Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kriseprat (FUNCOM)

Jebsen er for øvrig ikke noen gammel noldus uten kjennskap til Funcom. Han satt i styret til Funcom allerede i 2005, sammen med blant annet Michel Cassius. Han har vært involvert som en av de største eierne siden 2004 (blant annet gjennom Stelt Holding) og disse gutta er kompisene hans. Tviler på han lar Funcom gå til grunne på dette tidspunktet.
http://www.funcom.com/ir_archive/view/119/board-of-supervising-directors

De lånte penger av Jebsens selskaper også i 2010:

For øvrig har de snudd en negativ egenkapital før. Her er akkurat samme type formuleringer som vi har sett nylig i årsrapporten:
http://www.funcom.com/investors/funcom_market_update

2 Likes

Tror du på det du antyder? At det ikke er mulighet for løsning på låneforfallene?

Jeg tror Jebsen tjener fett på funcom sett bort i fra aksjekurs. Blir som å ha villt med aksjer i firma som pumper ut utbytter… :smiley:

1 Like

Klart det er mulighet for en løsning men tror ikke den blir så kjekk for dagens aksjonærer. Hvis man ikke finner noen som vil gå inn med mye cash i FC så er nok den mest realistiske løsningen at lånene blir konvertert til aksjer og da sitter sannsynligvis dagens aksjonærer igjen med ca 5% av selskapet.

2 Likes

Ja vel ?

2 Likes

Man kan i alle fall si at Jebsen tidligere HAR tjent fett på Funcom. For det har han.

Såvidt jeg skjønner, så er det ingen som tror Funcom får noen andre enn Jebsen til å spytte i 100mill i Funcom på dette tidspunktet. Det Jebsen kanskje gjør er en avtale om nok en utsettelse av lånet, men med mulighet til å konvertere til f.eks 20 øre aksjen. Enten det, eller at lånet blir konvertert nå. Jeg tror vel egentlig ikke Funcom går konkurs, det er det ingen som tjener på, men for dagens aksjonærer, så spiller det jo liten rolle om Funcom går konkurs, eller om det blir trykket opp 500 millioner aksjer som Jebsen får for å konvertere lånet…

1 Like

Jeg heller mot at det står bedre til med økonomien enn det “alle” tror pga bedring i TSW inntjening og kostnadsbildet og med en refinansiering av lånet så vil Funcom kunne tjene kroner for å holde hjulene i gang i årene som kommer. Q3 omsetning på ca 4mill USD :smiley:

3 Likes

Stikk motsatt av det som meldes av selskapet selv?

1 Like

Det er ikke motsatt av hva som meldes av selskapet. De melder at de ikke vil få nok inntekter fra spillene til å betjene lånene innen juni 2016. Selv 4mill USD hvert eneste kvartal fram til da vil ikke gi nok penger til å betjene lånene.

1 Like

Han tenkte på at de melder synkende inntekter fra live gamene pga alder. Sjekk siste rapport.

3 Likes

Ok, da skjønner jeg.

Likevel, Funcom skulle gått i pluss forrige kvartal hadde de ikke måttet “konvertere” til riktig valuta i regnskapet. Da ville de hatt 500TUSD i positivt resultat, med 2700TUSD i inntekter.

Greia her er at Funcom har to problemer som de neppe får løst uten at det påvirker dagens aksjonærer negativt: De har ikke penger til å betjene lånet. De har ikke penger til å få ferdig et spill til. Hvordan tror du Funcom kan løse de to problemene?

http://www.sysla.no/2015/07/30/maritim/inntektene-stupte-for-jebsen_55915/?utm_source=webwidget&utm_medium=banner&utm_campaign=popularization

1 Like

Gjeldssanering og deretter emisjon…

Den andre er å si opp nedten hele staben. Ta Funcom av børs og klemme ut de siste milionene.

Rått hvor massesuggesjon kan få folk til å bli vransynte? Det er offisielt uttalt av det går bedre med primært TSW slik at man kan gå videre på andre prosjekt. Har dere alzheimers? Husker ikke hva han heter, men en av de som jobbet med TSW som en av lederne kommenterte dette for noen mnd siden på hvorfor han gikk fra TSW og videre til ett nytt spennende prosjekt.

Kall meg blåyøyd, jeg tror de omsetter mellom 10-15mill nok ektra i Q3 raporten på LMO alene.

1 Like

feks en emisjon vil påvirke aksjonærene negativt, og Funcom er i dritten, men jeg er langt fra enig i at alt er bare rævva, jeg tror de mest ekstreme vil få seg en overraskelse, hva de interne mål til Funcom er i forhold til mine utsagt om bedret resulatat og økte inntekter er 2 forskellige ting. De vil ikke klare å betjene lånene med innteketer fra dagens portefølje. De må få en ordning / refi for å få inn noe penger til videre drift og utvikling av nye prosjekter.

1 Like

Kanskje det er du som har alzheimers ? :wink: Han du tenker på heter Joel Bylos og tror du husker feil om det som ble sagt også. Det som har blitt sagt er at tsw gjorde det bedre i q4 enn forventet. Du tolker dette som at tsw får flere spillere mens jeg tolker det som om spillertallene er stabile eller synker saktere :slight_smile:

3 Likes

Paddy… tror du går imot mange måneder med skuldertrekk nå. FUNCOM er bare så lite lukrativ som investering. Hvorfor ta så mye risiko når oppsiden er nesten fraværende.

FUNCOM har nesten alltid vært litt fucked i finansene, men det har alltid vært en oppside som har lokket investorer. Nå er ikke den engang til stede og da er det klart at intereressen er laber.

Slik jeg ser det nå er det kanskje 25% sjans for gjeldssanering og at selskapet blir berget i en emisjon (dette innebærer blant annet at dagens aksjonærer blir radert bort). 50% sjans for at selskapet blir tatt av børs som og er klart negativt for dagens aksjonærer… 25% sjans for noe vi ikke haf tenkt på… Denne kan være negativ eller positiv.

har ikke aksjer selv i Funcom nå - men lavere kostnader.økte innteker gir bedre resultat. Nedgangen i gammel portefølje tror jeg har stagner og på vei litt opp (TSW)Issue 12 styrker dette videre

Interessen er der fortsatt. Hvem sier i fra her en time før de kjøper et lodd igjen? :wink:

Hadde jeg hatt aksjer hadde jeg nok ikke solgt de nå om jeg hadde mange.

Vent på noen dager med mindre enn 500k omsatt. Det synker ofte litt til da, men jeg tror jeg tar frem idbrikka når kursen går ned til 0.7