Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Da må du legge på en null til, en million milliarder blir en billiard. :slightly_smiling_face:

1 Like

Ja. Denne backtrackingen er påfallende. Ingen motstemmer.

3 Likes

Takk for et veldig interessant innlegg!

1 Like

Snittalder på de døde i Norge ligger på 89 år:

Helt korrekt. Det henger ikke sammen! Derfor jeg begynner å mistenke at det kanskje ligger andre ting bak dette opplegget.

1 Like

Hvilke ting mistenker du?

1 Like

Denne er veldig interesant! Har dere vondt i magen?

1 Like

Ikke så oppløftende info i denne artikkelen dersom det stemmer.

4 Likes

Det kan godt hende at vi ender i en slik situasjon ja. Og grunnen til at vi har omtrent stengt ned samfunnet, er fordi myndighetene var så trege i reaksjonen, at de lot smitten spre seg før de satte i gang tiltak. De visste at coronaen var på vei, likevel reagerte de ikke.

Kjenner jeg de ansvarlige rett, så sniker de seg unna straffen, og får medaljer i stedet…

1 Like

Tror fortsatt mørketallene er så store at ikke krisen kommer helt ut av proposjoner. Dvs tror toppen kommer ganske snart (3 uker ±), for deretter å danne en tjukkere «hale».
Ikke en slik normalfordeling vi ser i de fleste fremstillinger.

2 Likes

Vet ikke, det blir bare spekulasjoner. Det kan være ganske mange med ulike motiver som er i posisjon til å sette i gang eller ev. utnytte situasjonen

1 Like

Steile fronter, men tror alle kan være enige i at å få full oversikt med testing er alfa og omega. Vi famler i blinde med tiltak når vi ikke vet status.

1: Teste for smitte og isolere de smittede.
2: Teste for antistoffer (når test blir tilgjengelig) og etter hvert sette de som har hatt viruset i sving ute i samfunnet slik Norge ikke stanser opp lengre enn nødvendig.

Antar da at en blir immun i hvert fall for en brukbar stund etter infeksjon slik som en blir med mange andre virus.

4 Likes

Jeg blir helt satt ut… Og disse er satt til å styre oss: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPQlk1/clemet-slo-corona-alarm-etter-uformelt-borgerlig-pub-treff-ble-selv-testet-i-ettermiddag

1 Like

På pressekonferansen heromdagen (husker ikke akkurat hvilken dag, det er jo overload av info) opplyste ho dama fra FHI at snittalder for de innlagt på sykehus var 46 år. Men det var ikke oppgitt antall kritiske. (ikke alle innlagt på sykehus er kritisk).

1 Like

Det er flere som argumenterer for at Alternativkosten/QALY bør være lik BNP pr. innbygger. F.eks. her: https://tidsskriftet.no/2017/03/kommentar-og-debatt/ny-norsk-terskelverdi-verdien-av-et-godt-levear-0. I fjor var denne kr. 661.498,-. Og så ble forventet leveår regnet som 84 minus alder litt urettferdig for de eldre i den første tabellen, så jeg har oppdatert forventede leveår med faktisk forventede leveår for de forskjellige kohortene hentet fra SSB:

Da blir kostnaden altså 462 milliarder.

2 Likes

Det tyder på at det er flere enn «bare» de i risikogruppen som innlegges? Eller blir det en gal hypotese?

Nå er det ikke bare alder som definerer om du er i risikogruppen. Det er mange underliggende sykdommer som gjør at du kan være i risikogruppen. Men jeg deler forsåvidt hypotesen din fordi det er rapportert om tilsynelatende friske og unge personer som også havner på sykehus uten at jeg har sett noe tall på det. (sry, har ikke noen link akkurat nå).

1 Like

Til sammenligning ligger gjennomsnittlig levealder i Norge på 82,51 år.

2 Likes

Ver ikke om denne har vært postet:

Kul teori, barn og unge er potensiellt immune grunnet betacorona forkjølelsesvirus.

4 Likes