Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Det er vel ikke umulig at Iran har titusener døde.
Det jeg gjerne skulle hatt tall på etterhvert er om epidemien fortsatt er stigende, eller om de er over toppen. Dessverre får vi nok aldri de korrekte tall derfra.

Hadde skrekkvisjonene til legen i debatten i går vært korrekte, så hadde vi sett dette i Iran nå.

Med tanke på at det er et ekstremt ustabilt og vanstyrt diktatur, så ville noe slikt medført samfunnkollaps. Det virker ikke som om noe slikt har skjedd.

jeg hengte meg ikke så mye opp i tallene hun brukte, men poengene hun fremla. vi tester nå i vesentlig grad mindre, samtidig er økningen fremdeles like høy. dvs i mitt hode at i realiteten har vi en enorm ukontrolert spredning. samtidig ser vi at ide som blir smittet i norge i vesentlig grad har milde symtomer, så da går det vel kanskje bra da? :wink:

1 Like

Problemet er vel at man ikke har kapasitet til å teste alle og dessuten har vi et sterkt demokrati med personvern og individuelle rettigheter som gjør viruset vanskelig å stoppe helt i vår del av verden. På det kan man legge langsomme byråkratiske prosesser, og en litt naiv tro på at vi er best på det meste.

Så dette, men slet med å finne offisielle linker på nye tall fra USA. Blir stort sett bare referert til CDC

Antall døde nordmenn med Imperial College sitt estimat

Med den spredningsprosenten som følger av null tiltak og at man lar dette “brenne seg ut”. Folketall pr. 1. januar 2020

Spredning IFR Antall døde
0-9 år 614 916 80 % 0,002 % 10
10-19 år 640 541 80 % 0,006 % 31
20-29 år 712 419 80 % 0,03 % 171
30-39 år 717 369 80 % 0,08 % 459
40-49 år 728 639 80 % 0,15 % 874
50-59 år 691 744 80 % 0,60 % 3 320
60-69 år 576 747 80 % 2,2 % 10 151
70-79 år 419 838 80 % 5,1 % 17 129
80-eller eldre 225 999 80 % 9,3 % 16 814
Total 5 328 212 48 960
7 Likes

det er jeg helt enig i, men ser man på de tallene vi har hitill ser det ikke ut som et problem. vi har lav dødlighet, samtidig som tallet på kritiske tillfeler er ganske så stabilt (foreløpig) det kan se ut som at selv om vi kanskje har enorm store mørke tall, skal dette gå forholdsvis bra. men ja de som er i risokogruppene bør bunkre seg inne… nå

2 Likes

Fram til det grå området stemmer dataene, men ville bare presisere at det ikke er noe stort fall de siste dagene slik man lett kan tro hvis man bare ser grafen.

2 Likes

Forsøk på å få oversikt i kaoset av tall i Norge. En troverdig utflating vil vel først vise seg i innlagte og døde, siden testkriteriene strammes inn? Tall fra FHI og helsedirektoratet:

Ser vi en lineær stigning i innlagte, og egentlig gode nyheter? Eller er dette starten på en eksponensiell kurve?

1 Like

Har du link til artikkelen med disse tallene?

Det tas vel ikke færre tester mener jeg men det er andre kriterier for hvem som blir testet. Tror faktisk antallet tester er i ferd med å øke.

Fra FHI:
Totalt 18 062 er rapportert testet for Koronavirus (SARS-CoV2) (per 16.03.2020 kl.
08.30)
og
21 647 er testet per 17.3.2020 kl 11.30

Tallene er hentet fra de to siste dagsrapportene herifra:

Så testhyppigheten ser ut til å være økt.

1 Like

Tror MicMic har et poeng når han sier om Iran at “Dessverre får vi nok aldri de korrekte tall derfra”. I den sammenheng så er følgende nyhetsartikkel fra i dag , og publisert på TI for litt siden av en markus interessant:

Der er det offisielle tallene at det er 1000 døde på 16000 cases.

Samtidig så sies det følgende:

"Dr Afruz Eslami said if people begin to cooperate now, Iran will see 120,000 infections and 12,000 deaths before the outbreak is over. If they offer medium cooperation, there will be 300,000 cases and 110,000 deaths, she added.

But if people fail to follow any guidance, it could collapse Iran’s already-strained medical system, Eslami said. If the “medical facilities are not sufficient, there will be four million cases, and 3.5 million people will die,” she said.

Eslami did not elaborate what metrics the study used, but reporting it on Iran’s tightly controlled state TV represented a major change for a country whose officials had for days denied the severity of the crisis.

At least 12 Iranian politicians and officials, both sitting and former, have now died of the illness, and 13 more have been infected and are either in quarantine or being treated. "

Hva er sannsynligheten for at 12 av de 1000 døde er politikere og andre viktige personer?

Det er jo folk som er mest opplyst, kan ta flest virkemidler for å beskytte seg og er noen av de få iranere som vil få den beste legehjelpen.

Synes advarslene over tyder på at situasjonen i Iran er vesentlig verre enn de offisielle tallene. Og utsagnene tyder på at man bereder grunnen for gradvise innrømmelser.

4 Likes

ja sorry, skulle pressisert bedre, trodde folk forsto hva jeg pratet om hehe :wink:
det skal ikke gjenta seg håper jeg :crazy_face:

1 Like

Viktig poeng. Hvis man lager et estimat utifra hvor mange “politikere og viktige personer” det finnes i Iran, så kan man vel finne reelle tall over dødsfall.

For det første, er det bekreftet at 12 viktige personer er døde? Det er vel det ellers hadde vel journalisten ikke vært i live nå.

Si det finnes 10 000 politikere eller viktige personer i Iran. Et tall i løse luften. Et folketall på ca 83m. Står tallene da i forhold til hverandre kommer jeg frem til at det da har dødd 100 000 iranere.

1 Like

De tester de samme folkene om og om igjen. Helsepersonell

1 Like

Alle som har satt seg litt inn i tallene skjønner at hennes bruk av tall var selektiv og berettiger ikke den alarmistiske språkbruken hennes.

2 Likes

Men vi har vel ikke tall på det vel?

De var i det forrige innelgget mitt. De norske befolkningstallene er hentet fra SSB sin database.