Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Hva mener du med nei? Tror du må lese hva du skriver litt nøyere Lassar. Jeg er helt sikker på at du mener “jo” om du får tenkt deg om litt :slight_smile:

Banken gir nok kriselån til de som trenger det. Tror du de gir pengene til bedriftene som går med overskudd i disse tider, som slipper å permittere og som ikke opplever utfordringer nå? Hvorfor skulle de gjøre det?

1 Like

Lurer på om folk har problem med å se for seg “eksponentiell vekst” og derfor ser på dette som en bagatell :thinking:
Er jo litt lettere for oss som driver med aksjer, siden mange har lært om renters rente effekten.

8 Likes

Riktig Janno. De som eventuelt ikke forstår det kan lese en lettfattelig forklaring her:

3 Likes

Det har vist seg svært vanskelig for en del på dette forumet, så man kan jo notere seg hvem man ikke skal lytte til mtp aksjetips og analyser :wink:

2 Likes

Kanskje noen videoer kan være behjelpelig for de som ikke forstår dette med eksponentiell vekst

Anbefalt lesestoff:

6 Likes

Fordi det er “gratis penger” å gi ut lån som staten garanterer for? Hvem skal tvinge de til å gi til risky forretninger. Staten må spesifisere alle detaljer om de vil sikre se, dvs krav om at bedriften må ha permittert så og så mange osv for å kvalifisere. Har ikke sjekket evt detaljer, men det øå være mange av de. Ellers blir det å gi til de tryggeste og beste kundene. Men selvsagt om de klarer få skyhøy rente, med garanti så er jo det genialt også.

De gir detnok hovedsakelig til de som allerede har lån i banken slik banken sikrer bedriften og dermed egne lån. Banker driver jo ikke med veldedighet.

4 Likes

Godt poeng, jeg vil endre mitt standpunkt til at det ikke er naivt å tro at bedrifter som går godt vil få lån. Det er heller ikke alle bedrifter som går dårlig som får lån. Men kanskje hovedsaklig bedrifter som gikk godt før krisen og var sunne bedrifter da, og som banken tror vil snu det til lønnsom drift igjen når krisa er over.

2 Likes

Tulletall?. Pressen melder hver dag om hvor mange som er smittet, og har avlidet pga, Corona viruset. Disse smittetallen kan man minst mulitplisere med 5. siden veldig faa blir testet. Og naar det gjelder antall doede vet man ikke, men dissse tallene er nok mer korrekt. Bortsett fra i Kina, og andre diktaturer. Da er det bedre og se paa tallene fra China Mobile, som helt forunderlig har mistet 8 millioner abbonenter de siste to maanedene. Flertallet skyldes nok at mange ikke lenger har raad, men jeg tipper at minst 1,5 millioner av disse har gaatt bort pga. Corona viruset. Og det er ganske langt fra tallet Kina presenterer. Ett annet bevis paa dette, er at Italia med sine rundt 60 millioner innbyggere, mot Kinas 1,5 milliarder, i dag rapporterte at de har passert doedstallene i Kina. Det er ikke veldig sannsynelig spoer du meg.

1 Like

De som burde få lån er de som drev godt før krisen. Resten? Nja… Kanskje noen under tvil.

Liker at du endrer mening etter å ha fått servert argumenter. :sunglasses:

3 Likes
4 Likes

Limer inn svaret mitt her Krafer siden det forsvant fra fundamental tråden. Som var forståelig egentlig. Vet ikke hvorfor din fikk stå og ikke min:

Det viser jo bare hvor lite du følger med. Det spiller ingen rolle hva du tror. Når dette er sagt om og om igjen på pressekonferanser i mange dager om ikke uker. Du kan ha dine meninger, men ikke dine egne fakta. Til info så motsier jeg meg selv aldri. For jeg har alt for høy IQ til å motsie meg selv. Da ville skammet meg voldsomt etterpå.

Det som skuffer meg er at du her ikke viser en større evne til å se hvordan ting henger sammen. Trump innkaler til en pressekonferanse om virussituasjonen. Media omgjør pressekonferansen til en pressekonferanse om hva Trump gjør feil. Tema går bort fra virussituasjonen og Trump ender opp med å forsvare og skryte av seg selv, mot sin vilje.

