Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Fiat kan trykkes ja, men trykking utover “normale mengder” som de kvantitative lettelsene de kjørte i USA og EU, er virkemiddel vi benytter i krisetider i et forsøk på å oppnå noe godt for samfunnet.

I en all-out krig så er det “innenfor” å ruinere økonomien med pengetrykking hvis det er det som skal til for å bekjempe fienden. Det tror jeg til og med innbyggerne er enige i, det er bedre at du blir ruinert enn at du blir drept.

Der bitcoin virkelig har noe for seg er i land med korrupte styresmakter og der din privatrett / sikkerhet står lavt. Der trykkingen ikke brukes for å generere vekst, men bare offentlig forbruk og mye av det går rett i lommene til korrupte styresmakter.

Her i vesten, her tror jeg Gull er bedre. Kryptovaluta er i den fasen/stadiet det er i dag, for spekulativt og risikabelt.

Med mindre alle mine inntekter og utgifter er i BTC så utgjør grafen under en sinnsyk valuta risiko for en bedrift:

Vi får se hva tiden viser.

1 Like

Inflasjon er en knallbra og helt uunnværlig del av pengesystemet. Uten litt inflasjon hadde alt av utvikling stoppet opp, det eneste som hadde skjedd hadde vært at de rikeste ble rikere og alle andre hadde måttet sloss om en mindre og mindre del av den resterende kaken…

Vi for se ja. Mange plass man kan betale med krypto ja, ikke mye man kan kjøpe for ikke fysisk gull.

Hadde tatt poenget ditt litt mer seriøst hvis bitcoin hadde løst problemet ditt, men bitcoin kan ikke skaleres på en god måte, det bruker mye energi, tid og datakraft, og det blir bare verre jo flere som bruker det

1 Like

Forsåvidt enig i at Bitcoin i dag ikke fungerer bra nok, men mitt problem med at transaksjonene i dag tar for lang tid kunne den ha løst om vi hadde hatt Bitcoin som mellomledd i digitale transaksjoner, men det er nok ikke hensiktsmessig før den blir endret fra proof of work til proof of stake. Eller noe annet for å redusere energibruken/transaksjon.

Trykkes litt dollar ja:

3 Likes

Ja det er derfor jeg har mye gull…

Hvilken valuta var det du målte verdien av bitcoin i?

Det er nok fordi Bitcoin er den tryggeste kryptovalutaen å investere i. Jeg tipper at vi ser $100.000 før sommeren 2020 er over. Neste år halveres belønningen for å “mine” Bitcoin.

Ikke til meg, men jeg svarer uansett :slight_smile: Bitcoin kan absolutt skaleres på en god måte. Nå mens Bitcoin fortsatt ikke for stort så prioriteres endringer grunnkoden og det arbeides sakte men grundig for å ivareta sikkerheten før endringer implementeres. Alle endringer som komprimerer data vil ha enorm betydning for kapasiteten (transaksjoner pr sekund) når block-størrelsen utvides senere og smart-kontrakter legges til.

All elektrisiteten som brukes på å validere Bitcoins blokk-kjede gjør Bitcoin til den tryggeste kryptovalutaen du kan eie. Når de andre kryptovalutaene tar snareveier for å øke transaksjonskapasiteten, senke transaksjonstiden eller senke strømbruket så inngår de et kompromiss hvor sikkerheten blir dårligere. POS som bl.a. Ethereum skal ta i bruk er mer utsatt for angrep enn POW, i tillegg så er allerede Ethereum fundamentalt mer utsatt for angrep da koden dens er mye mer kompleks.

2 Likes

Det kan jo være risikabelt å oppevare masse gull hvis f.eks. noen uredelige folk finner ut om gullvelvet ditt. Det er jo også ganske omfattende og sikre gullet, kanskje trenger du en safe eller flere, alarmer, kameraovervåkning?

Har du derimot noen papirer som forteller at du eier gull, ja da må du stole på en tredje part og da er jo litt av poenget litt borte.

Eier du Bitcoin derimot og opevarer kodene i f.eks. et “cold wallet” ja da trenger du ikke stole på en tredje part, og du slipper unna med mye mindre bry med å sikre verdiene dine.

1 Like

Den dagen du ikke kan stole på at Sveits passer på gullet, da har vi større problemer og det vil være boksemat og våpen som gjelder…

Jeg har 0 gull lagret hjemme da jeg ikke ønsker å utsette meg og min familie for den enorme risikoen det utgjør selv i fredfulle tider når samfunnet fungerer relativt greit.

1 Like

Synes du sier i mot deg selv, først sier du at bitcoin kan skaleres på en god måte, og så sier du at dette vil gå utover sikkerheten. Jeg ser helt klart potensialet, men det er en svært lang vei å gå i hvert fall langt unna å være et realistisk alternativ til daglig bruk som transaksjonsmiddel.

Det har vel skjedd flere ganger i historien at banker har gått konkurs, mest sannsynlig gjør ikke gullbanken din det, men i prinsippet så kan den det.

Kryptovaluta kan, med trykk på kan, bli et verdilagringssystem som ikke fins i dag. Da ikke bare mtp. penger, men også informasjon av verdi som er viktig og lagre.

Ser flere som nevner klimautslipp som en ulempe med Bitcoin, for så vidt enig i det, men jeg savner litt nyansering i debatten. Gull f.eks, greit at gull brukes i elektronikk, men det blir også brukt som en ren “store of value”. Jeg skulle gjerne hatt en sammenlikning av Bitcoin og gull sitt totale klimaavtrykk.

1 Like

Gull lagret i et hvelv krever ikke mye klimautslipp :wink:

1 Like

Løk😘

Og ofte flytter man ikke gull selv om man kjøper og selger det.

Gull sitt klimaavtrykk skjer i hovedsak i produksjon. Mens bitcoinen fortsetter å forurense hver gang den brukes. For å sette det på spissen.

1 Like

Det var da veldig på spissen også!
Klimaavtrykket til guldrift vedvarer lenge etter gullet har blitt tatt opp.

Og hvis du skal ha det så på spissen, så vil mye av handelen av gull, f.eks. over børs, også kreve strøm.

Her er en av de få artiklene i norsk media som forsøker å vise flere sider ved saken, anbefaler å lese den: https://www.dn.no/innlegg/bitcoin/kryptovaluta/datasentre/mytar-om-bitcoin-og-straumforbruk/2-1-541417

1 Like

Strømforbruket til en vanlig transaksjon er minimal kontra en btc transaksjon.

Det du postet er ikke en artikkel, men et leserinnlegg skrevet av Sturle Sunde som lever av å veksle bitcoin.

2 Likes

Nå gjør du deg bare vanskelig, du skjønner forhåpentligvis godt poenget.

Ok mister/ frøken sjangerpoliti.

Altså poenget er at det BTC transaksjoner bruker ekstremt mye datakraft, som igjen betyr mye strøm.

Så kan man alltids diskutere hvor mye, poenget er at det fortsatt er svært kraftkrevende. Det vil alltid være de som overdriver, og de som underdriver.

Innlegget til Sturla inneholder også feil som mest sansynligvis er bevist for å underbygge påstandene sine.