Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

As of 2018, the computers on the bitcoin network were doing 342,934,450 gigahashes per second.

At this rate, the bitcoin network runs at 342,934,450 watts—roughly 343 megawatts. Calculations based on EIA data reveal that the average U.S. household consumes about 1.2 kilowatts of power, meaning that 343 megawatts would be enough to power 285,833 U.S. homes.

Lett Ă„ forsvare i dagens klimakrise?

1 Like

Tenker du da pÄ transaksjonskostnader? Jeg synes bitcoin er like dÞdfÞdt som dere, men det finnes andre langt bedre lÞsninger. Kryptovalutabetalinger gjÞres stort sett pÄ mobil/pc. NÄr det gjelder kassaapparat er det vel en stÞrre jobb Ä bytte ut (jeg er ikke kjent med gjeldende lover og regler i norge for nÄr man mÄ ha det, nÄr man ikke trenger Ä ha det), men det vil fortsatt bare vÊre snakk om en enkel integrering med en pc.

Hvis det er et marked for vipps bedrift, med 1,75% i transaksjonskostnad eller enda verre ved bruk av kort, er det et marked for alternativer som i praksis er gratis. At kassapparatene er for gamle til at vi kan finne bedre og mer innovative betalingslĂžsninger er ikke et godt argument i mine Ăžyne.

Det finnes bedre lÞsninger, men vel ingen som har lÞst problemet rundt skalering og samtidig har samme sikkerhet som bitcoin. Hva tenker du pÄ her?

Man kan ikke bare stÞttet mobilbetaling med tanke pÄ batteri og man kan ikke kreve at alle kunder skal ha en fungerende mobil til enhver tid.

Vipps har fortsatt ikke slÄtt igjennom som betalingsmiddel (bare venneoverfÞring osv).

Vel de er ikke nÞdvendigvis gamle men optimert for kortbetaling, men Ä fÄ til en synkronisert utskifting er en utfordring. Her jobber nettverkseffekten mot nye lÞsninger, det er ikke umulig, men krevende.

Bortsett fra dette er det en rekke grunner til at konsumenten foretrekker kort, f.eks inngÄr diverse forsikringer og bonussystemer.

2 Likes

Det er sant, men vi snakker vel her om et alternativ, og ikke et krav? Man kan ikke kreve at en kunde skal ha et fungerende kort heller. Kontant er et lovpÄlagt alternativ.

Hva hvis jeg sier Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, Alipay osv?

Mulig reguleringer og banker stÄr litt i veien i Norge, men til Nano som jeg nevnte finnes det noen gode lÞsninger som f.eks https://brainblocks.io/ som lager betalingslÞsninger som er designet for Ä vÊre enkelt integrerbare. Det er helt klart en utfordring, men det er mange som jobber med Ä lÞse det.

Eksempel:

1 Like

nano mÄ fortsatt bevise seg pÄ en stÞrre skala, spesielt med tanke pÄ sikkerhet mot hacking / sabotasje . Nano er avhengig av at flertallet som kjÞrer noder stemmer riktig uten at det er et Äpenbart insentiv.

@Jadda har du noen tanker om nano?

Hva hvis jeg sier Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, Alipay osv?

Dette er lĂžsninger som ikke gjĂžr noe nytt bortsett fra at du blipper med mobilen, men bruker samme pos terminal og trekkes fra samme konto/kredittkort. Det tar ikke bort noen mellomledd og effektiviserer ikke betalingsprosessen (bare gir deg et alternativ ved at du betaler med mobilen mot at du gir fra deg data)

1 Like

**rettelse **Vi er da over 1 mrd mennesker bare i vesten sÄ 280.000 husholdninger blir omtrentlig 0,06% av vestlige husholdninger som holder Bitcoin gÄende. Alt er relativt.

Jeg tenker pÄ transaksjoner mellom kunder i forskjellige banker.

Du kan ikke reversere en BTC-transaksjon uavhengig av smartkontrakter. Lightning Network bruker smart-contracts btw.

Mikrobetalinger med krypto Äpner opp for betalinger gjort i Þrer og kan bekreftes umiddelbart pÄ global skala. Det kommer til Ä Äpne opp vanvittig mange nye forretningsmuligheter, det er bare Ä bruke fantasien.

