Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Hva baserer du det på?

1 Like

Helt vanlig smitteteori. Se på det vcp delte. De tok en med COVID i Egypt nå. Hvor mange tror du egentlig har COVID i Afrika nå? Hvor mange nye tror du blir smittet hver dag?

Informativ og fin livestream med statistikk og rullende nyhetsoppdateringer.
Da spesielt, for dem med dårlig musikksmak og mange timer “hurtigruta minutt for minutt” i beltet :wink:

Helt vanlig statistikk viser vel en ganske tydelig nedtrend i vekstraten?

2 Likes

Ok gutter!.

Pust med magen, er kommet mye rapporteringer nå, og de brukerene som får poster fjernet kan gjerne tenke seg igjennom 3-4 ganger hvorfor postene deres fjernes.

Målet med tråden er å diskutere viruset for å skjønne hvordan dette påvirker børsen. Ikke skape panikk eller spre dritt.

De som ikke skjønner hvorfor kina mangler medisinsk utstyr, eller ikke forstår hvordan 400millioner kinesere som er innelåst i husene sine gjør at det er vanskelig å produsere mer utstyr bør faktisk ta seg en runde å lese seg opp på temaet.

Ellers henstilles det alltid å komme med fakta eller gode kilder på meninger.

6 Likes

Er det noen som har oversikt over hvilke fabrikker/industri som er i berørte områder ?
Må vel bli en global prisstigning på enkelte produkter etterhvert ?

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Om du bare ser på tallene fra Xi, og tror på dem, da kan man si smittetakten er lavere. Dødsraten som er litt mindre manipulerbar akselrerer imidlertid kraftig.

Men si meg når du ser at stadig flere smittede kommer inn hver dag i Japan, Thailand, Singapore og Malaysia, tenker du ikke da at nå har omfanget økt og smitten akselrerer? Jeg gjør det, fordi smitten er nå ikke “contained”. Liten kontroll nå. Samtidig vet man nå også at Afrika beviselig har smitte.

1 Like

Ingenting tyder på at smitteraten øker.

Det som faktisk øker er raten mennesker som blir friske.

På en annen side.

Mangler ikke på studier for å se hva som faktisk funker mot viruset.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00444-3

Jo, enkelte data tyder på akselrerende smitte. Dødsrate impliserer dette med noen ukers lag. Jeg vil hevde at antall døde er en datatype lang sikrere enn smittetallene som synes å gjøre mange merkelige krumspring. Når folk blir stengt inn på hotellrom, i hjemmene sine osv uten diagnoser så blir jo smittetallet svært svakt.

Er ikke uenig i det andre du nevner. Men du kan heller ikke være uenig i at smittetakten øker i andre asiatiske land som Japan, Singapore, Thailand osv…

Kinas forsøk på å stille kliniske diagnoser er vel et varsel om at de mener at «mørke tallene» av smittede er høyere enn faktisk dokumentert?

Om du graver litt i vanlig influensa tall i kina så ser du at Kina og statistikk er en utfordring.

Man kan anta det er MANGe smittede som ikke er i statistikken. Samt at mange døde også ikke er i statistikken.

Av total bekreftede smittede som lever er hele 19% kritisk syke.
Av total bekreftede tilfeller med avsluttet sykdom har hele 15 % endt med døden, 85% er friskmeldt.
Hvordan kan man da si at dødligheten er «bare» 2,4% ??
For meg de det ut som antall døde kan komme til å stige kraftig iløpet av neste uke. (3 uker etter at antall bekreftet smittede økte kraftig).

1 Like

For bare noen dager siden var forholdet 21% døde, 79% friske, der man hadde avsluttet sykdom/konklusjon…

2 Likes

Er det riktig tall er det bare og si skrekk og gru,da kjøper jeg mer bear og storhamstrer hermetikk,tørrmat og øl.Og murer meg inne til de har en vaksine.

Ser ut som 9 av 10 i England er utskrevet. Tydelig at bedre vestlig helsevesen har en effekt.

3 Likes

Ja, eller kan være at de som ikke er fra Kina er yngre og har bedre utgangspunkt. De er så få at de representerer nok ikke snittet av befolkningen.

Er ikkje så enig i at vestlig helsevesen er så overlegen. Syns ikkje det vises på statistikken.
Eks USA med kun 3 av 15. Vietnam med 7 av 16.

Supert at det ikkje lenger er påvist Koronavirus i disse landene merka med gult.
image
*https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

4 Likes

Kan det ha vært en mildere variant? En mutasjon?
Supersprederen som tok med seg viruset fra Singapore var jo knapt syk da han smittet de andre.

1 Like

Tror det handler om at det er flere (med mindre kritisk tilstand) som faller utenfor statistikken i Wuhan, tenker de har mer enn nok med alle de som tross alt trenger medisinsk hjelp.

2 Likes

Det var vel også konklusjonen til professor Neil Ferguson.

1 Like