Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Det gjorde ikke jeg og jeg angrer meg litt.

Siste jeg lurer på er hva alle disse forkortelsene betyr XBT, DASH, ETC, GNO, ITC, osv.
Hvilke bruker dere for handel i bitcoin og ethereum?

Ser at man kan overføre krypto til en wallet. Det er vel det tryggeste hvis man ønsker å sitte på de noen uker/måneder? Men hvor utsatt blir man da for svingninger. Hvor lang tid tar det f.eks å overføre fra Kraken til wallet og omvendt?

@anon76493722

Det kommer an på hvilken valuta du trader og hvordan wallet din er (online eller cold storage).

Forøvrig folkens; er dere ikke litt bekymret når så mange som såvidt har hørt om Krypto skal inn? (Sikter ikke til deg @anon76493722 - bare generelt).

2 Likes

Det vil trolig bidra til å øke MCAP så klager ikke. Og når man først har handlet starter de gjerne å lese mer, og flytter seg over til smartere coins fremfor trader coins.

Kanskje du har rett. Men jeg sliter med tanken på å kjøpe noe som er så risikofylt som krypto. Og jeg er ikke risikoavers. Likevel tror jeg min innvestering i krypto blir i Ethereum, kjøpe og glemme dem i noen år. Det er i allefall tanken.

2 Likes

Hvilken valuta handler dere i? Ser det blir fryktelig dyrt med hyppige innskudd/uttak til wallet, så det glemmer jeg:
Innskudd: EUR Bank Wire Deposit (€10) - outside US only
Uttak: EUR Bank Wire Withdrawal (€60) - outside US only
Eller unngår man disse kostnadene med wallet?

I tillegg må man vel betale en del når man veksler mellom NOK og EUR/USD?
Ble visst mange spørsmål :stuck_out_tongue:

Jeg registrer at jeg ikke kom for sent til shorte-festen, men at det begynner å haste!

:wink:

1 Like

Luksusproblem X2

Grattis :smile:

Tenker du å shorte kryptovalutaer? Når da?

Ja, men det er jo så sabla tungvint, tregt og dyrt pluss rimelig skeptisk til endel av disse markedsplassene… sende inn bilde av pass pluss alle persondata til random Internet site… skeptisk…

1 Like

Ønsker du å anonymisere deg? Det går an f.eks å identifisere deg til Coinbase med førerkort og overføre dit. Deretter kjøpe bitcoins. Så kan du overføre bitcoin ti hvilken som helst børs, hvor du ikke er identifisert. Men du må nesten “hvitvaske” pengene ved å kjøpe anonyme coins og selge dem ut til bitcoins igjen skal du kvitte deg med spor. Bitcoins er ikke anonyme da man enkelt kan følge transaksjonene/pengene. Dash, zcash og monero er anobym utfra hva jeg har lest.
Deretter kan du vel gjøre som du vil.
En børs som gearer og gir mulighet til shorting stiller vel muligens krav, har ikke satt meg inn i det. Tror jeg nøyer meg med å buy low og sell high… :)! Så kjøpe meg oppover og spre porteføljen.

1 Like

Det er kansje mulig å shorte XBT på f.eks nordnet.

1 Like

Innser at det er veldig mye jeg ikke vet om teknologien bak Ethereum og at skaleringsproblemene muligens er litt større enn hva jeg trodde. Har nylig sett litt på Bitcoin Uncensored som intervjuer Vlad Zamfir (som er en av folka bak Ethereum).

1. Her mener programlederen at det er en kultur med å bagatellisere problemene og å pumpe ethereum-hypen.

2. Han snakker også om at flere kommer til å hoppe av Ethereum-prosjektet, blant annet sjølingen selv: Vitalik Buterin

Det er et litt hektisk tempo i samtalen, men Vlad Zamfir benekter i hvertfall ingen av delene…

Anbefaler dere å se hele intervjuet

Chris DeRose hater Ethereum som pesten siden den truer Bitcoin. I hans verden er det bare Bitcoin som har livets rett.

Jeg mener det uansett er feil å sammenligne Etherum med Bitcoin. Begge coins har store feil som andre coins allerede har en fix til.

Kan du nevne noen feil som andre coins har fikset?

1 Like

Kan du nevne noen feil som andre coins har fikset?<

1. IOTA har fikset problemet med skalerbarhet. Istedenfor å verifisere via blockchains verifiseres transaksjoner gjennom nabo-noder på nettet.

2. Fordi nabo-nodene på nettet verifiserer transaksjonen er det overhodet ingen transaksjonskostnader, noe som åpner for store muligheter for mikrotransaksjoner.

(PS: jeg ville ikke vært så positiv til denne valutaen hvis jeg ikke kjente et fysisk menneske som faktisk jobber i IOTA-foundation; han har vært en bekjent i ca 15 år, vi har vært på turer sammen osv - ikke at dette har noe som helst å si for dere andre, men for meg har det det - og det har vært en medvirkende årsak til at jeg har gått inn i valutaen. Det er überrisiko, og kanskje kommer vi ikke til å se en eneste av de eksisterende kryptovalutaene om ti år, men kryptovaluta som konsept har kommet for å bli og jeg satser altså (noen av) pengene mine på den som ser ut til å ha løst en del flaskehalser ved de andre valutaene. Hause hause, blablabla, saken er at enten blir pengene mye verdt innen 5 år, eller så er de borte).

1 Like

Joda @Jadda, men å derfor avskrive alt han sier er å ta mannen isteden for ballen. Det er dessuten mulig å være kritisk til noe uten at det kun er med økonomiske baktanker.

Han sier flere interessante ting som jeg ikke har hørt andre steder:

• flere vurderer å forlate eth-skipet, deriblant sjefen sjøl
  • det er store utfordringer med den videre utviklingen av eth
  • at mannen med det fantastiske navnet Vlad Zamfir, som selv er med på prosjektet, har solgt det aller meste av sin holdning av ether. Når gjorde han det? På $50, $70 eller $100? Han har altså ikke den samme trua på prosjektet som mange andre, og han vet sannsynligvis mer enn de aller fleste.

Dét er ganske så langt unna halleluja-gjengen som snakker om ethereum som motoren i den virtuelle turingmaskinen som skal ta over hele verden…

1 Like

Det er en grunn til at du ikke har hørt dette før. Grunnen er at det bare er tull. Chris DeRose liker også å si at alle andre kryptovalutaer enn Bitcoin er “just a scam and ponzi”. Vlad Zamfir har nok solgt det meste av sine ETH for å finansiere regningene sine. Har snakket med han på en konferanse, og det er liten tvil om at han har trua. Noen er jo inne i dette for den intellektuelle biten og ønsket om å gjøre verden til et bedre sted å leve. Kan jo også nevne at jeg har solgt meg ut av ETH, men det betyr ikke at jeg ikke har trua.

4 Likes