Vi får virkelig håpe det. Men alle bremsene man trodde man hadde i systemet har jo vist seg å ikke virke. Han har kommet unna med alt til nå.
Man skal støtte opp om sine ledere i krisetider heter det, men de gjør det ikke lett
Jeg er så forbannet på det krapylet at jeg sikkert risikerer infarkt…
Den holdningen har jeg også møtt noen ganger. Siden torsdag har mitt svar vært at staten bruker millarder på dette, og mange kommer til å gå konkurs eller få store økonomiske utfordringer. Da er det minste vi kan gjøre å prøve så hardt vi kan. Våre personlige holdninger og vurderinger kan vi vente med. Det kommer en tid for evaluering, men det er ikke nå.
Jeg vet ikke hvorfor, men det funker bedre enn å appellere til solidaritet med gamle og syke.
Vil rette en takk til:
- @pdx for at du driver dette forumet
- Modetatorene for at dere gidder, og holder det noenlunde ryddig @Evilfreud @Savepig @laplagam (noen glemt?)
- Alle som bidrar med fakta, meninger, utregninger, nyhetsartikkler og førstehåndserfaringer
Jeg og min familie er forberedt, vi er friske og jeg har mulighet til å bidra i min jobb i helsevesenet. Hadde det ikke vært for dere hadde jeg, og mange jeg kjenner (som jeg har bombadert med høydepunkt herfra), ikke vært i nærheten så godt forberedt.
Takk. Og lykke til til dere andre der ute i helsevesenet, og andre som holder oss i gang.
Karantene er åpenbart veiledende…
Nå skal det sies at sjåførene sitter foran, fremre inngang stengt og ingen passasjerer skal ha direkte kontakt med sjåfør, men det er noe spesielt…
Vedrørende hyttefolket, her er en fra lokalavisa i kveld:
« Ein av pasientane var ein hytteeigar som fortalde at dei hadde reist inn på hytta og ikkje hadde planlagd å vera til belastning for nokon. Han trengte noko tennved og skulle hogga dette med øks, då han hogg av seg fingertuppen, fortel Bjarte Sørensen.
– Han sa at han fekk seg ein tankevekkar, held han fram.»
Hyttefolk!
Riktigt noterat
Kjenner jeg blir sykt provosert…
Kan ikke fatte hvorfor du blir provosert.
Jeg har hatt en diskusjon med en kollega på jobb, trodde han var relativt smart, men det viser seg at han er komplett idiot når det gjelder hytta si!
Ei jeg kjenner som lever og ånder for hyttelivet ville reise i går, men jeg klarte å overtale henne til å ikke reise (hun hadde ikke tenkt på ressursbruken og dette med belastning av helsevesenet hvis hun skulle bli syk). Dette var før Erna truet med sivilforsvaret
Jeg blir provosert av egoismen til disse menneskene når vi alle er med på en felles dugnad. Jeg håper og tenker dog at det bare er uvitenhet hos mange av dem.
Det er helt vanvittig, det var vel på onsdag-torsdag bobilfolk på FB mente Bobilforeningen måtte ta tak og sørge for å rydde opp, folk må jo komme seg på tur!
Jeg har nesten lyst til å brenne bobilen! Vil ikke bli satt i samme kategori som de tullingene😅
Men den siste idiot er ikke født enda…
Jeg synes man er litt harde mot hyttefolket, jeg tror rett og slett at mange ikke har tenkt tanken at akkurat de kan være smittet, eller kan bli syke.
Hadde ingen av de som dro på hytta vært smittet av corona-viruset, og stod i null risiko for å bli syk eller skadet på annen måte hadde det jo “made perfect sense” å ha “gjemme-kontor” på hytta, for enkeltindividet.
Men virkeligheten er at mange er corona-smittet uten at de tror eller vet det, og hyttekommunene har ikke mulighet til å ha “påskebemanning” hele året, selv om ingen hyttefolk skulle være corona-smittet, og det bare er vanlig benbrudd og influensa som skulle bli utfallet.
Det kan nok være, men nå er vi for første gang på lenge i en situasjon der det ikke er akseptabelt å tenke selv. Vi skal gjøre som vi blir fortalt og slutte å være egoistiske.
Pokker heller, forstår heller ikke du hvorfor tiltak blir satt inn?
Når flere enn nødvendig flytter på seg blir det større risiko for bla trafikkulykker, folk skal ha drivstoff, gjerne «bare en tur innom butikken» osv osv osv
Han her idioten som bare skule lage seg litt opptenningsved hadde heller ikke tenkt å oppsøke lege, tror du ikke helsevesenet har nok å holde på med?
«Ein av pasientane var ein hytteeigar som fortalde at dei hadde reist inn på hytta og ikkje hadde planlagd å vera til belastning for nokon. Han trengte noko tennved og skulle hogga dette med øks, då han hogg av seg fingertuppen,»
Her er en veldig god oppsummering:
Vil rette litt kritikk mot Erna her. Det føles som happy-talk når hun har pressekonferanser. Det er mye “vi må være snille og greie og vise omsorg”, og “det er alvorlig etc”. alt sagt med barnehage-tante stemme sin.
Mette Fredriksen i Danmark hørtes ut som et troppsbefal når hun avholdte pressekonferansene sine. Det var ikke oppfordringer, hun gav direkte ordre til det danskefolk - det var ingen tvil om at ingen skulle tenke selv.
Erna fremstår som veik og rådvill. Politikerene nå til dags kommer ikke i samme kaliber som for en del tiår siden.
Veik? Har vel kommet greit med tiltak og handlekraft nå? Eller hva mangler?
For sent og for lite proaktivt, men det er en annen sak.