Leste akkurat det og tenkte âstrong sellâ
Noen som har lest seg opp pÄ statens muligheter for et fungerende skattesystem med Bitcoin som nasjonal valuta? Blir det mulig for staten Ä kreve inn moms, arbeidsgiveravgift, lÞnnsskatt uten at man lett kan skjule transaksjoner/verdier?
Staten klarte fint Ä hente inn skatt fÞr i tiden, selv om vi stort sett opererte med cash. Kun de siste 30 Ärene vi har levd under et system med total overvÄkning.
Nei, men personlig tror jeg det er den veien det gÄr (men med egen nasjonal blockchainlÞsning).
Ja en sentralt styrt krypotovaluta eiet av staten er akkurat det vi trenger.
Det er vel fÞrst om staten kollapser at man vil fÄ kryptovaluta som helt erstatter dagens pengesystem. Da kanskje ikke staten som vi kjenner den i dag vil bestÄ, men andre former for samfunnsorganisering tar over.
Blir ganske dystopisk med en gang SÄ The Wandering Earth i gÄr kveld - der ble det dannet en United World Government. Fungerte i filmen, usikker pÄ om det ville fungert i praksis
Det er ikke et problem for staten Ă„ si âvi aksepterer bitcoin som betalingâ - men hvorfor skulle de akseptere den valutarisikoen (utgiftene er jo i KR), samtidig Ă„ gi slipp pĂ„ all kontroll, mulighet til Ă„ regulere egen valuta osv?
Jeg sĂ„ for meg et scenario hvor kun Bitcoin ble brukt som betalingsmiddel i Norge. Myndighetene har ikke mange andre valg enn Ă„ gi slipp pĂ„ sin egen valuta dersom ingen vil bruke den. Hvordan skal de da hente inn skatten til Ă„ holde vĂ„rt âklasselĂžseâ samfunn gĂ„ende?
Noe annet som slo meg nÄ: NÄr folket har makten i ett land men ikke et annet oppstÄr det et dilemma. F.eks vil Russland med en sentralisert valuta kunne utstede sÄ mye penger de Þnsker og bruke dem pÄ krigfÞring. Et land med en desentralisert valuta ville blitt et enkelt bytte med sine begrensede pengeressurser.
Ved krig kan vel ogsÄ et land sette bombemÄl pÄ store datasenter som miner en valuta samtidig som de med ubregrensede pengeressurser kan sette opp sine egne nodes og datasentre for Ä angripe Bitcoin etc.?
Det er derfor det blir en egen nasjonal valuta evt - i hvert fall i fĂžrste omgang. Tenker jeg i hvert fall. Det er vel et par nasjonaliteter som begynner med egne kryptoer, Zimabwe mener jeg i hvert fall vurderer det.
Jeg sĂ„ for meg et scenario hvor kun Bitcoin ble brukt som betalingsmiddel i Norge. Myndighetene har ikke mange andre valg enn Ă„ gi slipp pĂ„ sin egen valuta dersom ingen vil bruke den. Hvordan skal de da hente inn skatten til Ă„ holde vĂ„rt âklasselĂžseâ samfunn gĂ„ende?
Skatten kreves inn pĂ„ samme mĂ„te som alltid, med at du havner i fengsel dersom du ikke betaler eller âat gun pointâ som et heter pĂ„ engelsk.
De har mange andre valg enn Ă„ gi slipp pĂ„ egen valuta. For det fĂžrste kan de gjĂžre det ulovlig Ă„ benytte bitcoin. Du kan sikkert bestille mye pĂ„ nett med bitcoin, men det er lett Ă„ overvĂ„ke om du benytter bitcoin til Ă„ betale for mat pĂ„ butikken og andre viktige ting som hus, bil, forsikring, osvâŠ
Noe annet som slo meg nÄ: NÄr folket har makten i ett land men ikke et annet oppstÄr det et dilemma. F.eks vil Russland med en sentralisert valuta kunne utstede sÄ mye penger de Þnsker og bruke dem pÄ krigfÞring. Et land med en desentralisert valuta ville blitt et enkelt bytte med sine begrensede pengeressurser.
Det kommer jo an pĂ„ hvor mye âbitcoin / kryptovalutaâ staten eier og hva kjĂžpskraften tilsvarer. Det finnes flere eksempler opp igjennom historien pĂ„ nasjoner som kriger og trykker penger, dette fungerer i en kort periode, men sĂ„ fĂ„r du hĂžy inflasjon / hyperinflasjon og alle mister tiltro til valutaen. Da kan det vĂŠre en fordel Ă„ ha en kryptovaluta, men det er forutsatt at staten pĂ„ forhĂ„nd eier mye av valutaen selv. Verdt Ă„ merke seg er at en fiat-valuta backet av gullreserver vil ha samme nytten.
