Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Det kommer jo an på hvilket spørsmål du prøver å besvare. For dødelighet generelt ville det være merkelig å utelukke alle som har blitt smittet i Kina da det er det store flertallet av tilfellene så langt.

Man har allerede fått svar på at viruset i worse case er dødelig. I forrige uke døde to tenåringer av vanlig influensa i Norge. Uvanlig med tanke på alder, men at også influensa kan være dødelig er noe alle vet. Mao; dødsfall knyttet til episentrene gir null tilleggsinfo selv om dødsfallene skulle skje på fremmed jord.

Spenningsmomentet per i dag er knyttet til den øvrige verden sin evne til å bekjempe viruset mer effektivt enn tilfellet har vært med Kina. Da må man nesten se til tall som er relevant for nettopp dette scenarioet. Herunder stigningstakt i smitte hos lokalbefolkningen og evnen til å minske konsekvensene av smitten lokalt. Kinesere innbakt i slike statistikker er kun støy.

Dødelighet for de som er smittet utenfor Kina hadde for så vidt vært interessant, og da gjerne for hvert enkelt land.
Men har du noen statistikk på de som er smittet utenfor Kina og hvordan det er gått med dem?
Gjerne da tall med noe volum.

Ingen statistikk for hånd, men det er de tallene som vil kunne gi en mer eksakt indikasjon på graden av kontroll utenfor Kina.

Ja, du må nok vente i noen uker .
I mellomtiden prøver vi andre å gjøre et estimat

1 Like

Blir litt som å spørre fem på gata og tro man har fått et estimat som gir en verdi knyttet til å spå utfallet av en valgkamp.

1 Like

For å forstå graden av kontroll er det kanskje andre mål enn dødelighet jeg ville sett på. F.eks å lage grafer på de landene med flest tilfeller utenfor “Mainland China” er vel et greit sted å begynne: HK, Singapore, Japan etc.

Slik beregner man:
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/#correct

Å få fasit fra 142 personer er vel strengt tatt bedre enn å spørre 5 på gata.

1 Like

Tallene pdd fungerer som et punkt i en graf og ikke noe mer.

1 Like

Teller du hver dag så får du flere punkter.

1 Like

Enig, ingen som sier at man får fasit med et såpass lite utvalg, men estimatet blir bedre dag for dag og alternativet er at man sitter helt uten noe estimat.

1 Like

Oppdateringen for andre asiatiske land er nå på plass. Det er mer enn urovekkende at det går så fort. +7 i Japan bare. Men som noen andre nevnte, det uhyggelige er at det mest sannsynlig er 2/3 av smittetilfeller man ikke ser i statistikken. Derav fortsatt store problemer i Hubei tross drakoniske tiltak.

Jeg sitter trygt her, tror jeg. Leser på marketwatch at det kan bli 10% ned utover våren.

:bear:

Fort??? Du mener sakte?

14 tilfeller i land utenfor Kina, i henholdsvis Singapore, Japan, Hong Kong, Sør Korea og Thailand.

Synes det virker som om man har veldig god skadekontroll.

3 Likes

Japan, Singapore og Hong Kong som har over 50 funn tror jeg løpet er kjørt for. Reise restriksjoner til disse landene neste mener jeg.

Jeg mener Thailand, S korea også henger i en tynn tråd. Vi får fasit neste uke tror jeg. Peace out.

Edit: Tokyo maraton avlyst. Dette begynner allerede å koste.

1 Like

Vilt hvor bra kaos-teorien for virus treffer på spredningen. Ifølge den er vi nå inne i en kaos-periode hvor spredning skjer usystematisk i en periode, så vil spredningstakten stabilisere seg igjen etter 1-3 uker. Spennende å se om det blir tilfellet.

Statistikken fra WHO over smittede, syke, døde og over de som er erklært friske utenfor Kina, er mer av ren statistisk interesse enn at den nærer frykten for en pandemi nå to måneder etter utbruddet. Dette kan selvfølgelig endre seg.

Fortsatt teller vi enkelttilfeller, der bare en håndfull døde, med en bakenforliggende helsetilstand vi ikke kjenner, kan endre statistikken over dødelighet radikalt.
Foreløpig er det registrert fem døde utenfor Kina, og særdeles positivt er det at i ni av landene som hadde registret smitte, er det i dag ingen registrerte.

2 Likes

Det kinesiske aksjemarkedet har visst ikke fått med seg hvor ille det står til. Har de glemt å sjekke twitter?

image

4 Likes

Nei. Kinesisk marked reagerte bare på litt tiss i buksa. Kina kuttet renter i håp om å stimulere børsen opp litt. Ser ut som effekten ble svært lokal :bear: