Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

For hvert nye tilfelle vil det jo være rekord :stuck_out_tongue:

Man må jo se på utviklingen for å vurdere positiv/negativ utvikling.

Men du skrev vel selv over at du var short og bias, så jeg lar den ligge der :slight_smile:

5 Likes

Greit å tro på at dette skal utvikle seg men de tallene der må jo nesten ses på som særs positive. Oppsiktsvekkende lavt antall nye smittede rund omkring vil jeg si. Kan jo snu selvsagt men for meg virket det som din posisjon er langt mer styrende for hva du skriver enn fakta.

6 Likes

Tallene fra andre nasjoner kommer på andre tidspunkt. Når WHO oppdaterer så gjør de bare det for de tallene de har fått.

Over 68000 smittede i Kina nå som er ny rekord. Jeg synes det er dystre tall da det ser ut total nedstengning må til for å bedre dette. Penger må vaskes og legges i gass i 2 uker. Jeg tror ikke alle skal dø, men at dette skal være flott for økonomiene kan man vel neppe tro mens verdensbørser ruser på ATH. Jeg tror dette blir katastrofalt for Asia og resten av verden. Eks: La oss si at Kina klarer kjempe seg ned i 10 000 smittede over de neste 4 mndene, tror du vi har gått tilbake til normal kinesisk turisme i verden innen da? Jeg tror ikke det. Videre, når nedstegning av samlingssteder som fabrikker er det som skal til, hvordan vil det affektere industri i resten av verden? Tenk på Japan, om Japan kommer opp i 1000 smittede, tror du OL får fyllt setene på stadion? Jeg tror ikke det. Dette vil gi negativte ringvirkninger i lang tid.

Martenson har Phd i patology, og har nyttig informajon på saken. Viruset er 3 ganger så smitsomt som først trodd og man kan bli fatalt sykere andre gangen du får det. Martensom sier også dette om røykere som har vært nevnt lengre opp i tråden.

Jeg er bare ærlig. Det er ikke slik at dette er mitt fagfelt. Jeg bare tror at dette vil ramme verdens økonomier hardt og foreløpig er 0 av dette veid inn i markedet

144 døde som er høyeste død per døgn er positivt? Kanskje vi er to som lar posisjon påvirke synet på dette?

Ta en titt på Martenson.

Det er svært få som tror på Kinatallene, og selv om man gjorde det så er det ekstreme tiltak som skal til for å bremse dette ned til at antall nysmittede skal bli lavere enn recovered. Når det gjelder tall fra resten av verden så mangler disse av en ukjent grunn. De kommer nok innen børsåpning i morgen :wink:

Edit: 142 døde oppjustert til 144

Det døde 143 i går eller?

https://outline.com/HJD4aF

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-15/ships-are-skipping-china-and-it-s-causing-turmoil-for-trade?srnd=premium-europe

The unprecedented gyrations caused by the virus matter because 90% of all trade moves by sea and China has grown into the maritime industry’s main source of cargoes.

Almost 600,000 20-foot boxes are currently out of action as a result of the virus according to Alan Murphy, chief executive officer of container shipping analysis company Sea Intelligence, up from about half that amount just under a week earlier. Though rates can vary, using an estimate of $1,000 per container, that means shippers had to stomach a hit of $600 million this week.

There’s a knock-on effect for exporters in other nations too. Containers are typically used in U.S. and other regions to carry those countries’ exports. The lack of liners hauling containers from Asia, may soon mean countries like the U.S. face a shortage. It’s already getting a little more difficult to get empty ones in Canada, said Greg Northey, a spokesman for industry group Pulse Canada.

Nor is it just retailers. Last week, Hyundai Motor Co. temporarily halted some of its car production because of component shortages caused by the virus. Fiat Chrysler Autombiles NV is planning to halt operations at its assembly plant in Serbia due to a lack of parts from China because of the coronavirus, people familiar with the matter said.