Ved krig kan vel ogsÄ et land sette bombemÄl pÄ store datasenter som miner en valuta samtidig som de med ubregrensede pengeressurser kan sette opp sine egne nodes og datasentre for Ä angripe Bitcoin etc.?
Ettersom du nevner bombing av datasenter, sÄ gÄr jeg ut ifra at du da mener at alle i nasjonen kan delta i hashingen / miningen av valutaen? For hvis det bare er staten som hasher sÄ har du jo bare skapt en digital fiat.
à bombe datasenteret ville jo blitt oppfattet som et Äpenbart angrep og man kunne iverksatt tiltak. Hva da med scenario der USA, Russland eller Kina bygger noen vanvittige datasentre og sÄ manipulerer de kryptovalutaen til andre nasjoner som aldri vil ha sjanse til Ä konkurrere i ren datakraft?
Nasjonal kryptovaluta er derfor rent teknisk en dĂ„rlig ide. Dersom kun staten hasher sĂ„ har du bare skapt en digital fiat. Dersom du lar alle delta i hashingen/miningen mĂ„ du ha en vanvittig regnekraft for Ă„ holde det trygt og store nasjoner kan âlettâ manipulere det.
Hvordan skal trusler om fengselstraff for Ä bruke Bitcoin overholdes mener du? Hvordan skal bevisene samles nÄr oppretting/bruk av en digital lommebok ikke krever en eneste personopplysning? Oppretting av en lommebok og mottak av betalinger til lommeboken kan t.o.m. gjÞres offline.
Da mĂ„ i sĂ„ fall matbutikken ta betalt pĂ„ nett og med viten og vilje akseptere risikoen for at du skal fĂ„ lov til Ă„ betale med en ulovlig valutaâŠ
SÄ lenge du skal kjÞpe noe i en fysisk butikk der myndigheter kan inspisere betalingsmÄter og har regnskapskontroll sÄ vil du slite med Ä betale med en ulovlig valuta.
Ellers sÄ kan man dra frem kina og dets kontroll pÄ ca ALL datatrafikk inn og ut av landet, heavy sensur osv. Norge kan nok klare noe ala det samme om man Þnsker.
Men la meg spĂžrre degâŠ
Hvilket problem lĂžser bitcoin for meg i Norge som betalingslĂžsning?
Dersom du koker alt ned til Bitcoin som betalingslÞsning innenfor landegrensene sÄ gjenstÄr vel kun forbedringer som raskere transaksjoner, ingen risiko for svindel hvor motpart trekker betalingen sin, og microbetalinger som bl.a. kan revolusjonere media og spillbransjen.
Raskere transaksjoner
Da tenker du i sÄ fall pÄ forretninger som skal overfÞre store summer der det kan ta en dag Ä overfÞre? Dette er for Þvrig ikke en teknologisk begrensning i banken i dag, men diverse policy / investerings strategier bankene bruker.
For hvermannsen som skal handle ting pÄ nett eller i butikk sÄ oppleves betalingen som Þyeblikkelig og helt kostnadsfritt (?).
Ingen risiko for svindel der motpart rekker betalingen sin
Der har krypto med for eksempel smart contracts en fordel, man kan ta betaling og overfÞre eierskap uten at hverken selger eller kjÞper kan tukle med transaksjonen. Bitcoin stÞtter forelÞpig ikke smart contracts, men det diskuteres metoder man kan lage til noe https://medium.com/lumiwallet/bitcoin-smart-contracts-b3ae6a4b3041. Det med Ä trekke betalingen sin er man stort sett beskyttet for via diverse sellers protection, men helt klart her er det et potensiale for krypto (ogsÄ uten smart contract).
microbetalinger som bl.a. kan revolusjonere media og spillbransjen
Den mÄ du gjerne utdype litt for meg, hva er det man ikke kan lÞse med dagens fiat i det scenarioet?
Hvem betaler for kortterminalen?
Det er ogsÄ kostnader knyttet til bruk av kryptovaluta, og forelÞpig har det ikke vÊrt kostnads og/eller tidseffektivt Ä skalere opp.
Du mÄ jo ha et sytem som hÄndterer en krypto betaling ogsÄ? Det er jo ikke magisk? NÄr du stÄr i butikken og skal betale sÄ mÄ du pÄ en eller annen mÄte kvittere ut hva du kjÞper, hvor mye det koster og sÄ overfÞre krypto til en wallet, sÄ fÄ bekreftelse pÄ at betaling har skjedd og at du nÄ eier varene.?
Enten mÄ kryptobetalingen kjÞre pÄ eksisterende infrastruktur (altsÄ pos terminalen) eller sÄ mÄ man bygge ny infrastruktur og det vil vÊre kostbart og ta lang tid Ä bytte ut.