Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Noen der vet om en plass, du kan se by for by i Norge med smittede.

Beste oversikten er vel VG sitt kart, men per kommune og ikke per by.

1 Like

Når middelklassen får det tøft, da har det ofte resultert i verre ting enn å bli corona smittet så det er ekstremt viktig å holde hjulene i gang selv om det kan bety flere smittet, en hårfin balansegang. Strategien er vel at de fleste av oss skal bli smittet fremover uansett?! Og å holde majoriteten /middelklassen fornøyd ved å tære på lommeboka, isolere og skape usikkerhet for fremtiden over tid. Ett farlig dilemma om dagens situasjon drar ut for lenge

2 Likes

Enig i det Paddy :grinning:. 40-80% vil bli smittet. Vi forsøker bare å dra det ut for å ikke overbelaste helsesystemet slik at det kollapser. For kollapser det vil mange mange dø. Av all slags grunner.

Om ca 18 mnd er vaksinen godkjent. Da kan de starte masseproduksjon. Det vil ta tid. Så skal vi få alle til å ta den. Det vil ta tid.

Så skal dette altså gjøres på en effektiv måte. Derfor TROR jeg at de store landene med de største befolkningene vil få vaksinen først. Det vil gi størst effekt raskest. Men mulig de tar verdensdel for verdensdel. Her vil jeg gjerne høre hva dere tror.

2 Likes

Jeg regner med at den var ment til meg… Jeg er nok dessverre ikke ustabil, men jeg er drit forbanna. Jeg kan ikke huske å ha vært så forbanna over så lang tid noen sinne.

Jeg er skikkelig forbanna på regjeringen vår, som har vært ufattelig sendrektige, og til dels har forsøkt seg med beroligende løgner. Jeg er drit forbanna på europeiske land som har vært like tafatte som vårt eget. Jeg er drit forbanna på kineserene som har klart å fucke opp verden. Og ikke minst er jeg drit forbanna på folk som fortsatt påstår at dette er som en influensa, og at vi bare skal la den herje, slik at vi sparer noen forbanna kroner på et oljefond som før eller senere vil være tomt uansett.

Hvordan arter forresten korona-hysteri seg? Er det vill frykt for å bli smittet?

Det har jeg absolutt ikke. Sannsynligvis har jeg allerede blitt smittet, siden kona har hostet og snufset siden søndag. Har ikke merket noe spesielt, annet enn at jeg var litt tett i nesa og det kriblet litt i halsen. Merker ingen ting nå.

Men jeg er i kampmodus, og nåde den som krysser min sti med dårlige hensikter.

7 Likes

Etter du fikk pause fra forumet fra @pdx er det første du gjør, når du blir sluppet inn igjen, å angripe meg personlig på en veldig stygg måte. Og fortsetter å bagatellisere Corona krisen

Nå melder jeg deg bare inn igjen så slipper vi kvalmen din og de totalt uansvarlige uttalelsene dine.

Fra nå av kommer jeg ikke til å svare deg. Bare melder deg inn til admin hver gang. Så slipper forumet denne ødeleggende og toxic samtalen mellom meg og deg på nytt. Det ønsker jeg ikke å bidra til lengre.

Skam deg. / ignored

17 Likes

Få plasser at ‘trickle down’ praktiseres. Hverken i Norge eller USA. Begge to med blå partier - og disse to blå partiene har brukt penger som fulle sjømenn mens vi har basically har hatt full sysselsetting i flere år nå.

Begge sider er fokuset på å vokse middelklassen. Den ene siden gjennom å sørge for robust næringsliv, den andre gjennom å la offentlig sektor vokse.

Min konklusjon er at begge sider tar inn enorme summer i skatt og avgift, og begge sider bruker masse penger på dritt og lort.

1 Like

De eldste og personer med dårlig helse har også ett stort ansvar selv og holde seg på den sikre siden, jeg synes det blir feil at man hele tiden snakker om at vi må passe på at de ikke blir syke. Ja, vi skal holde avstand og holde hygiene og arbeidsplasser rene, men de må ikke stikke hue inn i alle butikker osv selv heller. Jeg kunne tenke meg å blitt ferdig med det fordi jeg tror det er minimal mulighet at jeg blir skikkelig dårlig. Alt denne negativitet hele veien tærer på folk.

I min kommune er det ikke 0 bekreftet smittet personer, vil det si at ingen er smittet, eller er mange snittet men ingen gidder å si fra fordi de ikke tror de er smittet eller ikke er så dårlige? Er det ikke så smittsomt eller har alle i risikosonen klart å finte seg gjennom alle smittede akkurat her. Jeg jobber mye hjemme, men er også på jobb. De gamle er ute og farter hver eneste dag, upåvirket av alt styret virker det som.

Om de finner ut at malariamedisinen fungerer eller noe annet vi har i dag letter sykdomsbildet, så kanskje samfunnet bør kjapt tilbake til en mer normal, så får alle ta de samme forhåndsregler, butikker kreve at man tar antibac og de skralte holder seg mer hjemme på eget initiativ i perioden fremover. Da får vi kjapt den gruppeimmuniteten vi satser på og slipper de største sosiale og økonomiske konsekvensene?

1 Like

image

Kan ikke si jeg sitter i sjokk og vantro… What else is new?

2 Likes

image

4 Likes

Jeg skjønner deg Paddy. Alle som poster positive nyheter får like fra meg. Og de som bidrar med humor i denne skumle tiden gjør en god jobb for helsen til folk.

De i din kommune har ikke noe immunitet for viruset. Det har ingen på denne jord som ikke har vært smittet. Det er mangel på tester. Og det har trolig vært lite turister som kom tilbake til din kommune. Her er svært mange som var på en konferanse smittet. Det var et par turister der.

