Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

https://ncov2020.org/en/en/predict-2020-02-15/

One open-access data model published on Monday by scientists at Xian Jiaotong-Liverpool University in eastern Jiangsu province also predicted a sharp decline in new confirmed infections next week before falling close to zero by February 23. However, the researchers warned there were many factors that could influence the model.

3 Likes

Færre røykere og yngre pasienter?

En del av forklaringen kan også være at yngre personer reiser til utlandet fra Kina:

Chinese visitors were typically younger than those from other countries, with an average age of 35 for males and 32 for females.

Det er nok noe der.
Nå skal det sies at pasient 0 i USA og pasient 1 og 2 i Frankrike alle var kinesere i 30-årene som alle ble alvorlig syke.

Deri ligger noe av alvorligheten, at unge mennesker også blir så syke at de trenger sykehusbehandling for å overleve.

1 Like

Kan vel også ha noe med at Kina har en ekstrem grad av luftforurensing, og at dette påvirker folks lungehelse generellt. I tillegg til røyking og kullfyring innendørs. Forekomst av lungekreft og Kols er rimelig høyt i Kina.

2 Likes

Mye har kommet seg de helt siste årene da, men helsegevinsten av det vil jo mer vise seg over tid.
Så jeg tror nok helt sikkert at det er mange menn i Kina som vil være langt mer utsatt enn mange andre steder.

https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/they-built-a-chinese-boomtown-it-left-them-dying-of-lung-disease-with-nowhere-to-turn/2019/12/15/4f070e54-0010-11ea-8341-cc3dce52e7de_story.html

In 2018, about 873,000 Chinese workers had pneumoconiosis, a broad class of lung disease, up from about 559,000 in 2000, according to China’s National Health Commission. Love Save Pneumoconiosis, a Beijing nonprofit, estimates the true number of sufferers to be much higher — possibly about 6 million.

Ble mye kreativt her etter min mening. Håper ikke at lange posisjoner har noe med “optimismen” å gjøre for da kan mange få seg en stygg overraskelse.

Husk Kina har måttet stenge ned landet med hard hand og brukt voldsomme virkemidler. Det bør bremse smittevekst, men at dette vil ta lang tid og få store økonomiske konsekvenser er vel rimelig sikkert?

Videre mener jeg at smitten blomstrer i flere ukontrolerte miljø utenfor Kina.

2 Likes

Ja India og Egypt(Afrika) , kan bli total katastrofe.

Har du noe dokumentasjon på dette?

1 Like

Ja, lungehelse har sannsynligvis noe med saken å gjøre. I Kina er det mange eldre menn som røyker og de er mer utsatt for å bli alvorlig syk. Dette er forsåvidt ikke unikt for denne sykdommen, “vanlig” viral lungebetennelse har det samme mønsteret.

Meninger kan man ha uten dokumentasjon, men troverdigheten er da lav.
Dog rapporteres lokal smitte fra flere steder, blant annet HongKong, Singapore, Japan Tyskland , England og Thailand
Blomstre er jo et ullent begrep, og miljøene er i alle fall foreløpig rimelig vel kontrollerte,
Men udokumentert smitte kan kanskje blomstre.

1 Like

Beklager viss denne har vært lagt ut før.

I et forsøk gjennomført av det amerikanske National Institute of Allergy and Infectious Diseases, undersøkte forskerne hvor effektivt remdesivir virket mot MERS-viruset hos rhesusaper.

Forskerne delte 18 apene i tre grupper. Den første gruppen ble behandlet med legemiddelet 24 timer før de ble smittet med MERS-CoV. den andre ble behandlet med legemiddelet 12 timer etter smitte. Den tredje fikk ingen behandling og fungerte dermed som kontrollgruppe.

I løpet av seks dager viste alle apene som ikke fikk behandling tegn på luftveissykdom. De som ble behandlet før smitten hadde ingen sykdomstegn. De som ble behandlet etter smitte, ble ikke like syke og hadde færre virus i lungene enn kontrollgruppen.

