Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronaviruset - forebygging og behandling 🚑

Og her en til @William71

Jeg har for øvrig følelsen av at enkelte blander sammen smitte og sykdom. Fra artikkelen:
« the primary objective of covid-19 vaccines is to protect against severe illness rather than infection»

Sånn, det var nok off-topic fra meg for i dag.

1 Like

Nå ble dette veldig COVID-tråd. Kan man ikke bare konkludere med at det utvilsomt er et behov for medisiner i tillegg til vaksiner?

2 Likes

Kan jo da runde av med hvor vi står med BEM og covid. Så får vi se om man følger opp dette.
(Grad 4 og 5: Innlagte med varierende grad av oksygenbehov, uten å være intubert.)

Patients in the subgroup were receiving oxygen (Grade 4) or non-invasive ventilation (Grade 5) and recorded serum levels of the inflammatory marker C-Reactive Protein (CRP) greater than 30mg/L. This subgroup represents more than 60% of the patients in the combined study population, and the previously reported treatment benefit in this group of patients in India and South Africa is reproduced in analysis of the patients studied in the UK.

Across both studies, evaluation of the primary endpoint of time to recovery or discharge, in this defined patient subgroup with higher baseline disease severity, showed there was a statistically significant greater likelihood of faster time to recovery or hospital discharge with bemcentinib added to SoC, compared to SoC alone; 88% greater than SoC, representing a hazard ratio of 1.88 95% confidence intervals (1.24, - 2.87) log-rank p=0.003 (not adjusted for multiple comparisons).

A 69% lower likelihood of progression of patients to need for any form of increased ventilatory assistance from enrolment, or to death, within 29 days, was also observed with statistical significance in this higher severity subgroup treated with bemcentinib, compared to SoC alone. A hazard ratio of 0.31 (95% C.I. 0.12, 0.78), log-rank p=0.0088 unadjusted for multiple comparisons was shown. This benefit of bemcentinib on ventilator-free survival was observed in rates of admission to Intensive Care in the UK study; four patients (14%) treated with bemcentinib in addition to SoC, compared to ten (31%) of matched eligible patients treated with SoC alone.

1 Like

Sletting

Mye breking her om at vaksiner ikke funker, men dødsratene fra Israel viser jo veldig tydelig at det slett ikke er grunn til panikk

4 Likes
  • Vaksinerte smitter like mye som ikke vaksinerte…
  • Klar økning i dødelighet i EU, særlig blant yngre
  • Vaksinen tar livet av 40 ganger flere enn koronna.

Uff. Tenk å få slikt inn her. Dette er skrikende uvitende. Og utsagnet om antall dødsfall av vaksinen er så alvorlig misvisende (løgn) at noen bør gå i seg selv. Skulle ønske vi slapp unna forvaklede konspirasjonsteoretikere her.

Husk å bruke kildekritikk.

Jeg fikk lyst til å trekke inn en parallell som man kan teste seg selv med:
Det dør flere av vaksine mot meslinger enn av sykdommen meslinger. Hvis man tror at det taler mot vaksinering, er det noe grunnleggende man ikke har forstått.

10 Likes

Enig med deg @Scrivener i at man skal være kritisk til innlegg som uttaler seg både positivt og negativt i forhold vaksinen.
Denne debatten hører i og for seg ikke hjemme på denne tråden, rent bortsett fra som støtte for at det kan være behov for antivirale medikamenter i fremtiden, feks vår kjære Bem.

Det jeg synes er trist i debatten er derimot at stort sett alt som kan oppfattes som mulig kritikk av vaksinen, både rene faktatall ( som at flere er sykehusinnlagte i Norge nå ift i fjor på samme tid) og delvis eller helt udokumenterte påstander møtes av sensur og latterliggjøring i stedet for med vitenskap og solid dokumentasjon.
Myndigheter og vaksineentusiaster hadde nok kommet bedre ut av dette med å motbevise det som latterligjøres som konspirasjonsteoretikerinformasjon med fakta og ikke teflonhatter.

3 Likes

Informasjon er der ute for den som vil forholde seg til kunnskap.

I det øyeblikk man slipper opp og stopper restriksjoner, vil flere bli smittet. Derfor ble i utgangspunktet færre smittet av Covid-19 enn av de årlige influensa. Og når man nå då har sluppet opp, blir flere smittet. Takket være vaksinen har vi lite alvorlig sykelighet på tross av frislepp.

Man kan si at myndigheter bør svare saklig på kritikk, selv om kritikken er usakelig. Men jeg mener at Pål Steigan og slike ikke fortjener oppmerksomhet. De vil ikke forholde seg til virkeligheten, de nekter å forholde seg til saklig kunnskap. Da må vi andre utøve kildekritikk.

Beklager, men der er jeg sær. Jeg har absolutt ingen respekt for ekstremister og konspirasjonsteoretikere som motsetter seg kunnskap, enten de er på ytre venstre eller på ytre høyre. Kunnskap er tilgjengelig, for dem og for oss. Hverken Steigan.no eller Resett.no og liknende er steder å gå om man vil ha kunnskap. Det gjelder også vaksiner.

