Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

USA kommer til å bli hardt prega av det her viruset. For det første har de en president som er totalt handlingslamma, de har en økonomi som e fullstendig skakkjørt og som ikke tåler en slik påkjenning, de har et helsevesen som e mildt sagt ikke-fungerende og har ingen velferdsordninger som sørger for at folk kan holde seg hjemme i isolasjon

1 Like
4 Likes

Jeg begynner å komme mer og mer over på denne siden av debatten.

Akkurat nå holder vi på endre Norge over til et land med sør-europeisk arbeidsledighet. Fortsetter vi er vi på latin-amerikanske nivåer.

Den store majoriteten av befolkningen kjenner ingenting, deretter får en stor andel en heftig influensa, mens en liten majoritet trenger hjelp på sykehuset og en enda mindre andel dør.

Jeg synes det er et fair spørsmål å stille, “hey, vi skal sørge for arbeidsledighet på greske nivåer for å forlenge livet til 80 åringer?”

Kan man ikke i så fall isolere risikogrupper? Når jeg er ute på min daglige butikktur, hvem ser jeg som fortsatt sitter på kaféer? Hint det er ikke unge folk i jobb med bolig- og studielån.

4 Likes

Jeg forstår Carina godt.
Men hun forstår kanskje ikke at hun ved å invitere en venn, indirekte i verste fall er med på å ta livet av andre.
Får håpe hun og hennes venn både var og er smittefrie.

1 Like

Fullstendig nedsmelting av norsk økonomi, kollaps i kronekurs og oljepris, konkursras og massearbeidsledighet kan være en for høy pris altså?

Og da sett helt bort fra de massive negative sosiale kostnader disse tiltakene ellers har.

Kan være en litt høy pris for å forlenge levetiden til 80- og 90-åringer på pleiehjem med et par måneder?

5 Likes

Solgt til Polygon :wink:

5 Likes

Hvilken bunkers har du vært i siste uken?

2 Likes

Vanskelig å si at han er handlingslammet all den tid han allerede i januar stengte ned all ikke-nødvendig reiser til og fra Kina. Og videre at han stengte ned reise til og fra Europa.

I begge tilfeller ble han kritisert for at det var for mye, og uproporsjonert. Veldig kort tid etter fulgte de fleste europeiske landene med å stenge sine grenser mot alle rundt dem.

At USA ikke var flink med testingen i begynnelsen ved at de mente på at hele den prosessen skulle styres av CDC er et fair point. Ingenting av dette vil du lese om i media, eller at de prøver å gi et balansert og rettferdig bilde fordi Orange Man Bad.

7 Likes

Håpløst å argumentere mot folk som enten ikke forstår eller følger med på hva som foregår.

Alt av relevant privat næringsliv i U.S. ble mobilisert for 2 uker siden på presidentens ordre.

Defense Production Act, åpnet denne uken.
+++

4 Likes

Slutt å vær så j nedlatende!

Kommenter det andre jeg sa da!

USA kommer til å bli hardt prega av det her viruset. de har en økonomi som e fullstendig skakkjørt og som ikke tåler en slik påkjenning, de har et helsevesen som e mildt sagt ikke-fungerende og har ingen velferdsordninger som sørger for at folk kan holde seg hjemme i isolasjon

1 Like

USA har vunnet to verdenskriger, de klarer nok dette også.

Dessverre :cry: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/BR1pGw/usa-35-doede-av-corona-paa-samme-sykehjem

1 Like

Hvor kommer denne usannheten med at USA ikke har velferdsordninger fra? Det er ikke mange land av den størrelsen som har så store velferdsordninger som de.

• Medicare
  • Medicaid
  • SNAP (Supplemental Nutrition Assistance Program)
  • Social security
  • State Childrens Health Insurance Program
  • Folk som er i the VA har jo kjempe gode ordninger

Dette er bare en håndfull av dem

Vis meg andre land på den størrelsen som har det, og ikke land som kanskje er på nivå må med en delstat i USA?

Hey, jeg prøver ikke å være en drittsekk, på noen måte, men man kan ikke gå rundt å snakke om hvor mye Trump og republikanerne lyver og hvor feil de sier når man selv ikke har kontroll på sine egne fakta .

1 Like

På ingen måte ment som nedlatende. Du kommer med egne uargumenterte synspunkter som ikke harmonerer med virkeligheten.

Hvem er du til å kategorisere:

• Den amerikanske økonomien som “fullstendig skakkjørt”
  • Trump som totalt handlingslammet?

Blir for dumt imo

2 Likes

Hvem i verden har den største utenlandsgjelda?
Du kan jo ikke si at økonomien i US går strykende

1 Like

Hvorfor hamstrer hele verden US dollars akkurat nå da?

Ja akkurat. Dette viser ståa i «verdens rikeste land» hvor økonomien går på skinner…:roll_eyes:

Noe av dette kanskje passer inn makro, indeks, valuta tråden. Det er veldig interessant det som skjer nå, med sterk dollar, men yields på Treasury bonds stiger (dvs noe selger statsgjeld på tross av massive støttekjøp)

3 Likes

@Slappenfjert

Skjermbilde 2020-03-19 kl. 08.51.16 Skjermbilde 2020-03-19 kl. 08.54.20

Referanse: https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_the_United_States

1 Like

Det der er et gigantproblem i USA, ingen som blir hjemme når du da ikke får lønning og går sulten eller mister huset. Med tanke på hvor mange som har svake symptomer, så får du noe jævelig til utbrudd.

2 Likes