Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Fradrag ved realisert tap.

Da kan fradraget kun regnes ut fra investert beløp på 10k?
Hva om jeg hadde solgt 31.12 når de var verdt 100k og kjøpt meg inn igjen rett etterpå? kunne jeg da solgt nå og fått fradragsgrunnlag på 90k

Så fort du selger har du realisert og får enten fradrag for tapet eller må skatte av det.

Så ja: hvis du hadde solgt 31.12 måtte du skattet av gevinsten. Kjøpte du deg inn igjen dagen etter for 100k og nå er verdien 10k og du selger så får du fradrag for 90k på neste års selvangivelse.

Og dokumentasjonen på de transaksjonene må du stå for selv? Blir jo helt kaotisk å finne igjen kjøp- og salgshistorikken nå… Her må jo det jo bli gråsone for skatteetaten da de umulig har ressursene til å granske troverdigheten i dokumentene man leverer inn. Litt justering på transaksjonsdatoen og man har jo plutselig en hel del i fradrag.

1 Like

Da burde man strengt tatt kjøpe og selge porteføljen sin ganske ofte da, så grunnlaget på papiret er høyest mulig hele tiden?

Dokumentasjonskravet ligger på dine skuldre. De kan nekte dokumentasjonen og skjønnsligne deg. Da svir det rimelig hardt.

Kan du utdype for en som akkurat har begynt å lære om skatt og avgift siste året bachelor? :stuck_out_tongue:
(Skjønnsligne)

Det betyr at de beregner skatten for deg. Ofte ikke i din favør.

Folk på forumet har tidligere anbefalt å bruke cointracking.info

2 Likes

Det blir et lite helvete, som jeg elegant utsetter lengst mulig dessverre (jeg tipper det vil si til rundt den dagen skattemeldingen skal leveres, så ber jeg om utsettelse og så blir det gjort).

ikke alt er ned siste døgnet da

1 Like

Alt den karen tar i blir til gull ass. Hehe. Jeg kjøpte faktisk bitte bitte litte grann putin-coin midt i gullrushet, lurer på hvordan den har klart seg!

1 Like

Noen som har sett på BAT (Basic Attention Coin) tidligere?

Jeg har begynt å bruke produktet/browseren deres selv, og synes den fungerer bra.

Et fungerende produkt og over 1mill aktive brukere er vel relativt sjelden vare i disse tider.

Noen tanker rundt konseptet?

2 Likes

Det er en av mange mynter jeg har en liten post, som har gått ned 50-70% i det siste. ;(

Utover det har jeg ikke prøvd browseren brave før nå! Ved første test virker det som at nettstider loader merkbart raskere. Så lenge jeg ikke finner masse ulemper ved brave blir det min nye favoritt!

1 Like

Dette åpner døren for flere aktører til å investere i krypto.

1 Like

EU Kan være bruk for myndighetsutøvelse uten potensial for gevinst for investorer.
Har vært snakk om det til kontroll av grensekryss av farlig avfall f.eks…

Har hatt samme utvikling selv, dessverre, men er jo en liten trøst at man får kose seg med Brave i mellomtiden :sweat_smile:

Anbefaler også å laste den ned på mobil da man virkelig merker fartsforskjellen der (se data på nedlastningside).

2 Likes

Blockchain betyr ikke kryptovaluta. Finnes allerede mye fornuftig bruk av blockchain. Men det imvolverer ingen av de kjente kryptovalutaene folk hører om

2 Likes

Tror nok tanken var adoption ved assosiasjon. Noe som er en god hypotese, bare å se til altcoinsa sin verdiøkning pga BTC det siste halvåret, til tross for at en overvekt av de ikke har et fungerende produkt.

1 Like

Nei takk, ikke begynn med referrals til pump’n’dump grupper her. Får nok av det søppelet andre steder.

3 Likes