Update: 762 bn. nå!
Slettet- Jeg trenger ikke gjenta det samme som over
Hva har dere bestemt dere å gjøre angående beskatning av krypto?
Noen formeninger om risikoen ved å ikke foreta seg noe ved uttak til norsk bankkonto?
Nå har det vel ikke så mye å si at den har droppa noen mrd.
zoom litt ut og se på det i et 7ukers perspektiv.
Skulle gjerne sett noe håndfast i ryktene om at coinmarketcap har strøket noen exchanges og hvor mye mrd. påvirkningen har vært der?
Joda, helt normalt, men interessant å følge med på
Jeg fører opp hver transaksjon, og fører opp hver gevinst/tap fortløpende - dette er hva man skal gjøre. Det holder ikke å se på differansen mellom penger ut fra konto og penger inn på konto den dagen man slutter med krypto, og deretter skatte av det.
Excel-arket mitt begynner å bli ganske omfattende, men nå som jeg har gått igjennom alle gamle transaksjoner og fører nye fortløpende, så er det greit. Må innrømme at det er litt helvete å føre opp ting når handel i coin X består av litt solgt BTC, ekstra innskudd og noe annet jeg har solgt.
Jeg prøver selvfølgelig å føre avgifter også, men føler dette er veldig mye ekstraarbeid. Er jeg ikke nøye her er jo det positivt for staten i form av at jeg ikke fører opp noe jeg har krav på. Dog vet jeg ikke om staten tenker “vær nøye slik at vi får det vi har krav på, så bryr vi oss ikke om du er nøye andre veien slik at du ikke får det du har krav på”. Noen som har noen tanker/formeninger om dette?
Jeg tolket det notatet som ble postet her for en stund siden som at realisering kun skjedde ved krypto -> fiat?
Jeg har lastet ned transaksjonshistorikken min i noen excel dokumenter, men det er vanskelig å holde kontroll på alt på 4 ulike exchanges. Dette blir en backup om det er nødvendig, men planen er å betale skatt for 28% av det beløpet jeg tar ut i fiat. Så får myndighetene heller straffe meg om det ikke er godt nok
Nei dette står klart på skatteetatens sider at også kjøp og salg mellom diverse kryptovalutaer regnes som realisering.
Fungerer for meg, så det må vel kanskje være feil i brukernavn eller passord da?
Dere som er sterke i se sammenhengen med circulating supply, max supply og market cap. Hva er tankene rundt Cardano? Tenker å komme meg inn med en “billig” inngang i ADA med ETH mtp. dagens svingninger.
Er det denne du tenker på? Jeg synes ikke det kommer tydelig frem her?
Se det praktiske eksempelet, står vel tydelig der?
Står jo også ganske tydelig at det skal beregnes gevinst/tap ved realisasjon.
Dersom du har solgt bitcoin som du eier, eller har “minet” og solgt bitcoin i inntektsåret skal det beregnes gevinst eller tap ved realisasjon av denne. Gevinst føres i din skattemelding under post 3.1.12 “Annen inntekt” og tap under post 3.3.7 “Andre fradrag”.
Det praktiske eksempelet er jo btc/nok. Hvor står det at Krypto -> Krypto er realisering?
Det står “ved salg av bitcoin” og det er i praksis det du gjør når du kjøper ethereum, du selger bitcoin i bytte mot ethereum.
Det finnes en Q&A med skattetetaten et sted hvor dette blir bekreftet, men klarer ikke å finne det nå…
70% mining done by china (HW centralization)
+++
mye mer
Jeg lurte på å gjøre noe slikt (tenkte på det i natt, ikke gjennomtenkt):
Legge sammen alle kjøpsordre, og komme opp med en gjennomsnitts-pris. Gjøre det samme for salg, og trekke gjennomsnittlig kjøpspris fra gjennomsnittlig salgspris og gange med kjøpt volum.
Det som ikke er solgt enda er da formue.
Det bilr fortsatt en del jobb, men mye enklere enn å gå inn i hver handel og trekke fra i forhold til kjøpshandelen. Det er sikkert ikke det skatteetaten ønsker men jeg tror kanskej jeg skal prøve meg på det likevel. Da har jeg forsøkt mitt beste. Vet ikek helt om det funker i praksis!
Noen kommentarer til dette?
Er TRON en scam?
95% av alle altcoins i dag av de 1300+ som er registrert kommer til å forsvinne…
så med 95% sannsynlighet ja