Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Forsåvidt ingenting, men da stemmer det ikke med resten av blokkjeden og blokkene du prøver å validere vil ikke bli godkjent av de andre nodene.

Man må ikke ha PoS for å benytte Sharding.

1 Like

Kompleksiteten sharding fører til i grunnkoden er nok en grunn til å holde seg til Bitcoin. Ethereum får være forsøkskanin :slight_smile: Invester i noe man forstår en jo en grei regler å holde seg til.

“Invester”

Visstnok så mye som 74% av Bitcoin utvinnes ved hjelp av fornybar energi. Det tallet regner jeg med vil stige over tid.

Derfor bidrar Bitcoin til at samfunnet jobber hardere for å få lønnsom fornybar energi.

Noen nevnte at Kina produserer mest Bitcoin i verden, og at mesteparten av kapasiteten kommer fra kullkraft. Det første stemmer, men mesteparten utvinnes i et område med mye vannkraft. Man kan selvsagt argumentere for at Bitcoin da stjeler av resten av strømnettet, at Bitcoin som mines ved hjelp av vannkraft fører til at andre forbrukere må ty til kullkraft.

Uansett tror jeg Bitcoinutvinnere er ekstra opptatt av å spare strømkostnader, og i tillegg sikre egen produksjon mot prissvingninger. Derfor er ikke Bitcoin så ille når det gjelder strømforbruk som mange vil ha det til. Dessuten vil hardware blir mer effektiv etterhvert.

2 Likes

Bitcoin legger også press på utviklingen av ny silisium-teknologi og en erstatter for silisium etterhvert som man nærmer seg fysiske begrensninger i teknologien. Mer effektiv hardware vil derimot bare føre til økt profittmargin og en ny tilvekst av minere.
Det er ca 200 euro i spread mellom usd og eur nå hos coinbase.

1 Like

Med tanke på at kina er bitcoin nation nr1 og de lager over 50% av kraften sin med kull så stemmer ikke den påstanden

Strømforbruket er den største utfordringen til bitcoin, så kan man like eller ikke like det. Men det forandrer ikke faktum at det er svært strømkrevende

2 Likes

Slik jeg har forstått det så må vi selge strøm billig til utlandet siden strøm er ferskvare.
Er det noen som har regnestykket på om det er lønnsomt å bruke overskuddsstrøm til å utvinne kryptovaluta i Norge, i stedet for å selge billig til utlandet?
Interresant å ta med nye arbeidsplasser og oppkobling av en slik utvinning til fjernvarme.

Synes det er rart at vi ikke kaster oss på dette, snart er sugerøret i nordsjøen tomt.

Edit: en ting eg ikke har sett blitt nevnt her i forhold til strømforbruk er at utvinning av krypto kan fremprovosere innovative og mer effektive måter å generere strøm på.

Edit 2:
image

4 Likes

Hva er det du benekter egentlig?

Jeg sa det kanskje litt krøkkete i min post over men det var noe av poenget. Mininglønnsomhet og energieffektivisering går jo hånd i hånd, og derfor bidrar mining til utvikling feks av fornybar energi.

På den andre siden kan det tenkes at mining bidrar til å dempe utbygging av strømnett så feks strøm fra vannkraft kan utnyttes over større avstander.

Helt enig i at Norge burde satse på mining og bruke overskuddsvarmen som fjernvarme…! Ledningen som skal legges til europa kommer til å gjøre det dyrt å eie lite energiøkonomiske hus i Norge. Edit: det samme ville nok massiv miningutbygging gjøre selv om en del av varmen gjenvinnes - men Norge har jo vært gode på å skattlegge oljen, så kanskje man kunne funnet en løsning der miningen på et eller annet vis subsidiere energiprisene for resten av brukerne?

1 Like

Dette er argumentet på hvorfor mange mener staten må satse mer på Datasentre( da ikke til krypto men til fornuftige ting). Fordi vi har tilgang til noe ingen andre land har. LANGE fastpris bestemte priskontrakter for industrien. Som er ideelt for et datasenter, fordi kunden din vet hva strømprisen er om 3-5år.

3 Likes

Ja takk begge deler! Jeg frykter at staten ikke følger med i timen når det gjelder dette potensialet.

Tidligere var det lagt til rette for utenlandske aktører til utvinne krypto i Norge. Håper at de subsidiene som da ble trukket tilbake og gjorde det lite lønnsomt, var ett grep for at vi i fremtiden skal lage disse datasentrene selv.

1 Like

Subsidiene gjelder enda for Datasentre. Men de gjelder ikke for kryptofarmer.

Det er jo et ganske bakvendt (les idiotisk) argument å si at det er flott å sløse med strøm , fordi da vil det legges press på å utvikle mer miljøvennlig strøm!?!

Dessuten er Norge med sin regulerbare vannkraft i en særstilling når det gjelder å styre produksjon etter etterspørsel. Det er en av grunnene til å Europa er så j… kåte på tilgang til strømmen vår.

Ser kun en fornuftig case her egentlig, og det er der strøm blir brukt til oppvarming . Der kunne energien likegodt ha gått via et kretskort.

3 Likes

Såvidt jeg forstår vil man uansett bruke den mengden strøm som tilsvarer betalingen man får med en liten profit margin. Så blir det mer effektivt vil man bare bruke mer strøm.

Ja enig, mer effektivitet vil vel bare føre til økt prosessorkraft brukt til mining.

1 Like

libra Visa, Pay-pal, MasterCard i samme prosjektet (tilsynelatende for å utkonkurrere seg selv). Fare for at dette blir en verdensvaluta? Facebook blir i tilfellet helt 1984. Libra er jo alt Bitcoin ikke er, så kanskje feil diskusjonstråd? :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Tenkte det samme og liker det ikke. Man kan dra det veldig langt om man tenker penger er makt. Zuckerberg for president neste? :slight_smile:

2 Likes

Unlike the majority of cryptocurrencies, Libra is fully backed by a reserve of real assets. A basket of currencies and assets will be held in the Libra Reserve for every Libra that is created, building trust in its intrinsic value.

Godt å vite at de er backet av en fiat (og noen assets, hva slags assets?) da og at dette skal gi trygghet om en “Intrinsic value”.

Det er altså statlig garanti (fiat) som er backingen… Satoshi vrir seg i graven når han leser dette…

De skriver også at de ønsker å holde verdien jevn målt mot da fiat.

Facebook Token Runs Into Instant Political Opposition in Europe

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-18/france-calls-for-central-bank-review-of-facebook-cryptocurrency