er et samarbeid med WHO
Her selve rapporten, Masse grafikk og tabeller.
8 tegn og litt til
ja, og legger du de tallene inn i regnestykket blir tallene?

Jeg er optimistisk som alltid og har gjort flere kjøp. Noen bedre og noen dårlige, men alle gode på lang sikt👍
Eksempel Orkla. Hadde snitt lav 80, kjøpte midt 70 og vi er nå høy 80! Norsk Hydro er også opp endel ifra mitt kjøp på 20 blank
Hva om det var bunnen hos begge, hvem vet! Jeg har iallefall fått flere aksjer billigere en hva jeg var villig til å betale for de før fallet.
Veldig interessant å høre om Iran, for det er er samfunn som har null kontroll på smittespredning. Så der kan man se hva som blir konsekvensene av at viruset får formerere seg fritt og hvor farlig dette i så fall er.
Så du «debatten» Pablo ? Har du fått med deg strategien nå ?
Her er det kun toppen av isfjellet som er synlig, det er jeg ganske sikker på.
Her i husstanden har 2 barn og 2 voksne symptomer. Begge barna tungpustet. Ellers:
- Hodepine
- Svimmel feber
- Lite energi
- Hoste 1 av barna
- Oppkast 1 av barna og diare 1 av voksne
- Kortpustet
Snakket med både fastlege og lokal legevakt i går.
“Ikke kom hit, ring om dere trenger akutt hjelp”
Så dere skal ikke teste for å få avklart.
“nei, hold dere inne og vekke fra besteforeldre. Ring ved akutt, lykke til”
Norge ligger nå på topp av de som har flest smitta i Skandinavia, men færrest døde.
Det er ihvertfall to ting som er fakta: antall døde og antall sykehusinnleggelser/intensiv/respirator.
De andre tallene er nødvendigvis BS så lenge ikke alle eller svært mange blir testet.
Men det er iallefall flere dager siden siste døde.
Nå må vi håpe at flere av helsepersonell i karantene kommer tilbake i jobb før de store bølgene setter inn.
Lykke til Vcp. 
Takk for det @Frodoen
Heldigvis er vi er godt utenfor risikosonen.
- Ingen underligende sykdommer
- Lav BMI
- Ikke røyker
- Under 40år
Corona viruset vil herje i 2 aar.
Overlege Preben Aavitsland– Vi har ikke en strategi for å stenge ned landet og forsøke å stoppe spredningen totalt, sier overlege Preben Aavitsland i Folkehelseinstituttet.
Han mener det ikke er mulig å stoppe viruset fullstendig, uten å lukke ned samfunnet i opp mot to år.