Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Men verdien er jo bare der kjÞpere og selgere er blitt enig om en pris. Om markedet kollektivt finner ut at alle kryptovalutaer er verdt 10% mindre sÄ vil jo bare kjÞp og salg bli gjennomfÞrt 10% lavere.

1 Like

Bra! Men det skal sies at jeg fortsatt ikke skjÞnner hvordan veddemÄl kan pÄvirke prisene feks pÄ krypto. Med mindre dem som styrer veddemÄlene holder de underliggende verdiene. Det ble jo spekulert i at det var futureskontrakter som gikk ut som var Ärsak til massivt bitcoinfall. Jeg er en av dem som tror at det var en klar medvirkende Ärsak til fallet. Men om det bare er rene veddemÄl, hvorfor skal de ha noe Ä si for kursen? Om futures-eierne i tillegg til veddemÄlet eide en hel masse bitcoin og solgte alt pÄ kort tid kan er det klart det vil pÄvirke markedet - men om de ikke hadde faktisk bitcoin Ä selge har det altsÄ vÊrt ren psykologi som har fÞrt til nedgangen?

:heart: :heart: :heart:

Det raser i dag en debatt om hvorvidt bitcoin eller andre kryptovalutaer er Ä anse som penger. For meg som jobber med teknologien, er det et annet spÞrsmÄl som er enda mer interessant. Gitt at kryptovaluta er penger, hvilke muligheter gir det oss?

Svaret pÄ spÞrsmÄlet er fortsatt uvisst, men det er ingen tvil om det at finnes et hav av muligheter som de fleste ennÄ ikke har fattet.

Til forskjell fra en dollar, kan kryptovaluta programmeres. Kryptovaluta kan eies og opereres ene og alene av et stykke kode. Det har store implikasjoner som ikke er lett Ä forstÄ med utgangspunkt i det pengesystemet vi har i dag. SÄ la meg by pÄ et par konkrete eksempler pÄ hva kryptovaluta kan bringe.

Les ogsÄ: Hva er et navn?
I dag har pengesystemet vÄrt en enorm friksjon. Vi fÄr vanligvis lÞnn en gang i mÄneden, digitale verdier flyttes ikke i helgen, og utbytte leveres til aksjonÊrer kvartalsvis. Men hva om penger kan streames? PÄ samme mÄte som du hvert sekund fÄr inn litt av en sang nÄr du hÞrer pÄ Spotify. Hva hvis du kan flytte en tusendel av et Þre hvert sekund?

I tillegg kan en programmere direkte inn pÄ pengene hvem som skal ha hva.

Det betyr at nÄr jeg gÄr og kjÞper meg en kaffe, kan pengene jeg betaler i kassen umiddelbart gjÞre fÞlgende: betale for strÞm i lokalet, betale lÞnn til ansatte i selskapet, skatter gÄr til stat og kommune og utbytte gÄr til aksjonÊrene i selskapet. En finansiell syklus som nÄ tar alt fra tre mÄneder til over et Är skjer pÄ under ett sekund og uten noen form for menneskelig interaksjon.

Les ogsĂ„: BlokkjedegrĂŒnder til tidligere lĂŠremester: – Gisle, skjerp deg!
NÄr banker snakker om «blokkjede, men ikke kryptovaluta», skal de bruke teknologien til Ä kutte kostnader med kanskje noen titalls prosent. Gratulerer med dagen, men innovasjonen her kommer til Ä handle om en skala som tar oss fra Är til sekunder. Postmannen kan jobbe sÄ fort han bare orker, men han vil aldri operere raskere enn epost.

Bankmannen er den nye postmannen.

Man har allerede bygget noe som kalles «atomic swaps». La oss si at vi to vil handle valuta. Jeg har bitcoin og du har ether. Da kan jeg programmere mine ether slik at de kun sendes til deg nÄr du har sendt dine bitcoin. Samtidig programmerer du dine bitcoin til Ä kun sendes til meg nÄr jeg har sendt mine ether. Handelen gÄr gjennom kun nÄr begge har fullfÞrt sin del av avtalen. Det gÄr direkte mellom oss to, det finnes ingen tredjepart og ingen motpartsrisiko. Vi trenger ikke kjenne hverandre og kan befinne oss hvor som helst i verden.

Det eneste vi trenger Ä stole pÄ er et lite stykke kode som er helt Äpent for begge og som ikke kan manipuleres.
Flytting av kryptovaluta er bare den spede begynnelsen pÄ hva en kan gjÞre med Äpen blokkjedeteknologi. Det er lett Ä se for seg at all form for eierskap vil havne pÄ Äpne blokkjeder som ligner pÄ bitcoin og ethereum. Dermed kan ogsÄ en aksje programmeres, og i stedet for Ä handle valuta som beskrevet ovenfor, kan vi handle bitcoin mot en aksje. Dermed er det veldig lett Ä se for seg en verden uten bÞrser slik vi kjenner dem i dag. Det eneste en trenger er en «matchmaking», alt annet ved en handel skjer direkte person til person tilnÊrmet gratis, uten motpartsrisiko. Ordet kurtasje vil raskt forsvinne ut av folks ordforrÄd.

