Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

De regner ikke med at Trumpe bare kjører noe igjennom. Det vil han gjøre. :stuck_out_tongue:

1 Like

Tror også det går veldig raskt, men hørte fra en av de siste konferansene fra WHO at de sa at det ville ta tid da de har fra erfaringer tidligere sett at om noe er farligere enn virus så er det u-testede vaksiner. Så en må regner med at de tar en ganske grundig sikkerhetssjekk før de eventuelt slipper det løst.

5 Likes

Godt poeng. Da tok de ikke situasjonen på alvor. Det føler jeg de gjør nå.

Det tror jeg kan stemme, men her er det vel muligheter med modifiserte versjoner av tidligere vaksiner? De starter ikke på scratch her? Hvis du er 60+ og har valget mellom en vaksine som kanskje gir bivirkninger hos 0,1% og 6% sjanse for å daue hvis du blir smitta av Corona, så er nå valget enkelt spør du meg. Risk/reward her taler for det, om så bare en vaksine for eldre.

Bra innlegg forresten :slight_smile:

4 Likes

Jeg var også enig med deg i februar om at FHI tok feil:)

Poenget mitt er at vi på dette forumet ofte er uenig med de såkalte “ekspertene”, og ofte tar jo"ekspertene" feil. Det er derfor lite hensiktsmessig og bare vise til at “ekspertene sier det, så da må det være riktig”, de gangene “ekspertene” sine meninger sammenfaller med sine egne.

7 Likes

Jeg er enig, og som ekspert, og du sier at det ikke går på mindre enn 12-18 mnd, så stemmer det helt sikkert i normale tider, men i det sykehusene i USA er stappfulle av pasienter, så løfter man på sikkerhetskravene hvis de har en vaksine som funker…

2 Likes

Det er forskjellige eksperter. Han som snakker på pressekonferansene til Trump virker veldig stødig.

Noen eksperter er flinkere enn andre.

@Christian jeg sier ikke at det ikke går. Jeg sier at verdens fremste på fagfeltet sier at det er slik det ser ut nå. Han sier at de ikke vet når vaksinen vil kunne tas i bruk på hele befolkningen.

For noen dager siden så var det leger som ikke ville ta i bruk nye medisiner i Norge. Dagen etterpå ville noen andre eksperter gjøre det. Det er ikke alltid man henviser til samme ekspert.

Jeg vil ikke si jeg driver med så mye cherrypicking som det kunne tolkes det du skrev der. Men det kan være du mente mer generelt.

Jeg har ikke noe ønske om å ha rett i det ene eller andre, men jeg er flink til å analysere om noe høres troverdig ut eller ikke.

Det hørtes ikke troverdig ut at vi skulle ha kun 100 smittede ved påske. Det høres troverdig ut at det kan ta over 12 mnd å få en vaksine ut til hele befolkningen i alle land. Jeg tror f.eks at de store landene vil få full dekning før lille Norge desverre. Men det spørs om amerikanerne får den ut først eller vi, eller Tyskland osv. Mye vi ikke vet. Ekspert eller ikke.

4 Likes
2 Likes

Denne fra professor Ørjan Olsvik likte jeg:
"– Hvor tror du dette ender?

I samfunnsmessige konsekvenser er epidemien historisk. Når det gjelder antall dødsfall, kan vi håpe at korona ikke blir verre enn influensa. Men jeg pleier å si at de som uttaler seg meget bestemt om fremtiden, er enten ikke til stede for å stå til ansvar for det, eller bare flinke i gjetting."

2 Likes
1 Like

Det er utrolig synd og unødvendig

2 Likes

Denne har vel ikke vært delt enda?

Ja, det er ille…
Svenskene forbereder seg, 200 intensivplasser i en messehall…

1 Like

Jo paddy var grei og delte den like over her.

1 Like
1 Like
1 Like
2 Likes

Til ettertanke

4 Likes

8 MILLIONER CORONA DOEDE I KINA???

Har ikke helt oversikt over hvor mange de kinesiske myndighetene har rapportert som doede, men den siste oversikten fra China Mobil viser at de har mistet over 8 millioner abbonenter. [

Jennifer Zeng 曾錚twitter
@jenniferatntd
](https://twitter.com/jenniferatntd)
Latest figures released by China Mobile show that they have lost 8.116 million users in Jan and Feb. Where are these users now? Switched to other carriers? Or, they couldn’t carry their phone to the nether world? Chinese report at: https://bit.ly/2QxDobi

2 Likes

Så får vi håpe at media, i årene framover kommer med daglige tall over hvem som er forkjøla og influensasmittede, og sammenlikner det med untakstilstanden i vinteren/våren 2020.
Og at kongen holder en tilsvarende tale som i år, om tallene på smittede og døde er høyere.

Fram til nå er omtrent 5000 døde over hele verden, tallet stiger. Hva om det steg til 100 000 i løpet av året? Hva vil det koste om vi ser fornuftig på det og vil det nødvendiggjøre at vi stenger ned våre normale aktiviteter?

Verdens Helse-organisasjon (WHO) regner med at den vanlige årlige influensaen forårsaker 3 – 5 millioner tilfeller i hele verden, og rundt 250 000 til 500 000 døde.

3 Likes