Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Å nekte bedrifter utbytter, og samtidig kreve inn formueskatt kan vise seg å være ekstremt ødeleggende.

Selv om jeg i utgangspunktet er helt enig.

1 Like

Nå har vel mange bedrifter fått reduksjon/strøket arbeidsgiveravgift, sykepenger osv osv, utgifter som i sum antakeligvis er langt høyere enn formuesskatten?

1 Like

Fortsettelsen:

3 Likes

Får håpe det fortsatt er popcorn å få i butikkene :smiley:

2 Likes

Avsporing: var i Vardø ifm nesten to måneder lang tur kombinert jobb og ferie, to barn 1 og 3 år, campingvogn osv.
Da var vi i Vardø rund 20.juli. Da slo havet over moloen i havna, og det var 4-5 grader…vi forsøkte å få tak i vinterdresser til barna, men det var sommer, så det hadde ingen butikker😂

Ellers nesten uforståelig at det skulle være nødvendig å stenge veien😉

1 Like

Det er ingen som er uenige i at utbytter burde vært off limits nå.
Men det er urolig viktig å ta vare på næringslivet nå. Det er det høyresiden ønsker å gjøre.

3 Likes

Bedrifter ja, men bedriftseiere må betale formueskatt av egen lomme:)

2 Likes

1 Like

Problemet med høyresiden er vel tankegangen om at i gode tider, så skal man høste overskuddet, mens i dårlige tider, skal staten fikse situasjonen. Venstresiden er jo opptatt at det skal være litt balanse der. Om det er riktig balanse er jo en annen ting. :stuck_out_tongue:

Hadde Spetalen drevet AS Norge på samme måte som han driver sine private investeringer, så kan det godt være han hadde gjort en veldig god jobb.

Litt avsporing, men sjefen min solgte et firma for 5 år siden (for 3. gang) og for tredje gang, så kjørte de nye eierene det på dunken. Det er fuckings helt utrolig hvordan mangel på god ledelse kan få et selskap til å råtne innenifra. Ved salgstidspunktet, så var selskapet ledende med en konkurrent som bare såvidt holde hodet over vann. For 1 år siden kjøpte han opp konkurrenten. De hadde færre idiotkontrakter enn hans gamle selskap.

2 Likes

Hva mener du med det? Det ble jo nettopp nedstemt å droppe utbytter.

2 Likes

Ingen av oss velgere på høyresiden mener det, var det jeg mente. Politikerene i Norge er 95% aper. På begge sider.

Men vi som stemmer til høyre stemmer jo egentlig på det minst dårlige alternativet. Om man er opptatt av verdiskaping.

Jeg mener verdiskaping er sak nummer 1. Fordi det løser de andre problemene i andre rekke.

@Christian helt enig i det

4 Likes

2 venner positive nå. 3. er under testing nå.

Fikk telefon i dag at jeg er under screening nå. Får trolig teste meg, men venter på svar.

4 Likes

Vi er nok på hver side av gjerdet her, min tankegang er at jo bedre middeklassen har det, jo bedre samfunn får vi. Høyre sin politikk er mer trickle-down, ikke noe jeg har så stor tro på.

4 Likes

Middelklassen er det som driver økonomien.

2 Likes

Jeg føler ikke høyresiden i Norge er tricle down. Høyresiden i Norge er som demokratene i USA. Opptatt av middelklassen og bedriftene.

Men uten bedriftene finnes ingen middelsklasse. Høna må lages før egg kan rulle ut på samlebånd.

2 Likes

Må sørge for at middelklassen har bra nok vilkår til at det blir en middelklasse og ikke en underklasse. :wink:

2 Likes

Ja der hjelper det jo at de har en inntekt. Det hjelper også at skatten de betaler går ned 5%. Og det hjelper at bedriftene overlever konkurransen mot utlandet.

De to siste punktene tror ikke venstresiden at eksisterer. Det første punktet tror de jo at de kan få av staten uten å se på de to siste punktene.

Corona suger - topic :joy:

2 Likes

Ekornes fikk jo en avtale med ansatte som fikk med i lønn i dårlige tider og bonus når det snudde. Synes de er langt fra så firkantet som du tenker her

Problemet med mange norske selskap er at de lover gull og grønne skoger, aka bonus, men når selskapet går så det griner, nei, da har de ikke råd til det likevel…

Derfor vil det ikke fungere i praksis.

1 Like

Man kan av og til lure på hva svenske myndigheter tenker på når det gjelder tiltak mot covid-19.

Ren spekulasjon fra min side, men: Svenskene har høye pensjonsutgifter pga høy andel eldre. Samtidig stemmer eldre i større grad på Sverigedemokatene enn blant yngre velgere. I tillegg er det ikke nok ledige boliger.

I verste fall planlegger myndighetene i Sverige et ættestup, der de slår tre fluer i en smekk…

2 Likes