The issues afflicting shippers of finished goods are also being felt in energy and commodity markets.

There are now 12 empty liquefied gas carriers sitting off the coast of Qatar, one of the world’s biggest producers. While the precise reasons for the idling vessels aren’t known, the timing coincides with ship diversions, cargo cancellations and reduced demand in Asia since the virus took hold. Oil tankers have been dawdling off China.

Chinese buyers of liquefied petroleum gas that’s used in cooking and heating are re-offering and diverting cargoes elsewhere because of weakening demand.

On top of that, shippers of bulk commodities like coal and iron ore have been battered… Day rates for giant freighters to move the two cargoes are earning less than $2,500 a day – a fraction of what they need even to pay their crew.

“You obviously have lost demand that it’s difficult to recapture,” said Frode Morkedal managing director of equity research at Clarksons Platou Securities AS, an investment banking unit of the world’s biggest shipbroker.

Jeg tror man bør skille mellom diskusjoner på hvordan det går med kampen mot viruset og forsøk på å stanse spredningen, og påvirkning på økonomien og spesielt utsatte sektorer.

Liten tvil om at stor optimisme om at dette snart er ferdig har begynt å bli priset inn i shipping og olje, mens Kina fortsatt holder svært mange vekk fra jobb og stenger ned store deler av samfunnet.

Det er altså forventninger om at karantenene snart skal fjernes i store deler av Kina, og at de skal få kontroll og komme seg tilbake på jobb og skoler de neste par ukene. Med mulig unntak av regionen som er verst rammet.

Vi får se om det stemmer.

Men per nå virker det som om kampen mot selve viruset går bra.

3 Likes

Og jeg ser 50% av alle som får COVID plutselig går rett i Serious eller Critical condition. Økning på +1100 i critical condition. Er ikke det ny rekord?

Ja dette påvirker økonomien mye allerede. Og for hver uke som går så blir det værre. Men kineserne starter opp igjen og da kan viruset få en ny renessanse.

Hvordan supply chains verden rundt blir påvirket er komplisert og uoverslktlig. Vi har minst hørt omtalt, bilbransen, tech bransjen, flybransjen, restaurant og hotell bransjen, shippingbransjen, frisører og den slags mer dagligdagse familiebedrifter sliter, cruise bransjen og klesindustrien som så langt har utfordringer.

Jeg lurer på hvorfor aksjemarkedet går opp likevel? Var en del gode kvartalsrapporter på store selskaper nå. Kvantitative lettelser. I Kina har myndighetene kjøpt mye i markedet og mandag (etter at ting så værre ut i løpet av helga) så steig markedet trolig alene pga kjøp fra myndighetene.

Jeg tror nedgangen kommer. På toppen av at økonomiens påvirkning av viruset gradvis vil bli mer synliggjort så får vi også nå en periode med fokus på demokratene. De vil overby hverandre i snakk som kan skremme markedene.

Samtidig ser det ut som at viruset kan bli mindre alvorlig enn fryktet.

@Chi
Vi trenger ikke forskuttere de som døde enda. La oss håpe de klarer seg de fleste av dem :slight_smile:

3 Likes

Samtidig kan dette også slå ut på en positiv måte for USA, med tanke på handelssamtaler.
Ikke sikkert Kina kan være like steile i forhandlingene med USA som tidligere.

De er avhengig av eksport. Og dette virusutbruddet har definitvt satt dem tilbake, iallefall kortsiktig. Noe som kan ha påvirkning på en positiv måte med tanke på fremtidige samtaler rundt handelsavtaler med USA.

Det er mye psykologi i spill nå i markedet. Og man kan også få en ketchupeffekt hvis ting går bedre en forventet. Noen sektorer vil definitvt bli berørt. Så spørs det om markedet vil se det som begynnelsen på nedgang, eller mulighet for inngang.

Foreløpig forholder jeg meg til statistikk som er kjent.

