MDG har visst fremmet forslaget. Da tag Hubei en støyt for klimaet samtidig som vi i Norge er co2 nøytrale i 3 år.
Edit: Dette var også ironi. Burde nuka Nord Korea isteden
MDG har visst fremmet forslaget. Da tag Hubei en støyt for klimaet samtidig som vi i Norge er co2 nøytrale i 3 år.
Edit: Dette var også ironi. Burde nuka Nord Korea isteden
Usa tar en Kina?
Utrolig at det fortsetter å øke på med nye antall smittede i nesten samme tempo tross helt ville tiltak.
Blir spennende å se hva som skjer i Japan, Hong Kong, Singapore, Thailand og Malaysia utpå dagen.
Latterlig dårlig. Alle tenker mer på børsen enn å faktisk berge liv… Hvis ikke det der er fake news da.
Det finnes ikke ett eneste scenario du hadde funnet oppløftende. Sikkert greit å sjekke om man sitter i et glasshus før man begynner å kaste steiner på andre.
4,4 millioner vil dø!
Los Alamos Experts Warn Covid-19 “Almost Certainly Cannot Be Contained”, Project Up To 4.4 Million Dead.
Researchers warn, “the outbreak almost certainly cannot be contained and **we must prepare for a pandemic.
Litt mer info vedrørende studien nevnt over.
En liten motvekt til dem som satser på verdens undergang:
Tror han har mye rett i det, men det blir litt som med terror (uten sammenlikning forøvrig). Skaden på økonomien har allerede skjedd pga frykt.
Det var litt av poenget mitt her om dagen, det er skrevet snart 2000 innlegg om saken, og nå ble det ett til. Folk er faen meg gærne, men det er klart, er hovedskribentene pensjonister med underliggende sykdommer så skjønner jeg alvoret og engasjementet
“– Det hjelper ikke mot noen ting. God informasjon hjelper.”
Det er jo litt av problemet. Vi har ikke god informasjon…
" – Det bor rundt 1,3 milliarder mennesker i Kina, hvor rundt 70.000 har blitt syke. Det er en veldig liten andel. Det er ikke noen enormt stor sak. All data vi har tilsier at dødelighet og antall sykdomstilfeller er på linje med normale influensavirus. Dette er ikke noe verre enn en normal influensa. Den er ganske smittsom, men forholdsvis lite dødelig, sier professoren."
Er enig i at dette er oppblåst vist tallene fra Kina er 100 % korrekt, men hva om dette bare er toppen av isberget som opptil flere eksperter har uttalt seg om? Neil Ferguson som er epidemiolog sier at teamet deres tror at 5 % av tilfellene er oppdaget til nå. Kina har også uttalt at de ikke vet hvor mange som er berørt. Hvorfor er det over 700 millioner i en eller annen form for karantene vist dette bare er mer eller mindre en vanlig influensa ?
" – Det har vist seg å være unødig. Det skaper frykt og angst, og det gagner ingen. Helsemyndighetene har blitt flinke til å iverksette tiltak for å hindre spredning, og forskere forsker fram gode vaksiner i løpet av relativt kort tid."
18 mnd er det forespeilet å utvikle en vaksine. Er det relativt kort tid ?
Hvorfor skal vi oppkonstruere dommedagsscenarier før vi vet hva som er reelt?
Nylig døde to norske ungdommer av vanlig influensa. Burde jo ført til børskrakk i Norge…
Husker godt da mange trodde at menneskeheten kom til å bli utslettet av aids.
Vil ikke viruset dø ut der ? Var det ikke så at Koronaviruset trivdes best når det var kaldt ?
Jeg tror at folk som Olsvik er en av de største grunnene til at man nå får en epedemi. Av en eller annen grunn har Olsvik fått det som sitt kall å være modig på andre folks bekostning og risiko. WHO selv sa i går at 5% av de som får viruset får multiple organ failures eller dør. Det er adskillig værre enn influensa.
Hadde bråkjekke leger/medisinkyndige uten forståelse for usikkerhet og risiko fra begynnelsen av tatt dette på alvor, så kunne jeg heller vært long i Apple, Hyundai og Equinor i stedet for å sitte short. Olsvik er for meg selve ansiktet på denne tragedien.
Er vertfall ikke jeg som oppkonstruerer dommedagsscenerio her, men hvorfor er du så kritisk til å få forskjellige nyheter om situasjonen ? Vi prøver jo å kartlegge hvor stor effekt dette kan ha på både mennesker og børsmarkedet. Du ser f.eks Apple var allerede ute i går og sa at det kom til å bomme på estimatene sine til neste kvartal pga situasjonen i Kina. Det er klart at for hver uke Kina er nedstengt i den grad det er nå så får det store konsekvenser for både mennesker og økonomi.
Jeg tror man må skille mellom to ting:
1: Antall syke, døde, den menneskelige kostnaden.
2: Økonomiske konsekvenser, effekt på økonomiske markeder / børs
Per nå er dette relativt ufarlig hvis man fokuserer på den menneskelige kostnaden, og det dominerer nyhetsbildet rundt børsmarkedene fordi dette er det største usikkerhetsmomentet i 1H 2020 i makrobildet.
Det er logisk at det kommer en haug med innlegg rundt noe som er veldig viktig makromessig på ett børsforum. Det betyr ikke at man trenger å tro at verden går under eller at millioner skal dø av dette - kun at vi kan få en svekkelse av verdens GDP på noen prosent, og at det vil påvirke verdens markeder. Der vi investerer pengene våre.
Her er ett eksempel fra Japan som har null betydning for den menneskelige kostnaden, men som helt klart vil påvirke økonomien i Japan.
A further spread of the virus in Japan, which last week reported its first fatality from the disease, could undermine growth and potentially push the country into recession, analysts say.
Men vil denne nyhetssaken gi oss noen grunn til å frykte for våre egne liv og helse? Selvsagt ikke. Den kan likevel være relevant for å se at mindre økonomisk aktivitet nå vil skje ikke bare i Kina, men i andre asiatiske land.
Jeg reagerer på krisemaksimering. Det ser man her når enkelte kun leter etter og fokuserer på det mest negative de kan finne, samtidig som de avfeier alt som kan tolkes positivt. Et viktig poeng er at dette fenomenet har vi sett mange ganger før også,dvs hver gang et nytt virus kommer i media.
Generelt så ser man jo at ting som kan påvirke oss negativt får mye mer oppmerksomhet i media enn ting som er positivt. Om det er virus,børs eller noe annet betyr ikke så mye.