De gamle er desverre de som overholder avstand dårligst. De er dårligere på å ta dette seriøst enn de unge som stort sett er nokså upåvirket av viruset. Forstå det den som kan.

Selv om vi får medisin så går nok ikke samfunnet tilbake til normalen. Det skjer ikke før vaksinen. Men vi kan lette eller stramme inn på tiltak. Verden blir aldri den samme igjen. Men det vil komme positive ting ut av dette også. Jeg tror samholdet blir sterkere. Folk vil ikke bruke mye energi på uviktige bagatellproblemer og heller fokusere på det som er viktig her i livet i større grad. Vi vokser og vi blir bedre som medmennesker tror jeg.

Husk at medisinen finnes i dag og har kunnet blitt utskrevet fra leger i både Kina, Sør Korea og Italia allerede. Likevel dør folk. Men medisinen vil nok redde liv. Og korte ned sykdomsforløpet for mange. Alle får ikke medisin fordi det ikke finnes nok.

I Norge har leger allerede sørget for mangel av medisinen slik at revmatisme pasienter ikke har god nok tilgang allerede. Legene forsynte seg selv og sin familie så kraftig at det er innført rasjonering fra legemiddelverket. Hvilken straff fortjener legene som gjorde det for dette syns du? Jeg er sjokkert over at leger kan ta medisin fra noen som trenger det bare for å lagre det i husene sine.

At de eldre bør isolere seg er jeg enig i. Men da gjenstår fortsatt mange. Kanskje ca 50% av alle mennesker over 40 år er i risikogrupper. Alle med kols, astma, diabetes, kreft, hjerte og karsykdommer, blodsykdommer, nyresykdom, leversykdom, svekket immunforsvar osv. Alle de kan ikke isolere seg fordi mange av dem jobber i kritiske stillinger for å få landet til å gå rundt. Vi trenger de i krisen.

Jeg syns vi har en god strategi her i landet nå. Vi forsøker den løsningen som både får landet til å gå rundt og begrenser smitte så godt vi kan. Dersom folk ikke respekterer de tiltakene som er innført vil alt være fånyttes. Når vi først innfører så drastiske tiltak som vi gjør så må alle være disiplinerte og sørge for at alle de som mister jobbene sine ikke gjorde det for ingenting. Vi har bare ett forsøk på å få dette til. Derfor er de som bagatelliserer dette farlige. Og usolidariske med alle som mister jobbene sine.

Å få gruppeimmunitet kjapt er det vi ikke ønsker. Da overbelastes helsevesenet. Å unngå at helsevesenet overbelastes er grunnen til at vi lar folk miste jobbene sine.

2 Likes

Dette er en illusjon så lenge alle med symptomer ikke blir testet. Jeg vet at der ligger personer i hvertfall en kommune, som på oversikten fremstilles som smittefri, med symptomer på corona etter opphold i Østerrike. Og jeg vil ikke bli overrasket om situasjonen er den samme i flere «smittefri» kommuner.

Så lenge testingen er så begrenset som den er, er det egentlig ingen som vet hvor mange som er smittet eller hvor utbredt smitten er.

Dette vil ta tid. Lang tid. Så her er det bare å ta forholdsregler og smøre seg med en imponerende dose tålmodighet.

Lykke til hver især!

2 Likes

Formuesskatten er en veldig liten pris å betale for at staten redder bedriften og hele formuen din.

2 Likes

Men er det faktisk det den brukes på? Eller brukes den på å subsidiere unge mennesker til å ta studier som garanterer dem arbeidsledighet? Eller forskning på interseksjonalitet ved norske universiteter? Eller kunstnere som spruter maling utta ræva? Eller oppgradering av busskur som legges ned? Eller at ledere som blir avskiltet i det offentlige får beholde lønnen i en “spesialrådgiver” rolle? Eller doneres de til Polen - en økonomi som har vokst jevnt og trutt siste 20 årene? Eller til å betale lønnen til byråkrater i Brussel som trykker ned lover over hodet vårt som i alle fall jeg ikke har hatt muligheten å stemme på?

3 Likes

Mange må betale flere titalls millioner i formueskatt. Det blir ofte finansiert av utbytter fra bedriftene man eier:)

Bare et poeng i disse tider.

Tok meg sjølv i å være svært einig med Sylvi Listhaug her om dagen.
Hennar poeng var relativt solid - Bankane vil ikkje gi kriselån til bedrifter som ikkje trenger det.
Det vil være feil å forby utbytte til bedrifter som mottar krisehjelp.

Du mener sikkert “Det vil være feil å forby utbytte til bedrifter som ikke mottar krisehjelp”

2 Likes

:man_facepalming:

“Etter å ha først gått for en taktikk om å la folk bli smittet for å skape immunitet, endret britene strategi i kampen mot viruset…”

image

3 Likes

Da har jeg tatt testen. Ubehagelig, men fort gjort. Tok ca 5 sekunder. Kjørte til legevakten og satt i bilen, mens legen kom ut og tok testen i full drakt. Får trolig svar på tirsdag. Håper jeg har det slik at jeg trolig blir immun. :pray:

9 Likes

[quote=“Morti, post:909, topic:19913”]
Du mener sikkert “Det vil være feil å forby utbytte til bedrifter som ikke mottar krisehjelp
[/quote] Nei. Bedrifter og konsern kan være avhengig av å ta ut utbytte for å betale skatt eller hjelpe datterselskap.

Er det for naivt av meg å tru at bankane gir lån til dei som ikkje trenger det? :thinking:

1 Like