Hvor har du det fra at hydroksyklorokin hemmer immunforsvaret? Har ikke sett det noe sted før, og et Google-søk gjør meg heller ikke noe klokere. Har du en kilde?
Medikamentet brukes jo vanligvis på friske mennesker, som profylakse (forebyggende) mot malaria. Hundrevis av millioner doser gjennom 65 år.
Allerede i mars skrev @Nocturne på dette forum om hydroksyklorokin sin mulige effekt mot Covid-19. Hydroksyklorokin er en ionofor, som sørger for at positivt ladet sink kommer gjennom celleveggen. Intracellulær sink hindrer virus i å duplisere seg, og hadde påvist effekt mot SARS-CoV-1 for eksempel. Kosttilskuddet Quercetin er en annen ionofor, som jeg selv har brukt siden Nocturne skrev om det i mars, sammen med sink. En kamerat begynte med det samme, og til tross for at hans sykepleier-kone testet positivt, testet han selv negativt etter at de hadde bodd sammen som vanlig i ni dager etter at hun fikk symptomer. Hun ble selv også raskt frisk igjen når hun først begynte med kombinasjonen.
Det jeg har lest om dette bygger opp under at en ionofor sammen med sink har en positiv forebyggende effekt mot Covid-19. I de negative studiene som har kommet har det ofte blitt brukt på pasienter som er eldre, sykere og har flest komorbiditeter. Selv da ser det ut til å ha en effekt, sammen med antibiotika, men fordelen kommer først og fremst ved tidlig anvendelse.
Kurven ser rett og slett bedre ut i land som har omfavnet bruken. Kurven har vendt bratt nedover i land som har begynt bruken underveis. Kan komme tilbake med eksempler om ønskelig.
Finnes det noen Standard of Care for Covid-19 ennå da? I den grad det er Remdesivir, så virker ikke effekten spesielt imponerende på meg. Men Remdisivir genererer jo inntekter for legemiddelbransjen da, i motsetning til hydroksyklorokin, hvor patentet forlengst har gått ut.
Det er vanskelig å selvmedisinere seg med hydroksyklorokin, da legemiddelet kun fås på resept, i hvert fall her i landet. All fornuft tilsier at det skal tas i samråd med lege. Er man ikke så fornuftig, så er det jo synd for de det gjelder. Det er også synd for de det gjelder om man nektes adgang til et legemiddel som ser ut til å ha effekt, fordi det har gått politikk i det, og legemiddelbransjen ikke tjener nok på det.
Ansvarsfraskrivelse (disclaimer): Jeg er godt investert i biotekbransjen. Jeg så papirverdiene mine mer enn halveres i begynnelsen, mens de etterhvert som verden skjønte at det ville være selvsamme bransje som kunne ha løsningen på dette i form av medisiner eller vaksiner, så har aksjene steget minst like mye som resten av børsen siden bunnen. Dersom det viser seg å være en eksisterende, ikke lenger patentbeskyttet medisin, som er løsningen, vil jeg på kort sikt tape papirverdier i biotekaksjene mine igjen. For fremtidig inntjening vil det dog være en fordel om ikke hele verdens etterlates i økonomisk ruin, og så er jeg opptatt av at færrest mulig skal dø da. Så slik sett er jeg nok totalt sett forutinntatt (biased) i retning av at jeg håper hydroksyklorokin/quercetin, azithromycin, sink og vitaminer virker.
Dersom man er skeptisk til noe man ikke har hørt om før kan man i det minste sørge for å ta C- og D-vitaminene sine.