Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

De fleste benytter vel Coinbase som Fiat gateway, men derfra og ut sÄ er jo ting litt vanskeligere Ä tracke? KjÞper du alts, flytter til lommebok og sÄ til en annen exchange, hvordan skal de tracke det? Nei, synes de bÞr jobbe frem et ryddig og enkelt regelverk vi kan forholde oss til :slight_smile:

2 Likes

Optimalt skulle man kanskje hatt en desentralisert exchange, typ EtherDelta, men selvfÞlgelig hÞyere standard og ikke bare ERC-20 tokens. EtherDelta fungerer med smartkontrakter, slik at tokens aldri forlater walleten din fÞr en motpart har oppfylt ordren din, og alle trades man gjÞr kan trackes hos én adresse. Slik kunne myndigheter utviklet systemer for Ä automatisk tolke disse adressene, slik at alt folk trengte Ä gjÞre, var Ä rapportere inn adressen sin. ICOs benytter jo ogsÄ smartkontrakter, sÄ den delen kan egentlig spores allerede. Lov Ä drÞmme. :thinking:

2 Likes

Noen andre enn meg som er inne i Komodo ? :slight_smile:

Kommer mange Dex’er i Ă„r som kommer til Ă„ gjĂžre EtherDelta overflĂždig tror jeg. Den siden er grusom Ă„ se pĂ„ - jeg orker ikke handle der :slight_smile:

Men godt poeng. Jeg tenkte mer de kunne hatt en forenkling av reglene: innskudd / uttak, sÄ beskattes bare gevinst / tap. AltsÄ ikke skatt pÄ hver eneste handel.

Er i utgangspunktet enig, men krypto ville da gis en stor fordel ved at man kan utsette skatt som er rimelig lĂžnnsomt. Nei vent
 Vi har jo aksjesparekonto sol har gjort det enkelt og mulig med aksjer
 Men sĂ„ lenge man rapporterer slik jeg har tenkt (sum 31/12 Ă„r x minus sum 31/12 Ă„r y) sĂ„ burde det gĂ„ fint. Likevel sĂ„ er det litt “urettferdig” sammenlignet med aksjesparekonto.

Enig, jeg tok ut det belÞpet jeg mÄ betale i skatt 1. januar. det er penger som kunne stÄtt og arbeidet i mange Är fremover.
Det er fÞrst nÄr jeg overfÞrer til min egen konto eller at man kan kjÞpe ting med dette at det faktisk realiseres.

Men reglene er som de er og man driter seg ut om man prÞver Ä unndra skatt pÄ dette.
Om du overfÞrer fiat til coinbase og overfÞrer til en wallet og deretter til en annen exchange sÄ er dette fullt sporbart. unntaket er noen fÄ stealth coins.

1 Like

Kan du forklare formelen din? Slik jeg har skjÞnt mÄ man skatte av alle transaksjoner

Ja, du mÄ skatte /trekke fra pÄ alle transaksjoner i lÞpet av Äret.
Ved Ä ta saldo 31/12 2017 minus saldo 31/12 2016 har jeg resultatet totalt av gevinst eller tap som er det relevante. MÄ selvsagt ta hensyn til innskudd/uttak ogsÄ. (Saldo er veldig enkel hvis du har alle myntene i block folio eksempelvis. Jeg tok screenshot pÄ nyttÄrsaften).

Var kanskje ikke presis nok nÄr jeg viste til at Skatteetaten kan etterlyse kopi av transaksjonshistorikk
siktet til flertall. Det er kanskje ikke enkelt for dem Ä tracke det, men det er du som plikter Ä sÞrge for at opplysningene du fremskaffer er korrekt og et avvik kan raskt anses som et forsÞk pÄ skatteunndragelse. Vi kan alle vÊre enige i at det bÞr vÊre et klarere regelverk knyttet til skattelegging av krypto, men realiteten er en annen og da er det greit Ä forholde seg til den :slight_smile:

NÄr er fristen til Ä registrere data til skatteetaten for 2017?

Ripple under 1 $

Markedet faller 8-12%

Ethereum stiger!

2 Likes

Oyster har nÄ, etter hva jeg kan se, suksessfullt lansert test nettet pÄ tidsfristen.

PRL har en underliggende verdi i lagringsplassen tokenen tilbyr. I fÞlge grunnleggeren Bruno gir 1 PRL minimum 64gb lagringsplass. Markedsprisen pÄ 64gb skylagring i ett Är er visstnok 15$. Er risikoen sÄ stor at denne prisingen er fundamentalt forsvarlig?

Hva er pris pr token, og hva er max supply?

Pris: $0,903255 USD
Total supply: 108 592 692 PRL
Market cap: $59 404 305 USD

Det er fortsatt en lang vei igjen og gĂ„, og prosjektet er ogsĂ„ ganske avhengig av at Iota’s Tangle fungerer sĂ„ det er definitivt en del risiko involvert.

1 Like

Iota’s Tangle fungerer , men du sikter kanskje til avviklingen av det “cordinator”? AltsĂ„ at systemet er helt desentralisert = noe som er kun avhengig av adoption, altsĂ„ tilstrekkelig transaksjonsvolum pĂ„ tangle.

1 Like

Det stemmer ja :slight_smile:

1 Like

*kan vi nÄ vÊre enige om at dette er et krakk?

Fra toppen 20.000 til under 8.000 usd bitcoin

1 Like

Det spĂžrs, er det innenfor definisjonen av “krakk” ? er det en plutselig uventet nedgang eller er det noe som har vĂŠrt forventet i lengre tid? “Krakk”-ordet kastes om seg oftere enn “fake news” for tiden. Er det et krakk om verdien er over/pĂ„ samme nivĂ„ den var for 6 mĂ„neder siden? Krakk eller korreksjon, det er i alle fall en relativt stor K pĂ„ gang :slight_smile:

4 Likes

Laget en liten video for Ă„ oppsummere fallet :smile:

3 Likes

En tanke i dag:
Hvordan fungerer fradrag pÄ krypto-tap?
F.eks. investert 10k i 2017. Verdien 31.12 er 100k. Verdien nÄ er 10k igjen.
FÄr man fradrag pÄ det man har investert eller verdi 31.12 eller hva?