Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Kan ikke huske å ha sett noe sted at myndighetene har bestilt flere respiratorer samt tilrettelegge bygninger for at disse skal kunne brukes. Gjøres det ingenting her eller er det bare jeg som har oversett noe? De sier at epidemien vil pågå i mange måneder så om en bestiller nå vil det vel kunne utgjøre en forskjell for beredskapen. Burde vært gjort for mange uker siden.

2 Likes

Vi leste jo at vi har et nybygget sykehus klart til å tas i bruk. Ledelsen hadde ikke hørt noe fra myndighetene.

1 Like

Forventer at dette sykehuset blir leid av myndighetene om ikke alt for lenge, men de kunne gjerne kjøpt flere respiratorer i tillegg til dette. Vi har alt for høyt belegg i helsevesenet i en normalsituasjon slik at disse respiratorene fint kan stå på et beredskapslager etter epidemien er over.

OECD anbefaler at sengebelegget i en normalsituasjon ikke skal overskride 85%, og her var vel Norge blant de dårligste landene i Europa… Rik og fattig på samme tid da :slight_smile:

2 Likes

Derfor eg syns slike artikler har null verdi. Alt det gjør er å få folk som har influensa til å bekymra seg og unødig kontakta helsevesen.

Corona er jo i samme slektskap som vanlig influensavirus, så det vil jo være ganske sannsynlig at man kan få samme type symptomer.

Eg skjønne myndighetenes vurderinger, og at dette gjøres for å skjerme de svake. Men ser ikke logikken at normale friske mennesker går av skaftet og tømmer hyllene for dasspapir. Mye av dette ansvaret ligger på mediene og deres “dommedags” overskrifter og coronadekning minutt for minutt.

1 Like

Skjønner hva du mener, men skal sies at konklusjonen i artikkelen er (min utheving):

MISTENKER DU SMITTE?
Har du flere av corona-symptomene og mistenker smitte? Ikke ring til helsemyndighetene dersom du vanligvis ikke ville ringt på bakgrunn av disse symptomene.

Så hvis det får folk til å kontakte helsevesen unødig så vet jeg ikke helt om jeg synes artikkelen er problemet… :slightly_smiling_face:

1 Like

Men tror det har samme effekt som når man går ut og sier man ikke trenger å hamstre :joy:

En av grunnene:
“Some patients might have around a drop of 20 to 30% in lung function” after full recovery.

While it’s too early to establish long-term effects of the disease, scans of nine patients’ lungs also “found patterns similar to frosted glass in all of them, suggesting there was organ damage,” Tsang said

1 Like

17 Likes

Diskutere med ein kollega, han forstår faen ta meg ikke hvorfor hyttefolk skal begrenses!!!
Jeg trodde han var noenlunde smart, blei jævlig skuffa nå, forbanna rett og slett!!

Jeg stilte spørsmål til nærmeste leder 27/2 om reise til møter, og kurs utenlands kommende uke. Da var det bla bla bla
Først tirsdag denne uke ble det avgjort at kurset kommende uke ble avlyst.
Jeg hadde uansett ikke reist, hadde tatt egenmelding i verste fall.

Nå skal jeg snart ut å gå meg en gid tur å nyte dagen og det fine været🌞

10 Likes

Det er dessverre mange naive folk i ledende posisjoner og ellers i samfunnet. Det virker som om mange ikke evner å se hvordan ting virker i system og påvirker hverandre, mulig at han ikke har større kapasitet enn at han kun ser: “Hvis jeg er på hytta er det liten sjanse for å bli smittet = bra”.

4 Likes

Tidligere fotballspiller Luis Figo uttrykker det fint synes jeg:
“Våre besteforeldre gikk i krigen for oss. Det eneste vi må gjøre for dem nå er å holde oss hjemme”

Så enkelt, men samtidig tydeligvis fryktelig vanskelig for enkelte.

26 Likes

Et “umulig” regnestykke kanskje men hvor mye av annen livsviktig behandling / avlyst og utsatt behandling av andre pasientgrupper medfører tiltakene som er iverksatt for å begrense spredningen?

Drives prosessen av angst?
Jeg er livredd for corona men tenker ikke på influensa som kan være like fatal.

Ender vi opp med å beskytte “noen få” korona individer som er godt oppe i årene mens pasienter i alle aldre (yngre) med andre sykdomsområder blir offer for de iverksettelser som nå er gjennomført?
Eks.vis avlysning av kreftoperasjoner.

2 Likes

Vanskelig regnestykke som jeg ikke engang vil prøve å gjette på, men noe du bør huske her er at svært mye av den kritiske behandlingen du snakker om uansett ikke kan gjennomføres når sykehusene blir fulle av coronasmitte fordi pasientene ikke vil tåle corona etter gjennomgått behandling. Blir vel et valg mellom pest og kolera.

Det samme er vel tilfellet med antibiotikaresistens, mange har fått med seg at om/når vi havner i en enda verre situasjon mtp resistens så vil infeksjoner bli farlige igjen slik som de var tidlig på 1900-tallet, men i tillegg til dette vil svært mye av det vi ser på som selvsagt og triviell behandling bli umulig. Noe så vanlig som en hofteoperasjon vil kunne bli dødelig i 1/6 av tilfellene (med forbehold siden tallet er tatt fra hukommelsen etter en artikkel jeg har lest for lenge siden).

4 Likes

89693503_10162832509795478_5902325297193156608_n 89661391_10162832509800478_1995650008556240896_n

hashtag #førevar :smile:

2 Likes

Sven :grin: Följ honom :sweat_smile:

1 Like

Haha! Har tenkt litt på han der. Han blir latterliggjort av alle (også meg) MEN tenk om det er en enslig kar uten familie og nedsatt immunforsvar eller i risikogruppen. Han var kanskje nødt til å gjøre det sånn🤣

Vi vet jo ikke. Kanskje bare han som overlever tilslutt🤣

4 Likes

Jeg vet. Han var intervjuet i Haugesunds Avis i går. Jobbet med asbest tidligere og hadde utstyret. Han ville at befolkningen skulle våkne.

10 Likes

Det at andre behandlinger blir stoppet har jo minst to årsaker.

1: man trenger kapasiteten overflyttet til å ta seg av de som kommer inn med mistenkt og påvist smitte.

2: siden det er opptil 14 dagers inkubasjonstid, så ville det vært veldig uheldig og få påvist sykdommen i en postoperativ periode.

Veldig mange «smitteeksperter» i hele verden nå. Skummelt at folk ikke stoler mer på de som har lang utdannelse og ekspertise på dette feltet.

Ser på de som kommer inn på sykehuset nå at det er personer i alle aldre som kommer inn med mistenkt smitte. Har ikke sett noen under 20 år enda. Som jeg skrev i den andre tråden så er det minst et tilfelle hvor 2 tester viser negativt mens CT av lungene allikevel gir sterk mistanke om smitte. Pasienten skal ta bronkoskopi og ta prøver fra nedre luftveier.

1 Like

Synes han her sier det godt.

Det er tid for å følge rådene fra myndighetene isteden for å stille spørsmål :slight_smile:

I noen situasjoner er det slik at det å ta, og følge/gjennomføre, en beslutning er det viktigste, og mindre viktig å bruke tid på å diskutere/finne ut om beslutningen er den absolutt optimale.

3 Likes