Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Selling The Bounce

1 Like

Denne er litt artig. Kan man kjøpe bitcoin med paypal instantly https://www.virwox.com/ Høye gebyr så klart, men den fungerer.

Kan også kjøpe BTC direkte med visakort via Coinbase :slight_smile:

2 Likes

På Coinbase må man legge ut bilde av førerkort/pass for å kjøpe valuta. Øker ikke dette faren for ID-tyveri?

Prøvde det senest i går men det funker ikke, får bare feilmeldinger. Grensesnittet deres er også nokså buggy på både app og web, opplever nye rare feil hele tiden.

Da er jeg ute av kryptovaluta. Mye av den urealiserte gevinsten gikk opp i røyk i den nylige korreksjonen, men fortsatt ~50% fortjeneste på en drøy mnd. Avventer markedet nå, kan fort tenkes at dette var “return to normal”-stagen som nevnt ovenfor. Vær forsiktig fremover folkens - og husk, ta gevinst :slight_smile: Har forøvrig en kjøpsordre på Kraken for et par BTC til 1100$ per.

1 Like

Jo, det stemmer. Derfor bør en bare gjøre det til mottakere en stoler på. Hvorfor trenger de egentlig det?

Høres ikke akkurat så betryggende ut…?

Husk også at dere legger til risikoen det innebærer med den lave likviditeten. Og ikke minst faren for bank runs. Tviler sterkt på om disse handelsstedene dere bruker har reserver til å betale ut om en større andel i panikk bestiller uttak i det coinsa deres krakker?

Er det forresten mange av dere som faktisk bruker denne kryptovalutaen til noe? Betale for ting og slikt??

1 Like

Ja jeg har brukt virvox tidligere høye fee’s men ingen verification etc

Coinbase er vel det eneste kryptomarkedet som har integrasjon med en bank? (Skandiabanken, kan se antall btc eller noe)

Poenget med bilde o.l er vel for å motvirke at folk misbruker kort. Mange nettsteder krever at du står med ark der du har skrevet brukernavnet ditt, samt bilde av pass for å få autorisasjon til å handle over en viss sum(poloniex, kraken etc.)

Nevnte bare Coinbase fordi det er veldig lett å få kjøpt bitcoins fort om man skulle trenge det, men er som sagt høye fees ved kort ( rundt 11-12€).

1 Like

BTC og ETH på vei til månen igjen. ETH til 300$ innen 6.juni

Fikk endelig euro over til kraken, ser dagens laveste er 1800 euro mens nå er den nesten 2000. Forsøkte meg og la inn ordre på limit 1850 eur :slight_smile: satser på den går inn og så er det flytting til bittrex og handling av verium er planen.

1 Like

Solgte meg helt ut med 15k i gevinst på BTC og overførte pengene tilbake til konto. Hører på @holmes og kryptoekspertene :slight_smile:

Tips til alle noobs på TekInvestor – bare gjør som @holmes sier.

4 Likes

Hei,

Lurer på hvordan beskatning er for Bitcoins? Jeg prøver å få klarhet en gang for alle. Har forenklet noe med å ta eksempelet innenfor samme år.

Eksempel:
I starten 2017 setter man inn 100 000,- kr og kjøper bitcoin, ethereum, eller lignende. Per dags dato tar man ut innskuddet (da man har hatt en brukbar økning) og har forstått det slik at dette er da ikke skattepliktig? Da trenger jeg heller ikke å oppføre dette på neste års skattemelding.

Videre…

  1. Ved varehandel: Hvis jeg nå kjøper meg noe i utlandet og betaler i bitcoins. Skal jeg skatte av “fortjenesten” jeg tar ut eller betaler jeg da kun mva (moms) + tollgebyrer for når varen kommer inn til landet på lik linje som du må betale ellers for varer over 300 kr i verdi?

  2. Ved direkte realisasjon av gevinst: Ved realisasjon av enda mer gevinst fordi den har nå steget ytterligere, så er dette skattepliktig. Hvor mye må jeg betale i skatt? Og dette må jeg opplyse i skattemeldingen neste år på lik linje som aksjer med mer.

  3. Ved gave: hvis jeg ønsker å gi en gave på 2000 kr (ved daværende verdi på f.eks 2000 usd/btc) så har jeg forstått at dette ikke er skattepliktig for meg. Videre selger han/hun sine bitcoins til en verdi av 4000 kr, så må de skatte av 2000,- kr som er en gevinst for de.

    • Det vil si at de jeg gir gave til må vite verdien bitcoin hadde på den datoen jeg gav gaven.
  4. Formueskatt: skal resterende verdi også oppføres under formueskatt pr. 31.12 slik som aksjer og lignende?

Setter pris på at noen tar seg tid til å svare opp :slight_smile:

I utgangspunktet så gjelder FIFO prinsippet og at du realiserer når du selger bitcoin eller bytter bitcoin mot varer (i Norge eller utlandet), og med samme skattetakst som gevinst ved kjøp og salg av valuta. Samt at du skal føre hele beløpet (verdien ved nyttår) som formue. Det er et ungt felt og lite rettspraksis å gå etter fortsatt.

Noen som har noen erfaringer med denne?

Har brukt det flere ganger og aldri hatt problemer.

1 Like

Tips til alle noobs på TekInvestor – bare gjør som @holmes sier.
Hvorfor?

1 Like

Tipper det er med bakgrunn i at @pdx har ganske god kontroll med hvem som har god kunnskap og kommer med råd for å hjelpe fremfor egen agenda. Selvsagt kan selv de beste ta feil, men kan være lurt å ikke gå inn med store summer. Klarer selv ikke stå imot men er inneforstått med at det på dette tidspunktet er forhøyet risiko for stort fall :slight_smile:

Edit : forøvrig har han også fullt navn på alle insidere da vi har lagt inn kortinfo. Dette er noe han ikke under noen omstendigheter hadde delt med oss, men det gir ett litt sterkere grunnlag i mine øyne.

2 Likes

Noen synspunkter rundt ripple?
Vurderer å kjøpe…

Fordi rådene hans generelt er ganske gode. Da han har god kontroll på risk.

2 Likes