Forholdet mellom døde og friskmeldte er i en positiv trend.
Stigning i antall smittede ser ut til å avta.
Man har ikke samme akselerasjon i døde som tidligere.
Signaler om deler av Kina skal tilbake i produksjon i nær fremtid.
Smittede i vesten ser ut til å klare seg bra.

Og til syvende og sist, se på markedet hva det gjør. Volum, pris, korreksjon opp mot tidligere korreksjoner osv.

Men bevares Rosk, det er vel direkte feil det du sier her? Antall smittede og aktive cases er ikke avtagende. Vi rekordhøye nivå nå. Det de sier over her sier er at stignistakten er lavere… om du velger å tro smittetallene.

Om du ser på antall kritisk syke så er stigningtakten på rekordnivå.

@Chi jeg tror alle skjønner du er short og at du ønsker å spre dommedag.

tallene som kommer fra WHo er faktisk ikke alarmerende, Epidemien i Kina fikk holde på i halvannen måned før det ble satt inn tiltak. Spredningen er faktisk ikke ekstrem. Og dødsratene er ganske stabile.

I Norge har vi mer smittede og døde av sesonginfluensa enn av Covid19 til nå iår.

Håper du kan holde deg mer til fakta, for det er litt kjedelig å lese om dommedagsproffetiene dine hele tiden, spesielt når du ikke har noen kilder å backe de opp med.

5 Likes

Feilformulering ifra min side.

Men uansett. Alle dine konklusjoner er basert på synsing og hva du personlig tror.

Inntill annet kommer frem så forholder jeg meg til de offisielle tallene. Det samme gjør markedet.

1 Like

Hvis Martenson er eksperten din bør du i hvert fall få med at han har levd av å spå samfunnskollaps i mange år.

2 Likes

Nei slik er det ikke. Det var forøvrig litt slemt sagt. Jeg tenkte å holde shorten utover sommeren fordi vi vil få en resesjon. Min investering er basert på kunskap om epidemi (fra andre eksperter). Jeg fokuserer ikke på midlertidige frykt effekter. Realitetene vil inhente all nærigsdrift.

Nei. Selv om du bare ser på kinatall og velger å tro disse, så har vi:

°Rekordhøy dødsrate pr dag

°Rekordhøy Critical per dag

°Og rekordhøyt antall smittede. Men stigningstakten er heldigvis lavere.

Det jeg oppfordrer deg å tenke på er, at dersom Kina i løpet av de neste 3 mnd klarer å få antall smittede ned til 10 000, hva tror du det har kostet verden? Hva skal de gjøre når de “bare” har 10 000 smittede igjen? Skal de heve karantenen og håpe på det går bra? Vil man i såfall få nytt utbrudd? Dette er allerede svært alvorlig. Hva et tall sier i morgen betyr lite.

Han er en av mange. Men se på innholdet, alle dokument har går gjennom er legit.

1 Like

Du benytter altså Resett for å danne et mest mulig sannferdig virkelighetsbilde, som igjen danner basis for dine investeringer. Fascinerende, for å si det mildt.

3 Likes

Det er jo samme opplegg som Zerohedge, håndplukker de mest skremmende teoriene og spådommene.

2 Likes

Vi får vente å se da. Jeg sitter ikke på fasit. Men jeg mener at jeg har tatt et av de enkleste veddemål for 2020. Og veddemålet er basert på fakta.

@anon80503862, du skriver omtrent som jeg har vurdert det. Kan legge til at lange renter er nærmest lavere enn korte renter. Dette er et velkjent resesjonssignal.

Når det gjelder COVID så er det plenty fakta som støtter min posisjon selv om jeg blir anklaget det motsatte lengre opp her. COVID er verre enn SARS. Det være økonomisk impact, antall døde eller reproductive number. Dette er fakta.

