Jeg tenker pÄ transaksjoner mellom kunder i forskjellige banker.
Du kan ikke reversere en BTC-transaksjon uavhengig av smartkontrakter. Lightning Network bruker smart-contracts btw.
Mikrobetalinger med krypto Äpner opp for betalinger gjort i Þrer og kan bekreftes umiddelbart pÄ global skala. Det kommer til Ä Äpne opp vanvittig mange nye forretningsmuligheter, det er bare Ä bruke fantasien.
For Ă„ ta et enkelt eksempel sĂ„ irriterer jeg meg pĂ„ at jeg ikke har vg+ sĂ„nn ca 1 gang i uken. Jeg abonnerer ikke men skulle gjerne betalt for de enkeltartikklene som interesserer meg. Pr. nĂ„ sĂ„ tjener VG minimalt pĂ„ meg som bruker/kunde. Med AD-block sĂ„ jeg ser ingen av reklamene deres utenom pĂ„ vgtv. De ville definitivt tjent mer pĂ„ kunder som meg dersom de f.eks kunne tatt betalt pr artikkel og for hver kommentar jeg skriver og for Ă„ legge igjen en emoji. Jeg tenker ikke mye over at en kommentar koster meg f.eks. 30 Ăžre og en emoji 2 ĂžrerâŠ
Kunder som allerede betaler for vg+ er jo kunder som leser vg flittig og de pengene tapt pÄ abonnement kunne de nok mer enn hentet inn pÄ samme mÄte som de gjorde meg til en med profitabel kunde.
NÄ sÄ koster et mÄnedlig abonnement hos vg 75 kr, eller 2,5 kr pr dag. Det som nok skjer er at en stÞrre aktÞr utvikler et avansert system for smartkontrakter pÄ en blokkjede som Bitcoin hvorpÄ mange aktÞrer som f.eks. VG legger sitt eget system for smartkontrakter hvor kundene deres kan gjÞre umiddelbare transaksjoner for belÞp ned i Þrer eller mindre. Dette blir nok en megasuksess for mange selskap. Spillbransjen har jo allerede bevist at Free-To-Play med smÄ transaksjoner inne i spillet er mye mer innbringende.