Den logiske slutningen blir at media tar fokus bort fra virussituasjonen og hans og hans fagfolks evne til å kommunisere den viktige infoen ut til det amerikanske folket. Det er jo ikke Trump som innkaller til en pressekonferanse der de kan snakke om hva han gjør galt. Han vil snakke om hvordan de skal stoppe dette faenskapet. Når du demonstrer at du ikke ser slike sammenhenger så sier det meg enten at du ikke følger med, og hvorfor har du så sterke meninger om saker du ikke følger med på, eller at du ikke har evnen til å se relativt enkle sammenhenger. Begge deler skuffer meg. Du har mulighet til å imponere meg om du innrømmer feil, det gjør jeg stadig vekk. Og jeg forventer at andre kan gjøre det samme. Ellers - ingen respekt desverre. Jeg er hard og rettferdig mot alle. Gamle som nye venner.

Nei det er ikke det jeg sier. Du mistolker her også. Jeg sier selvsagt at de misforstår med vilje. Fordi de har sett seg FULLSTENDIG blind på sin agenda.

Beklager, men spørreundersøkelser forsvant fra min sfære under valgkampen i 2016. Siden de ble bevist totalt ubrukelige til anything. Det burde de gjøre fra din også.

1 Like

“Even in prison he got the privilege of getting tested. While so many are suffering and not able to,” wrote Rosanna Arquette on Twitter.

De andre fangene har vel mer nytte av det enn han har.

1 Like

Trump skulle visst på for over en time siden (2130), er enda ikke kommet.

https://www.youtube.com/watch?v=2HotAd5fC8U&feature=emb_logo

1 Like

Du har ikke sett pressekonferansen. Fordi seansen begynte ikke der du fikk servert starten fra VG, CNN eller what not.

Det er det som skjer nå folk stoler på sine medier i stedet for å se kilden selv. Alle som så pressekonferansen og innledningen til det spørsmålet skjønner svaret og at det ikke handlet om å unngå spørsmålet, men å kommet tilbake til riktig og konstruktivt tema.

Du kommenterer på bakgrunn av en klipp og lim praksis som media bruker for å vri virkelighetsbeskrivelsen.

Til og med demokratiske politikere sier det samme nå. De ser at nasjonen taper på Medias agenda i raskt tempo. Eneste måten å redde landet på er å få CNN til å endre praksis. Derfor stiller Guvernøren i New York opp på CNN og gnir det inn så demokratisk han kan.

5 Likes

Begynner om 2 minutter sier de, følg med:

2 Likes

Litt artig at guvernørens bror jobber i CNN, da…

1 Like

@Morti hovedpoenget mitt har vært at Trump har bagatellisert situasjonen og at dette påvirker holdningen til folk. Dette mener jeg er meget uheldig og at han derfor har gjort en dårlig jobb frem til han erklærte krise og snudde 180 grader.

Du har selv skrevet:

Så på ett tidspunkt har du jo tydelig vært litt enig med meg men alikevel er du meget skuffet over at jeg kan mene noe slikt og legger skylden på media. Skjønner det ikke helt jeg. Media vrir og vrenger på mye men Trump må selv stå til ansvar for det han faktisk sier og forsåvidt tweeter,

Pressekonferanser er jo en ting men han har jo bagatellisert situasjonen både på twitter, valgkamparrangementer og andre intervjuer også. Har ikke tenkt å diskutere dette noe mer men dette er jo et av eksemplene der jeg mener han har sendt uheldig signal.

image

1 Like

@Krafer
Jeg beklager retorikken jeg brukte i saken over her.

Alt innholdet står jeg for, men jeg burde ordlagt meg annerledes. Skal fikse på det heretter.

Jeg mener at det Trump sa for 1 mnd siden ikke betyr noe nå. Om folk hører på myndighetene eller ikke nå har med det som er sagt siste uka. Ikke det som ble sagt for 2-4 uker siden.

Han har endret holdning og tone til viruset. Hvorfor ikke bare fokusere på det som tjener landet best i den umiddelbare situasjonen nå og ikke diskutere (media) i lengdedrag hva han sa og ikke sa for 1 mnd siden når ingen forlangte noe særlig handling eller hadde noen forslag selv?

2 Likes

Han viser seg virkelig som en retorisk mester i pressekonferansen nå…