Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 2 💰

Sliter med å få kjøpt Crypto, da Nordea kortene nekter meg kjøp. Nordea bevisst blokkerer kjøp av krypto. Har noen ideer til meg, til hvordan jeg skal få kjøpt?

Fikk igjennom ett kjøp da igjennom mastercard’et til Nordea av alle ting. Men det var nok bare flaks da det ikke funker igjen. tungvinte greier.

Det er vanligvis veldig dyrt å kjøpe krypto rett fra bankkort. Så jeg vil anbefale bankoverføring til en Exchange uansett.
Coinbase og Binance er de største børsene og anses vel som tryggest hos de fleste

1 Like

Jeg har god erfaring med å bruke MiraiEx for å komme seg fra NOK til krypto (eller andre veien) og så sende videre derfra til en større exchange der du kan kjøpe det du vil

2 Likes

Bruker kraken. Så skal vel gå fint å bruke en bankoverføring der med Swift. Eller bedre å bruke Binance/MiraiEx?

Morsomt at folk faller inn i akkurat samme jag etter neste altcoin når bitcoin har blitt kjedelig som i 2017. Kan ikke se noe annet enn at vi ender med et crash på 80-99% i det meste igjen, men når det kommer har jeg ingen anelse om. Kanskje i morgen, kanskje ikke før i 2022.

2 Likes

Dette temaet har vært oppe tidligere, linker til noen poster fra en med litt mer pondus enn meg.

Angående at det er “kostnadsfritt” å overføre til Binance:

1 Like

Og da sitter du klar med tørt krutt og kjøper som en gærning. Så et par år etterpå kan du pensjonere deg.

Kanskje, kanskje ikke. Det er risikoer her som de fleste overser tror jeg da. Ville nok ikke risikert noe mer enn lekepenger på krypto om et nytt krasj hadde kommet. Er for usikkert for min smak.

Nå kommer frem de som advarer mot toppen. Jeg gjentar, stol på deg selv og gjør en god research.

Toppen er langt unna oss og virkelig gode prosjekter kommer til å overleve uansett bear markede.

Om det korrigerer 60%, bare hold.

Gå inn med et beløp som du har råd til å tape.

2 Likes

Husk på at coins ikke er aksjer, i de fleste prosjekter har verdien av coins ingen direkte sammenheng med det bakenforliggende prosjektet. Kan godt hende at prosjektene går bra, det har vi mange eksempler på og at coinsene allikevel har falt 99% fra 2017-toppen og aldri kommet seg tilbake.

Det er lett å være optimistisk ved ATH, men ikke like lett når millionen man hadde tjent har blitt til hundre tusen. Helt greit å tenke framover også. Bitcoin har gått fra 3000 til 60000. Mye av markedet har 20x i avkastning. Er det virkelig beste tid å kaste penger inn i opplegget på når vi vet at nedsidepotensialet er 1/5-1/15 et sted og oppsidepotensialet ikke er så mye mer enn 1,5-4x i bullcasene?

2 Likes

Er egentlig ikke uenig når det gjelder ALTcoins. Men etter neste korreksjon kommer jeg til å spytte inn litt i ETH og kanskje BTC…

Det vi må huske på at det er annerledes nå og bullrun vil vare mye lengre enn forrige gang.
Nå er det store seriøse institusjoner som kjøper, det er helt andre spilleregler.

Mann må uansett ha et mål med investeringen. Var målet å 20x investeringen, ja da selger du.
Grådigheten må kontrolleres og mann må ha en plan.

BTC skal i 75000$ hvert øyeblikk.

For nye lesere må jeg understreke viktigheten av å gjøre research selv, filtere ut folk som har sett sine verdier rase ved forrige bear marked og som kommer med advarsler nå.

1 Like

Det er historiens dyreste setning når det kommer til investeringer

6 Likes

Hva med å filtrere ut folk som er udelt positive, ikke ser noen mulig nedside, og sier ting som «joda, men denne gangen er det annerledes!», er det noe som bør vurderes?

:smiley:

4 Likes

Derfor må en gjøre research selv og komme frem til at det er annerledes nå.
Ja, jeg er ekstra positiv for fremtiden til krypto og det må en ta høyde for selvklart.

Men vi må være ytterst forsiktig å advare nye lesere til å ikke investere i krypto fordi noen har tapt verdiene ved forrige bear markedet og synes krypto er bare tull og tror at toppen er nådd.

Jeg tar det som selvfølge at alle må gjøre grundig research før de investerer og på ingen måte oppfatter mine meninger som investeringsråd.

2 Likes

Hva tenker du om holdningen til bankene om hva du får bruke gevinsten på da?

Jeg har en mill som jeg skal spytte inn i hyttekjøp. Alternativt kan jeg investere de i krypto.
Men, hvis det er slik at bankene ikke lar meg bruke gevinst fra krypto til hyttekjøp, vil det jo være dumt av meg å investere i krypto hvis jeg har lyst på hytte.

Dette er bare en av mange banker. Og om du tar de ut så kan du jo argumentere med at du i hvert fall kan bruke de opprinnelige 1 mill som du vet hvor stammer fra. Eller så tjener du nok til å betale hele kontant :wink: Uansett latterlig dette, hadde vært interessant å fått denne saken prøvd for retten. Staten tar skatt av det (og impliserer dermed at det er ok) men likevel er det “kriminelt” -_-

6 Likes

Jg bruker eToro men det er kun de største kryptoene. Da har du paypal og kredit kort.
Meget fornøyd suste året. Kan flytte over til wallet og videre til MetaMask etc…

Jeg har overført store beløp til kryptokjøp de fire siste årene. Mesteparten i 2017/2018. Jeg tapte MYE, men sitter nå tilbake med ca samme beløp som jeg da hadde.

Kommer til å fortsette med krypto noen måneder til (og lengre) og sikre flere ganger underveis.

Så lenge jeg får tatt ut samme beløp som jeg har satt inn tror jeg jeg er fornøyd, men det er helt urimelig at jeg ikke skal kunne ta ut gevinster også.

Edit: og hvis DNB nekter meg å nedbetale lån med penger fra krypto setter jeg advokat på saken. Er 100% sikker på at DNB ikke har lov til å hindre dette; med mindre eier av kryptoen ikke kan gjøre rede for pengene i det hele tatt.

Jeg er ikke så veldig redd for at dette skal bli et problem, etterhvert som det blir mer mainstream. Han fikk jo ut pengene. Jeg har andre verdier jeg kan ha som sikring for boliglån om det skulle være nødvendig. Tipper han finner en annen bank som gjerne gjør det. Vil tro avslaget her dreier seg vel så mye om at han har en jobb som ikke gir en jevn inntekt over tid. Har selv hatt en krangel med DNB om dette, ettersom jeg får halvparten av inntekten min som bonus og utbytte hvert år.

1 Like