Dette er bare noen veldig fÄ, tidlige eksempler pÄ mulighetene kryptovaluta vil bringe. Derfor klarer jeg nesten ikke sitte stille i stolen nÄr jeg tenker pÄ dette.

Mens noen er fast bestemt pÄ at penger, et konsept langt eldre enn nasjonalstaten, mÄ komme fra nasjonalstaten, bygger andre en grensesprengende ny og global finansiell infrastruktur.(VilkÄr)

Kul artikkel! Det vil sakte, men sikkert synke inn i befolkningen at dette faktisk er solid og legitim teknologi.

9 Likes

Hvem er den skrevet av?

Og market cap totalt vil da samlet vĂŠre 10% mindre mener du? SkjĂžnner :point_left:

1 Like

Fredrik Haga, trend manager for blockchain i Schibsted.

1 Like

Noen som har satt lodd pÄ Komodo, utenom @MrL ? :smile:
Har ikke lest white paper, planen er Ă„ gjĂžre det!

Ka trur dÄke om Vechain? Vurdere Ä gÄ all in pÄ den :blush:

Vent til Wanchain kommer @Nilsgi !

@novalusus - SÄ pÄ NEX, interessant men de sier ingenting om Fiat trading pairs?

Under 4 Decentralized Banking i white paper.

Jeg er ikke helt sikker, der men ser ut som de skal lage en type coinbase

(1) Users buy assets from conventional services, (2) then interact with
them on the NEO blockchain through the NEX smart contract. (3) These assets can also be traded
on NEX through NEP-5 pairs, to enable cross-chain exchange. (4) Funds stored in the management
contract have access to other services such as indexed investment accounts or peer-to-peer lending

Hva betyr det. NEP-5 pairs. Hva er det ?

Her har du en liste over tilgjengelige NEP-5 “assets”. Usikker pĂ„ hvor oppdatert den er

https://neotracker.io/browse/asset/1

1 Like

NEP-5 hos NEO er vel det samme som ERC-20 hos Ethereum.

1 Like

Imorgen vil USA mulig gÄ i shutdown, mulig dette kan fÄ oppgang i kryptobÞrsen, sist dette skjedde sÄ gikk btc opp fra 130 til 1000+
Det var rundt oktober 2013 og utover til 2014, sÄ var det en ganske hÞy oppgang. Mulig jeg tar feil her.

1 Like

Politikerne i USA har lovet folket gull og grÞnne skoger, lÞfter som de ikke kan holde. Negativ handelsbalanse Är etter Är har blitt muliggjort av dollarens status som verdens reservevaluta. USA har kunnet printe gull og eksportere inflasjonen sin i lang tid nÄ. NÄr eldrebÞlgen nÄ setter inn for alvor og politikerne mÄ levere pÄ lÞftene sine renner glasset over. Dollarens kredittrating vil falle og folk selger det de kan av dollar. Til slutt stÄr mannen med ljÄen utenfor og banker pÄ.

1 Like

NĂ„ mĂ„ du rulle litt inn her, det du sier nĂ„ kan ikke forstĂ„s som noe annet enn en dĂ„rlig mĂ„te Ă„ “lage et argumentet”, bare fordi det passer ditt eget ved Ă„ vell. Bitcoin ble opprettet i Januar 2009 og har ikke eksistert i ett tiĂ„r enda. Mens USD har en mye lengre track record. Usa har bygget seg opp som en viktig handelspartner over hele verden. USA har indirekte vĂŠrt med pĂ„ Ă„ bygge opp det Norge vi kjenner idag. Bitcoin har sĂ„ vidt meg bekjent aldri vĂŠrt brukt til overfĂžringer fra stat til stat. (AltsĂ„ da tenker jeg ikke pĂ„ privatpersoner)
 Du kan kjĂžpe hva du mĂ„tte Ăžnske med USD. Noe som ikke er tilfelle for bitcoin, ved mindre du bruker en tredjeperson (tenx etc.) Det er ogsĂ„ slik at verdens stĂžrste selskaper handles i USD pĂ„ verdens desidert stĂžrste markedsplass @WallStreet.

Btw du fÄr INGEN kredittverdighet hos en Norsk bank ved pÄ eie bitcoin eller en annen kryptovaluta.

SÄ du tror dollaren er bÊrekraftig og vil unngÄ devaluering i fremtiden?

nei, det er kanskje hovedgrunnen til at man skal investere i krypto fordi den ikke kan devalueres.

Jeg kan ingenting om analysering, men etter mange timer lesing pÄ tekinvestor har jeg litt lyst til Ä se nÊrmere pÄ det og kanskje lÊre meg noe triks.
PÄ bildet er det trend av en coin jeg har investert i. Er det dette som kan kalles Flag og om trenden bryter ut ved den gule sirkelen sÄ er det en breakout ?

Veldig dÄrlig skrevet, men vet nesten ikke hva jeg skal skrive :joy::see_no_evil:

1 Like