5 Likes

Har du tips om en troverdig/god kilde/ studie - nettsted som viser til solid forskning /vitenskap som viser hvor godt vaksinen virker for tiden og hvor mye mer uvaksinerte smitter enn de vaksinerte? Og at alle rykter om alvorlige bivirkninger er tøys.
Jeg ville vært veldig takknemlig og gleder meg til å få noen motargumenter ift de som er kritiske og bruker de «useriøse» du refererer til.

1 Like

Hei. Jeg skal ha dette i hodet og sjekke. Akkurat nå jobber jeg.

Det er tidligere blitt lagt ut ting her om vaksinens effekt, men i det siste er man som kjent blitt redd for at vaksinerte relativt fort bør ha en booster.

Jeg tror man kan si dette uten på dumme seg ut: vaksinen var vel ikke en slik vidunderløsning som enkelte trodde i begynnelsen, til det svekkes effekten for fort. Men den redder fortsatt menneskers liv og helse og den lar oss ha et noenlunde normalt liv i en pågående pandemi.

1 Like

Greit nok, men akkurat denne ene grafen med denne ene variabelen sier ekstremt lite om det :sweat_smile:

Det er allmenn kunnskap at Israel med den måten de har vært aggressive med vaksine på mange måter har fungert som et laborie for verden hva gjelder vaksiner og uttelling.

The lancet fra denne uken:
Effectiveness of a third dose of the BNT162b2 mRNA COVID-19 vaccine for preventing severe outcomes in Israel: an observational study

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02249-2/fulltext

1 Like

Over 10k smittet, 20-25 døde. Antar de som døde her hovedsakelig var ikke vaksinerte eller 70+. Synes ikke dette ser skummelt ut?

Hvis man ganger opp til Norges befolkning får man 10k døde. Det dør årlig ca 40700 i Norge. Tipper at i løpet av et par år, så er snittet det igjen.

Det jeg gruer meg til er å bli smittet. En uke hvor man har det crap. Gjerne sammen med hele familien. :see_no_evil:

Edit så feil på grafen over døde. Rettet fra 6 til 20-25.

3 Likes

Absolutt, men man finner også land med lav vaksineringsgrad som også har lave dødsfall. Se f.eks på Palestina og forholdet mellom smitte/dødsfall der - ikke så alt for stor forskjell fra Israel til tross for bare ca 1/3 av vaksineringen som Israel.

Tall fra 28. oktober her - taler i favør Israel naturligvis - men der er de vel godt i gang med 3 doser - om ikke de allerede har påbegynt den 4 dosen allerede (var hvert fall snakk om det i sep):

28. okt 7 d gj.snitt dødsfall 7 d gj. Snitt smitte Minst 1 vaksinedose
Israel 6 676 68,00%
Palestina 8 337 25,00%

Så kan du se her hvordan situasjonen var 30. august:

30. aug 7 d gj.snitt dødsfall 7 d gj. Snitt smitte
Israel 27 8911 64,90%
Palestina 4 2411 11,00%

Som vi ser kan man få ganske ulike tall avhengig av tidsserier, sammenligningsgrunnlag, variabler osv.

Men ja, det er klart at vaksinen har en effekt, men som du også er inne på, det fordrer tilsynelatende relativt jevnlige booster-doser - og da blir det også et spm om kost/nytte, spesielt for de som ikke er del av risikogruppen i samfunnet. Men for vaksineselskapene er jo booster-doser i en “abonnementsform” en svært god forretningsstragei. Beskyttelsen mot alvorlig sykdom svekkes over tid, ref. studien fra Sverige (kan gå helt ned til 42%, enda lavere eller noe høyere etter 6 mnd), og beskyttelsen mot smitte er langt lavere enn antatt og noen indikasjoner tyder på at den kan gå ned til null etter 7 mnd.

Dessverre ser ikke vaksinene ut til å være den mirakelkuren vi ønsket oss, og kan vel være mer å anse som en profylaktisk medisin mer enn en vaksine i klassisk forstand all den tid beskyttelsen mot infeksjon svekkes såpass mye over tid.

Denne kalkulasjonen forstod jeg ikke :sweat_smile:

Hvis korona smitter alle i Norge nå, med samme forholdstall mellom døde og smittede i Israel får vi ca 10k som dør av Covid-19 i Norge. Dette vil øke antall døde i Norge med kanskje 3-8k. Dette vil hovedsakelig treffe de svakeste som mister 0-2 leveår. Hvis du så ser på snittet døde i perioden 2020-2025 så tenker jeg det vil være rimelig nære 40700.

1 Like

Ahh, skjønner. Men at korona skulle smittet alle i Norge på en sesong er vel helt urealistisk. Av de landene som har vært mest liberale med koronatiltak, er vel det meste ca. 10% av befolkningen smittet.

Dette var veldig interessant. Betyr Palestina her Gaza-stripen eller også Vestbredden? Det var innledning til neste spørsmål: Stoler du på tallene fra Hamas?

Gjennomsnittlig levealder er for øvrige ca åtte år lavere i Palestina enn i Israel, det vil trekke ned dødeligheten også uten vaksinering.

2 Likes

Det skal inkludere både Gaza og Vestbredden, ja. Tallene finnes på Reuters.
Tallene er vel vanskelig å kvalitetssikre, - men utviklingen over tid skulle jeg tro er ganske stabil. Jepp, det er mange variabler å ta hensyn til, og derfor lite info å se på en graf fra ett land.

Dette innlegget har du vel skrevet allerede tidligere.