Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

2 Likes

Hvordan vet du han eller hun eller de er døde? :sweat_smile:

Om robothandel ble ulovlig kunne vi vel stoppet de fleste små transaksjoner :)?

Fikk igjen på skatten fra tap i krypto :slight_smile: Fint at systemet fungerer andre veien også ^^

1 Like

Da fikk du den skatten jeg betalte i fjor :cry:

1 Like

Jeg betalte også i fjor :slight_smile:

Om Libra: tipper det vil være gode nyheter for spesielt Bitcoin!

Siden Libra blir en stablecoin vil den ikke konkurrere med Bitcoin når det gjelder spekulasjon eller store of value (spekulativt selvsagt). Facebooks X milliarder brukere får umiddelbart tilgang til andre kryptoer. Jeg tipper det vil gjøre det mye mer aktuelt for mange å investere i andre kryptoer også.

Dessuten vil Facebook med alle partnerne klare å snakke myndighetene til lags og klare å gjennomføre noe. Men det kan jo hende de vil lobbe for å gjøre andre kryptoer ulovlige.

1 Like

Dan Morehead & Joey Krug: The Future of Crypto Investment

2 Likes

I dag bruker BTC ca 70 TWH per år som ligger nærme det totale forbruket til den Tsjekkiske republikk med 10 mill innbyggere.

Altså ved 10.000 USD per BTC, tiltrekker det regnekraft som koster 70 TWH per år.

Dersom bitcoin skal koste 1 million USD så er det ca 1.000 gangen av det den koster i dag, og jo mer den koster jo mer regnekraft tiltrekker den.

Altså kan man argumentere for at ved 1.mill USD / BTC og med strømprisene vi har så vil også regnekraften tilgjengelig og strømforbruket være rundt 1.000 ganger høyere.

1.000 ganger 70 TWH / 10 mill mennesker = 70.000 TWH / 10.milliard mennesker

Min konklusjon er da at BTC kan ikke bli verdt 1 mill.

4 Likes

Og dette er med under 400.000 transaksjoner per dag… Mao. kun 4% av Tsjekkia kunne gjort en transaksjon per dag, samtidig som man bruker like mye strøm som resten av landet gjør på internett, betalinger og alt annet.

2 Likes

Mulig det. Men det spørs også hvordan Teknologien utvikler seg. Hvordan Bitcoin forandrer seg i fremtiden. Om det virkelig kan bli en "Store of Value. Hvor mye energi bruker Gull tror du ?

1 Like

Synes den siden som viser strømforbruket er ganske fascinerende. Samtidig er jeg ikke sikker på om alt er 100% riktig (skal ikke garantere for det). Men det er ikke noe som tyder på at det er feil.

Man kan også se på strømforbruket til Ethereum.

Anyway er det ting som tyder på at stadig flere kryptovaluater kommer til å gå i retning av Prof Of Stake. (Noe som egentlig er å sentralisere makt)

Samtidig er det viktig å forstå litt av dynamikkene rundt Bitcoin. Det blir stadig færre aktive coins. Og mange wallets er nok å betrakte som døde/mistet. Og eller ikke til salgs. Samtidig som interessen for bitcoin blir stadig større.

Jeg har egentlig vært bearish på Bitcoin en stund og tatt feil. :sweat_smile:

Denne oppgangen startet rundt 1. april.

Her ser du oppgangen i BTC, sammenlignet med økning i supply av Tether…

I denne perioden har Tether økt supply med mer enn 1.5 milliard dollar.

Jeg er helt overbevist om at gullet mitt vil ha minst samme kjøpekraft i år 2100 som det har i dag. Jeg har ikke samme overbevisning når det angår bitcoin eller annen krypto.

Det kan være at krypto vil outperforme gull de neste 10 årene men dagens krypto kan også være værdt 0 kr om 10 år fordi vi har funnet opp et bedre alternativ.

Krypto har ikke en brøkdel av historikken til gull når det snakkes om store of value

Gull krever energi å utvinne. Men når det er hentet opp er energiforbruk minimalt eller tilnærmet 0.

Krypto vil uansett på et tidspunkt passere energiforbruket til gull da det alltid bruker energi.

1 Like

Krypto bruker ikke alltid energi. Du kan lagre krypto på en minnepenn og la den ligge i 20 år.

1 Like

Resten av nettverket bruker energi…

Ett gram gull bruker tilnærmet null etter at det er tatt opp, for at kryptoen din skal være verdt noe om tjue år må noen holde nettverket oppe, og det bruker energi.

2 Likes

? Påstanden var at krypto alltid bruker energi. Lagring av gull bruker enormt med ressurser fordi det skal lagres sikkert et fysisk sted.

Men da blir argumentet at vi skal gå fra ett system som bruker mye energi til et annet som bruker mye energi…

En bitcoin er verdt null dersom det ikke er et operativt nettverk.

Jeg snakker ikke om systemet… jeg snakker om en egenskap ved lagring av gull og krypto som var beskrevet feil her.

Gull krever ikke 0 energi å lagre bare fordi det i seg selv ikke er digitalt, men det har også en digital motpart når det handles over nett og må da i tillegg lagres på en server. Det er ikke en fordel for energibruken at gull eksisterer fysisk, det er en negativ.