Da har noen, først og fremst kjøperen (og megler), gjort noe galt i forkant av budalsept. For før man byr skal man ha enten finansieringsbevis eller likvide assets. Selvsagt, om assets var aksjer som nå er gått ned er det et tvilstilfelle men i utgangspunktet betyr det at kjøper fortsatt er ansvarlig for kjøpet og da må dekke evt tap ved resalg.
Men for all del, om du vil prøve rettssystemet så gjør gjerne det, jeg tror dessverre du vil komme enda verre ut av desto så fall.
Hvem/hva skal man ta mest hensyn til i en slik situasjon? Kjøper, som inngikk en avtale han kanskje ikke kan holde? Selger, som har alt sitt på det rene og kanskje har kjøpt en annen bolig? Lovverket, som har ganske lang fartstid og en god del rettspraksis å rette seg etter?
Her ville jeg vært veldig forsiktig med å støtte meg på hovedlinjene i en paragraf uten å gå dypt inn i tilsvarende saker.
Som sagt; gi det litt tid. Du kan jo prøve å godsnakke med selger men ikke forvent noe. Og snakk med banken om en langsiktig løsning.