Veldig mange satser på at det går bra og at blir de smittet så blir de smittet.
Og det kan jo hende det går bra med dem. Det er ikke sikkert det går bra med alle andre de kommer til å smitte.
Begynner å tvile på at Norge velger rett strategi… selv om vi får bort viruset i norge, har vi et par bråkebøtter i klassen som vil ødelegge for resten.
Da må Oslo Kommune snarest gå ut med info om dette for det kryr av folk på disse stedene. Mange tenker det er ganske trygt
Jag med, mer inne på den svenska modellen:
England har dragit det lite längre men modellen är lik
Edit: friska ”unga” människor (utanför riskgrupperna) skall bli sjuka i ett tempo som är hanterbart för sjukvården. Då är man bättre rustad när viruset kommer tillbaka och ekonomin klarar sig (i teorin) bättre. När hela världen (inkl stormakterna) går bananas så påverkar det givetvis ekonomin oavsett dessvärre
Edit2: England isolerar personer i riskgrupperna i 12 veckor. Föredrar den modellen; skall ”alla” isoleras så kostar det samhället extremt mycket pengar. Sen går den friska befolkningen miste om skyddet som smittan ger till nästa runda
Historisk øyeblikk: Jennifer Haller, 43, fra Seattle blir verdens første til å bli vaksinert med testvaksinen mot #Covid19 totalt ble 45 personer vaksinert i en testgruppe.
Da er jeg i karantene pga symptomer. Fin form, men hoster, harker og rennende nese. Så må holde meg hjemme.
Har du noen idé om hvor du har fått det, f.eks vært på reise?
God bedring, håper du ikke blir veldig syk
Haugesund er det nye Nord Italia stod det i Haugesunds Avis. Jeg tror jeg er smittet av en kollega som var på Haugaland Konferansen. Men det er umulig å si. Jeg har ikke vært på reise.
Men det kan jo også være at det er en vanlig forkjølelse. Men sjelden jeg er forkjølet to ganger på 1 mnd. Det kan jeg ikke huske før.
Av forfatter Henrik Fexeus
Det florerar två stycken virus. Det första är biologiskt. Jag är inte virolog, så jag förlitar mig på de som kan: Enligt Folkhälsomyndigheten är det ett influensaliknande virus som de flesta kommer att få, ofta utan att märka det. Antingen som en präktig förkylning eller så blir man sängliggande, från några dagar till någon vecka. Det finns givetvis en riskgrupp, äldre och de med vissa besvär. Rådet är att tvätta händerna och håll dig hemma när du är sjuk. Vanligt sunt beteende när influensa slår till.
Det andra viruset, tankeviruset, är mer mitt område. Och det är kanske farligare. Vanliga, kloka människor beter sig som världen ska gå under. Företag får sin existens hotad, folk sägs upp, hamnar i personlig konkurs, och den som hostar på en lektion får lämna skolan. Fake news sprids som löpeld och människor hamstrar i panik. Vi beter oss en smula galet.
Det här beror på en olycklig cocktail av psykologiska mekanismer. Först, rädslan för det okända. En rädsla som med sociala media har fått mer och snabbare bränsle än vad som tidigare varit möjligt. Det andra är att vi tror på något ju fler gånger vi hör det. När ett rykte upprepas börjar vi tro att det är sant. Det tredje är att när vi är osäkra, så gör vi som majoriteten. Eller, som vi tror att vi ska göra. Vi har alla sett tillräckligt många filmer för att veta att det första vi måste göra när det är kris är att köpa ansiktsmasker och toapapper före alla andra. Det biologiska viruset kommer vi att hantera. Vi är bra på sånt. Men det är bråttom med TANKEVIRUSET. Vårt beteende och de beslut som fattas riskerar inte bara att i värsta fall leda oss mot en global ekonomisk kollaps. TANKEVIRUSET påverkar också hur vi blir mot våra medmänniskor. Just nu är vi misstänksamma mot andra och stänger våra gränser. Vi håller koll på varandra och förbjuder folksamlingar. Det är en mycket farlig väg att slå in på, om den normaliseras. Men det går att bli immun mot den mentala smittan: Ta reda på det du inte vet, så det okända blir känt. Sätt saker i perspektiv. Ifrågasätt och källgranska information även om du hör den ofta, och gör inte som alla andra om det verkar vara fel. Ta ett djupt andetag. Jag tror den kommande tiden hänger på att vi gör det.
Det er jo ikke lett å fastslå eller utelukke…
Jeg har hatt hoste over en måned, nyser ala allergi av og til, tåler svært få parfymer osv
Lykke til, håpe det beste.
Gjerne ta en overdose C-vitamin?
Skriv dagbok @Morti
Tenker det må være vanlig influensa, men kan ikke huske å hatt slike symptomer før under sykdom.
Dog er man jo ekstra bevist på sykdom i disse tider også.
Tar buss forbi sykehuset på vei til jobb, mulig smittekilder dær. så er ekstra forsiktig i tilfellet og arbeidsgiver har satt meg i kartene.
Gikk fra sår hals til kraftig hodepine, litt frysninger, hosting fra lungene, tungt å puste(mangel på frisk luft/angst?) til ok form med litt småhoste iløpet av 6 dager.
Sikkert flere sudenter som kjenner til Khan Academy.
Tror jeg må se Big Brother for første gang, håper NRK følger opp med videoklipp fra denne seansen:
Hvor kan jeg se det? Da vil jeg også se en episode Big Brother for første gang siden første sesong av Australia Big Brother for 17-18-19 år siden.
Sikkert tysk betal-tv, men klipp av dette blir nok å finne på Youtube ganske raskt
Pff… de burde jo heller ha justert eksperimentet litt… sluttet å sende inn mat, sluttet å kommunisere med de og sett hva som skjedde… kanskje rigga området rundt som en Zombie apokalypse verden, før de endelig bestemte seg for å bryte seg ut… gitt de noen få drypp av info om Korona krisa noen dager i forkant da. Aviser og slikt.