Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Ja er faringen med å bidra i kriger langt utenfor eget territorium for lenge siden kommer nok kjempegodt med i denne kampen :thinking:

Jepp. De har en erfaring og evne til å mobilisere samfunnet som intet annet land i verden er i nærheten av.

1 Like

Hvis du med å mobilisere samfunnet mener typisk dugnadsånd og samhold er vel ikke USA et foregangsland. De hamstrer våpen til seg selv akkurat nå.

Asiatiske land er vel heller eksempel på hvem som kan mobilisere samfunnet. Eller UK og Sovjetunionen under andre verdenskrig.

3 Likes
1 Like

Skjønner ikke hvor dette kommer fra - vet dere hvor mye veldedighet som det drives i USA? Hvor mange rike og halvrike folk som har gitt enorme deler av sine formue til nasjonale og lokale formål? Hvor mange community groups som har helt fantastisk innsats, alt fra å hjelpe hjemløse til vanskeligstilt ungdom og lokalsamfunn som sliter? Den jevne amerikaneren gir også mye til veldedighet, mye grunnet at religion står fortsatt sterkt der.

Rockefeller, Gates, Druckenmiller, Buffet (når han går bort) av de super rike - til vanlige folk rundt om i landet som deler ut mat hjemløse , samler inn penger til syke i lokalsamfunnet. Som stiller opp når en tornado tar livet av folk i Tennessee.

Ingen sier at USA er perfekt, ikke de selv heller, men folk kan jaggu snu blikket innover og se på hva vi gjør i Norge. Hvor mange av oss stiller opp, foruten om å dele statuser på FB?

At de ikke stiller opp for hverandre når nasjonen trenger det? Jeg sier bare 9/11…

*Intet angrep på noen her inne
** Nå skal jeg komme meg on-topic

3 Likes
1 Like

USA er verden rikeste land og verdens desiderte supermakt. Sovjetunion eksisterer ikke engang lenger.

Tror nok USA kan mobilisere bedre ja.

Hvis vi skal bruke makt for å gjennomføre denne “dugnaden” foreslår jeg at et annet ord enn dugnad blir brukt fra nå av.

3 Likes

Vi ser dette gang på gang nå, folk må være hjemme selv med lettere symptomer.

1 Like

Tvangsdugnad?

1 Like

Tvang?

2 Likes

Fra aftp
Italia forlenger koronatiltak

i dag kl 09:20av NTB

DEL

Italia forlenger landets korona-stengninger som følge av den pågående pandemien, opplyser landets statsminister Giuseppe Conte.

– Tiltakene må forlenges utover den opprinnelige fristen, sier Conte til avisen Corriere della Sera.

Italia er det europeiske landet som er verst rammet av koronapandemien, og tiltakene vil ifølge Conte forlenges utover 3. april, som var den opprinnelige datoen.

Dødstall fra onsdag viser at totalt 2.978 personer er registrert døde av covid-19-viruset i Italia. Det var 475 flere enn dagen før.

2 Likes

https://www.nrk.no/urix/kina-truer-med-a-drukne-usa-i-koronavirusets-mektige-hav-1.14951583

Selv når det kommer til beskyttelse, så skal det spares penger.
Se på bildet, på den lille drittskjermen som skal «beskytte» de ansatte. Kunne vært to meter bredere og en halv meter høyere.
Men nei, utbytte må vite…

Kinatrussel

Google translated: http://www.xinhuanet.com/2020-03/04/c_1125660473.htm

Hvis Kina gjengjelder seg mot USA på dette tidspunktet, i tillegg til å kunngjøre et reiseforbud mot USA, vil det også kunngjøre strategisk kontroll over medisinske produkter og forby eksport til USA. Da vil USA bli fanget i havet av nye kronevirus.

(Fakta, ikke forsøk på å undergrave alvorligheten)

5 Likes

Greia er jo at det er ekstremt mange med underliggende sykdom blant de over 50, høyt blodtrykk, diabetes, overvekt, etc.

2 Likes

Dette er aftenposten 22 desember 2019. Ingen (offisielle) korona tilstander da.
«Ny kriselov er galskap»

Dette er vg 18 mars 2020. Ny kriselov innføres.
Fortsatt galskap mener noen.

Jeg mener ikke såå mye, men ja, jeg stusser over dette…

1 Like