‐-------’----------------------------------------------------------
Edit og Oppdatering:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Oppdatert med tall fra flere land. Et dødsfall til utenfor Kina og så vidt jeg kan se 20 flere smittede. +6 av disse utenfor cruise skipet i Japan. Virker som i Tokyo. Følg med på det nye smitte-caset fra Hong Kong. Ikke vært i Kina og ikke hatt kontakt med noen andre tidligere kjente smittede. Hva sier det om kontrol på utbruddet? +3 i Singapore.

2 Likes

Man bør merke seg følgende rundt Corona-viruset, og det er utviklingen siden ca 17. januar - dvs fredagen før den helgen verden begynte å bli mer oppmerksom på problemstillingen og man begynte å skrive massivt om temaet.

USA går bra?

Hva med Europa?

Og i Norge?

Årsaken finnes i olje, og indeks knyttet til shipping og energi.

Hva betyr dette?

At aksjemarkedet generelt har gått omtrent sidelengs, mens utsatte sektorer og råvarer har falt brått i denne perioden. Norge er ekstra utsatt her, så vi har gått noe ned totalt sett men ikke mye. Men, det var en overreaksjon ned rundt månedsskiftet januar/februar som priset inn for mye tap for raskt. Det har fått en korreksjon oppover nå som det ser ut som ting kommer mer under kontroll. Men totalt sett? Omtrent sidelengs?

Generelt er fortsatt markedene ganske avventende med unntak av de største teknologiselskaper i USA (rett opp), eller utsatte sektorer (rett ned). Det er fordi det er veldig vanskelig å prise inn effekten av det vi ser, så markedet klarer ikke helt bestemme seg for hva situasjonen faktisk er.

Men olje, energi, shipping, har falt mye, og noen store teknologiselskaper i USA har gått opp. Ellers “føles det” som mye sidelengs totalt sett.

Svenske tilstander er dog noe spesielt

Jeg tror hva man føler om børsens bevegelser siden det begynte å skrives mye om corona-viruset har mye med når man tok inngang, og hvilke sektorer man er i.

Tok man en posisjon, short eller long, rundt månedsskiftet januar/februar så er det klart at det føles som om “alt går opp.” Fordi da traff man omtrent indeksbunn på kort sikt. Mens i litt lengre perspektiv så føles det som om markedet totalt sett er avventende og klar for både oppgang og nedgang.

Man må også huske på at det er virkelig TINA for tiden. Dvs rentene er så lave at There Is No Alternative til å investere i amerikanske aksjemarkedet. Spesielt med passiv investering, FED i USA, tilbakekjøp av aksjer, osv. Det holder og driver det amerikanske markedet opp, og det gir effekt i hele verden.

Det man må se er at hvis dette går bra i løpet av kort tid, så er det duket for potensiell rekyl i energi og shipping. Og går det ikke bra, så er det omtrent ikke priset inn noe negativt i andre sektorer enda.

5 Likes

Her en annen kveld da jeg kommenterte dette med å svartmale diskusjonen rundt viruset fikk jeg beskjed om å stenge av denne diskusjonen, fair enough.

Men det er flott å se at flere av dere også nå innser at flere her inne har en egen ond agenda som består seg i spre frykt for å fremme egen vinning.

Og slik uærlighet liker ikke jeg, det er jævelskap satt i system.

9 Likes

Da er den positive trenden intakt, det er fortsatt oppløftende og positive tall som kommer inn.

@Chi, jeg er egentlig helt enig med deg at børsene overhodet ikke priser inn hvor stygge Q1 og Q2 kvartalsrapporter kommer til å bli på grunn av at Kina har stengt ned aktivitet for å få kontroll på denne situasjonen. Jeg har selv postet datagrunnlag som gir bakgrunnen for den antakelsen.

Men din oppførsel med å poste helt frenetisk og dominere diskusjonen ved å spamme ned tråden ser vi også en del andre steder på forumet , og det blir moderert.

Forumet har en ekstremt god redigeringsfunksjon, og det forventes at medlemmene bruker denne for å lage bedre innlegg istedet for å skrive brorparten av innleggene i en enkelt tråd.

4 Likes