Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Du har motpartsrisiko i XBT produktene, men ikke pÄ samme mÄte. Det er ingenting de kan stjele siden det du kjÞper er et derivatprodukt som skal gjenspeile spotpris. Det er ikke faktiske Bitcoins du eier med sertifikatet.

ForĂžvrig sĂ„ forstĂ„r jeg ikke hvorfor folk bruker sider som BitcoinsNorge nĂ„r det tar 10’min Ă„ sette opp en konto pĂ„ Coinbase.

4 Likes

takk for gode svar @Morti og @Nocturne :blush:
SÄ det er Coinbase du anser som den tryggeste mÄten Ä handle coins pÄ? Har de noen begrensninger pÄ hvor mye du kan flytte over fÞrste gang osv? Og hvor lang tid tar en overfÞring? :slight_smile:

Jeg har brukt Coinbase og Bitstamp. Anbefaler begge. OverfĂžrer med Sepa (bankoverfĂžring) tar et par dager og koster bare 30kr i fee hos norsk bank. Kan overfĂžre med bankkort instant, men er svindyrt.

Det er derimot stor forskjell nÄr du skal handle. Coinbase har mye hÞyere fee enn Bitstamp, sjekk det opp har det ikke i hodet. Blir store summer om man gÄr inn med litt stÞrre belÞp.

Begge er ansett som store og trygge. Men man burde uansett sette rett inn pÄ egen wallet eller ledger.

2 Likes

En stund siden jeg har brukt Coinbase men bruker du deres egen exchange (Coinbase Pro) mener jeg transaksjonskostnadene ikke er avskrekkende.

Coinbase er min foretrukne gateway platform, til selve tradingen brukte jeg Bitmex (kontrakter med giring. Egen trÄd om det her pÄ forumet).

Er alltid en risiko for at ogsÄ Coinbase skal bli hacket men de er de mest annerkjente og har en god track record. Det finnes en drÞss med mindre exchanger, men disse ville jeg personlig ikke stolt pÄ. Binance er en annen stor aktÞr men de har blitt hacket fÞr.

Normalt har det tatt meg 2-3 virkedager @fish1430 men merkelig nok har ikke det jeg overfÞrte pÄ fredag enda ikke kommet pÄ konto. HÄper det er der i morgen.

Det er noen begrensninger pÄ uttak, mener det er rundt 50k dagen. Tror det har litt med hvilket nivÄ du er verifisert pÄ, men husker ikke i farten :slight_smile:

1 Like

Europe

Standard Buy / Sell Instant Buys (Credit / Debit Card only) Bank transfers (SEPA) - in / out*
1.49% 3.99% Free / €0.15
1 Like

Man betaler en del lavere fees pÄ Coinbase pro, avhengig av ens rullerende siste 30 dagers handels volum. 0,25% som minimum taker fee.

2 Likes

Hvilke coins har dere mest troa pÄ sett bort ifra BTC og ETH, og hvorfor akkurat disse?

1 Like

Vechain og Chainlink de jeg har mest tro pĂ„ i min Blockfolio, sett bort ifra eth og btc. Jeg har satset pĂ„ disse fordi jeg tror de kan ha en plass i den “virkelige” verden.

Jeg innehar noen flere coins, men de ser jeg pĂ„ som litt mer gambling😏

3 Likes

Trenger litt hjelp her. OverfÞrte en sum til Coinbase som enda ikke har kommet frem. Har aldri tatt sÄ lang tid fÞr sÄ sjekket litt nÊrmere og sÄ at jeg hadde et gammelt IBAN nummer i min nettbank. SÄ ikke at de hadde endret denne. Hva skjer nÄ? Kommer pengene i retur eller vil det gÄ gjennom men bare ta mye lenger tid?

Edit: @holmes - OK. Jeg tok kontakt med Coinbase i gĂ„r, sendte en mail, men skal kontakte banken ogsÄ  :frowning:

Ville tatt kontakt med banken din

1 Like

Jeg ville kontaktet Coinbase og forklart hva som har skjedd, og spurt om du mÄ foreta deg noe. Mener de byttet konto nr. for en stund siden.

1 Like

Fikk svar fra banken om at de har fÄtt pengene i retur. SÄ fÄr prÞve igjen da :smile:

1 Like

Alle som bryr seg om krypto bĂžr hĂžre argumentasjonen hans. Ikke bare lese overskriften.

3 Likes

Her fra 2013:

Alle de som forutsÄ finanskrisa har fÞlt seg som genier i ettertid og har spÄdd krakk rett som det er med jevne mellomrom. Blir spennende Ä se nÄr de for rett neste gang. Er jo bare Ä fortsette Ä spÄ krakk sÄ vil de jo etter hvert fÄ rett.

Han sÄ jo fly-farbannet ut nÄr han snakket om krypto. Mye fÞlelser nÄr han utalte seg.

Har han satt shorten litt for tidlig? :sweat_smile::see_no_evil:
Han sÄ gal ut!!

Fort Ă„ bli gal hvis man shorter krypto :joy:

3 Likes

Han har jo mange gode poenger da. Mange shitcoins uten verdi der ute og markedet er stort sett ikke regulert. Det lukter jo litt tulipanlĂžk.

Det summes om en potensiell alt-coin boom i nĂŠr fremtid :chart_with_upwards_trend: Hva tenker dere?

HÄper pÄ det for jeg har blÞdd kraftig i det siste - har ikke mer bitcoin Ä kjÞpe for. Men jeg mÄ si at selv om det er mange gode prosjekter har jeg mine tvil om en generell altboom - personlig tror jeg vi fÄr en polarisering mellom solide prosjekter og dem som ikke er levedyktige over tid.

1 Like