Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Hvor fundamental den “fundamentale” tråden er kan virkelig diskuteres. Eller, det virker ikke som det er åpent for noe annet enn panikk. Alle sitter og skremmer opp hverandre. Hva er poenget?

3 Likes

Det er sommer i Afrika, og dårlige forhold for influensavirus.

1 Like

Det er mye skremselspropaganda, er mye medieskapt dette hysteriet også. Ja, det er kjipt med virus, og ja, det påvirker alt og alle men det er ikke the end of the world. Er man frisk og relativt ung så er det jo kosher. Litt synd på de eldre men…

1 Like

SARS og MERS fikk aldri utviklet vaksine engang, hvordan skal en fungerende vaksine bli utviklet så raskt?

1 Like

Når man ser hvor paniske folk er i et investorforum så er ikke overreaksjonene på børsen så merkelige heller. Folk begynner å bli mette av corona-nytt, tabloidene har begynt å roe seg litt ned med de sinnsyke overskriftene og verden går videre. Mennesker er generelt veldig dårlige på å forutsi hvor ille en situasjon i framtida blir, derfor får vi også en vanvittig overreaksjon. Jeg tror ikke det er så mange uker til vi er tilbake igjen med aksjekurser enda høyere enn før panikken tok helt av.

1 Like

Har enda å høre overskrifter om USA’s reaksjoner for å håndtere viruset. Hvis det var bear for Kina’s PMI, hvordan vil det set ut der?

1 Like

Jeg snakker ikke om selve sykdommen.

Jeg snakker om mediebildet.

Å jeg tror ikke det er så mange uker til vi er dobbelt så langt nede børsmessig som vi er nå

Blir flere av desse

1 Like

Ja, den som ikke kreperer av enten panikk eller virus får se…

Bare fordi noe er overrepresentert i alle tabloider betyr ikke nødvendigvis at det gir et korrekt bilde av situasjonen. Men folk forholder seg til det de blir servert, og når det er virusoverskrifter, bilder av folk med munnbind i beskyttelsesdrakter og digre “AKKURAT NÅ!!!”-bannere som ruller over skjermen så er det ikke så veldig rart.

Litt som at media er glad i å følge opp saker med lignende saker. En husbrann et sted i en by blir ofte fulgt opp med en artikkel om enda en brann i et annet sted i samme kommune. Branner er ikke så uvanlige egentlig, men når aviser linker de sammen så virker det som det plutselig er en pyroman på ferde.

Jeg skulle likt å se en side som tracket vanlig sesonginfluensa med antall smittede og antall døde, så kunne vi kjørt en sammenligning dag for dag.

7 Likes

Jeg er helt enig i at det er mye overdreven panikk for viruset, men sånn er det i 2020 når alle har så lett tilgang på all mulig informasjon på sekundet.

Vist du tror grunnen til at vi faller så mye og så fort er bare pga Coronaviruset så er du naiv. Coronaviruset er bare det som tippa det over. Var ingenting fundamentalt som tilsa at vi skulle være på de latterlig høye nivåene vi var på, og med flere land mer eller mindre i resesjon allerede så blir det bekmørkt fremover tror jeg. Kina må ha 8 % vekst i år for å kunne gjøre opp for tidligere estimater på 6 % vekst f.eks. Dette går ikke over på kort tid…

Og hva tror du skjer vist spredningen i USA tar helt av ?

Problemet er at all informasjon er ikke troverdig informasjon, ref. folk på twitter som skriver bare med store bokstaver og cherrypicker småting fra andre saker og tar ting ut av kontekst. Og ikke alle “Dr. something something” på internett er en faktisk lege.

Hva legger du i “tar helt av” da? Det vil skje det samme som skjer i influensasesongen. Verden går videre, de som er veldig gamle eller er syke fra før og har nedsatt immunforsvar vil få det tungt og et fåtall av de vil dø. Dette er ikke noe nytt.

7 Likes

Tipper Coronahysteriet forsvinner når hvitveisen dukker opp. Eller om noe annet blir poppis i media.

Migrasjon
Trump
Haaland
Etc…

1 Like

Du tar ikke poenget. Det spiller ingen rolle hvor farlig viruset er nesten… Hva så om det er bare litt værre enn influensa ?

Ser du ikke de potensielle farene dette har på økonomien de kommende månedene/år?? og dette på en allerede dårlig stilt økonomi… Det blir maaaaange dårlige tall i en god periode fremover, og til mer viruset sprer seg til værre blir det. Blir ikke sånn at poff en dag så er alt ok igjenn… i vertfall ikke i nærmeste tid

1 Like

Det viruset er mer smittsomt og dødelig enn vanlig influensa. En topp-politiker har dødd for svarte, det burde vel si litt om risikoen? Hva om det skulle skje diverse folk i senatet, eller i brussels? The Orange Man himself? Diverse CEOer i S&P500 selskap?

Politikere dør hele tia… Men pga Corona, så kom det i media denne gangen…

Topp-politikere har som kjent topp immunforsvar?

Jeg tror folk er for glad i penger og økonomisk vekst til at det blir den store katastrofen mange tror skal komme.

5 Likes

De har vel kjøpt opp alle test-kits til seg og sine. Så nå er det mangel for sykehusene.

Corona var bare nålen som stakk hull på boblen, herfra kan det egentlig gå av seg selv med videre børsnedgang.

2 Likes

Det er er vel nærmest ? Skal bli spennende og se Mandag.

https://www.nordnet.no/market/etfs/16849018-direxion-daily-ftse

Og når panikken er over og fabrikker gjenåpnes og produksjonsledd går som tidligere så vil det ikke gå opp igjen heller. Det er plutselig ingen etterspørsel lenger, og definitivt ingen som har bestilt varer som de har ventet ekstra lenge på og som endelig kommer sånn at de også kan få fortsatt sin egen business. Ingen vil kjøpe noe mer eller bruke penger. Folk slutter å reise for godt.

2 Likes