For Ä ta et enkelt eksempel sÄ irriterer jeg meg pÄ at jeg ikke har vg+ sÄnn ca 1 gang i uken. Jeg abonnerer ikke men skulle gjerne betalt for de enkeltartikklene som interesserer meg. Pr. nÄ sÄ tjener VG minimalt pÄ meg som bruker/kunde. Med AD-block sÄ jeg ser ingen av reklamene deres utenom pÄ vgtv. De ville definitivt tjent mer pÄ kunder som meg dersom de f.eks kunne tatt betalt pr artikkel og for hver kommentar jeg skriver og for Ä legge igjen en emoji. Jeg tenker ikke mye over at en kommentar koster meg f.eks. 30 Þre og en emoji 2 Þrer
 :smiley:
Kunder som allerede betaler for vg+ er jo kunder som leser vg flittig og de pengene tapt pÄ abonnement kunne de nok mer enn hentet inn pÄ samme mÄte som de gjorde meg til en med profitabel kunde.

NÄ sÄ koster et mÄnedlig abonnement hos vg 75 kr, eller 2,5 kr pr dag. Det som nok skjer er at en stÞrre aktÞr utvikler et avansert system for smartkontrakter pÄ en blokkjede som Bitcoin hvorpÄ mange aktÞrer som f.eks. VG legger sitt eget system for smartkontrakter hvor kundene deres kan gjÞre umiddelbare transaksjoner for belÞp ned i Þrer eller mindre. Dette blir nok en megasuksess for mange selskap. Spillbransjen har jo allerede bevist at Free-To-Play med smÄ transaksjoner inne i spillet er mye mer innbringende.

3 Likes

Ganske sykt at bitcoin holder seg sÄpass bra mot andre kryptovalutaer. Kanskje pÄ tide at noen andre overtar tronen?

2 Likes

Du spurte ikke meg, men akkurat nÄ sitter jeg og venter pÄ en overfÞring som har kommet inn i nettbanken med ikke kan brukes til aksjehandel fÞr klokken 12 eller 16 i dag, eventuelt mandag
 Vi trenger en bedre lÞsning enn det vi har i dag.

The power of brand loyality. :slight_smile: Alle vet om bitcoin, bare de interesserte vet om resten av valutaene. Skal litt til at noen andre tar over.

1 Like

Du trenger ikke bitcoin for Ă„ lĂžse dette :slight_smile:

Finn gjerne en annen lĂžsning i mellomtiden :slight_smile:

Det er ingen tekniske Ärsaker som gjÞr at du mÄ vente her.

Det er rett og slett ingen tekniske argumenter som tilsier at kryptovaluta er bedre enn dagens eksisterende lĂžsninger. Eneste forskjellen er desentraliseringsdelen her.

1 Like

Inflasjon er jo en grei timg og tenke pĂ„, nĂ„r man ser pĂ„ venezuale, zimbabwe, argentina. Uansett hvor mye man hadde stĂ„ende i banken sĂ„ er det verdilĂžst nĂ„. I enkelte land er det ogsĂ„ tryggere Ă„ oppbevare det selv, f.eks pĂ„ en nano ledger. Det er vanskelig Ă„ forestille seg for oss som kan stole pĂ„ banker og regjering. Eller nesten i hvert fall😉

Gull

Inflasjon er ikke utelukkende en dĂ„rlig ting, det “sletter” gjeld.

SÄ lenge lÞnnsveksten holder tritt med inflasjonen sÄ minsker gjeldsbyrden min.

2 Likes

Stemmer! Men bankinskudd blir mindre verdt. SĂ„ derfor har bitcoin vĂŠrt bra iforhold til Ă„ ha penger i banken. Eller aksjer for den saks skyld.

Volatiliteten i bitcoin er uĂžnsket dersom du vil ha en store of value.

1 Like

SÄ inflasjon stimulerer vekst. AltsÄ det er bedre Ä re-investere pengene enn Ä la de stÄ pÄ bok.

Inflasjon er bra i smÄ mengder, det er hyperinflasjon / at man mister tiltro til valutaen som er katastrofe.

Bitcoin “forsvinner” - du kan fĂ„ deflasjon - DET kan vĂŠre katastrofalt for Ăžkonomien ogsĂ„.

Med forsvinner tenker jeg pÄ at du har et maks antall coins og at vi mister tilgangen til coins nÄr folk dauer med passordet sitt, glemmer passord, fÄr Þdelagt hardware det ligger lagret pÄ osv. S

1 Like

Ja fiat penger kan det trykkes uendelig mengder akkurat nÄr de Þnsker det.

Mister noen passord og hardware eller wallet pÄ mobil. SÄ er det kun kjedelig for de det gjelder. For oss andre betyr det mindre coins i omlÞp