Nå skal de sette i gang flere forsøk i Wuhan hvor blant annet 500 pasienter får legemiddelet, mens en annen gruppe kun får placebo.

Skulle det vise seg at remdesivir har god effekt, er det foreløpig ikke nok til å behandle alle enda:

– For øyeblikket er det begrenset tilgjengelighet på remdesivir, men vi jobber for å øke forsyningene våre, sa McKeel.

2 Likes

Tja, er vel ikke alarmerende tall? Over halvparten av tilfellene i Japan er jo på cruisebåten. Og ensiffret antall tilfeller pr dag i de andre landene du nevner.
Litt tidlig å krisemaximere

Ja visst. Sjekke smitteøkning i Japan, Thailand, Singapore og Malaysia. Det går fortere og fortere.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Også mye i media om at folk nå blir smittet uten å ha vært i kina.

Er det? Har man ikke nettopp gjenomført eksperimentet i kina? Utfallet er rimelig dramatisk tross voldsomme tiltak.

Jeg mener at når man er oppe i flere titals og nærmest hundre kjente smittebærere i et land og smittebærerne har blitt smittet utenfor Kina så er det svært sannsynlig at epidemien er i gang.

Og husk det er ikke antall døde som dreper økonomien i et land. Det er nedstengningen for å redusere smitten. Ref det som var nevnt om OL lengre opp. Om Japan har investert 100 mrd på OL og 75% av setene står tomme samt flere av utøverne ikke møter så mener jeg at landet er i problemer.

Vil ikke fremstå som noen dommedagsprofet😊. Jeg er nok også biased fordi jeg sitter short. Det må folk være klar over. Men jeg mener at det er verdt å sette seg inn i hvor alvorlig dette kan være.

“The risk and likelihood of getting an outbreak is very, very high”, said Ambrose Talisuna, the WHO Africa team lead for emergency preparedness. As of Feb 11, Africa does not have any confirmed cases, but suspected patients have been quarantined in Ethiopia, Kenya, Côte d’Ivoire, and Botswana.”

Lancet: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30355-X/fulltext

Over 2000 nye smittet og 142 nye døde. Dersom tallene er rett så klarer de å bremse dette ved å stenge Kina ned. Dette vil ta laang tid å få utryddet. I mellomtiden vil man se mange konkurser.

Følg med på Japan, Singapore ++. Dystre tall.
https://www.worldometers.info/coronavirus/

1 Like

Jeg tror du har rett i at det er tiltakende for å forhindre smitte som kan gi en økonomisk nedtur.
Trekker de ut i Kina vil de fleste aksjer falle i kurs.
Og implementeres de i resten av verden vil det først gi et krakk.

Men , om tiltakene lykkes, så vil det gi en ny oppgangstid.
Og om tiltakene ikke lykkes, så vil de avsluttes og et sted mellom 1 og 5 % av oss vil kanskje dø, mest eldre og sykdomsbelastede…
Pensjonsutbetalingene vil reduseres, formuer vil overføres til yngre generasjoner og dette vil gi en ny oppgangstid.

1 Like

Ja, nå skjønner jeg bedre :joy::+1:

5 Likes

Jeg tror ikke en pandemi kan forhindres. Kanskje er den allerede her.
Men spredningen kan bremses, kanskje lenge nok til at virksomme medikamenter og vaksine kan redusere dødeligheten.

4 Likes

Singapore hadde vel 0 nye tilfeller.

Tilfellene i Japan er stort sett ombord på cruiseskipet.

Er det egentlig så dystre tall?

Samtidig ser man at nye tilfeller i Kina tenderer nedover.

Jeg synes det begynner å se bedre ut.

Man ser også at det er 7-8 land der alle smittede er blitt friskmeldt, -riktignok ikke et stort antall personer. Men likevel er det oppløftende.

6 Likes

Det spoers. Viruset er oppdaget i 28 land utenfor Kina. Dette skal nok gaa verden rundt foer det sier stopp. Og som vi vet, kan man ikke stole paa hva myndighetene melder i alle land.