Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Eierskapet er fremdeles mitt, selv om det kan bli tungvindt Ă„ hente ut gullet.

Samtidig sÄ har vi enormt store problemer Ä ta hÄnd om i en slik situasjon og jeg tviler pÄ at du fÄr kjÞpt boksmat for BTC da.

1 Like

Hehe. Mat kjĂžper jeg med fiat-penger. Skal du liksom kjĂžpe boksmat med gull?

Usikker pÄ om du hadde fÄtt det ut ved konkurs. Island ble sparepenger slettet i banken ved sist finanskrise. I Norge sÄ han man garanti for penger opp til 2 mill ved konkurs i bank. Men dette er kun penger pÄ konto. Investeringsprodukter blir bortevekk.

Ingen som sletter aksjene dine.

PĂ„ lik linje ingen som sletter gullet som jeg eier.

Ikke aksjer nei. Det stÄr jo regget i vps hvem som er eier. Men andre produkter kan bli likvidert.

Er det et register hvor det stÄr hvor mye gull du eier?

Man kan kjÞpe gull-backa tokens i kryptomarkedet ogsÄ. Hvor man har hele kontrollen selv.

Papirgull kan godt bli verdilĂžst.
Akkurat som med fiat penger sĂ„ finnes det mye mer IOU’s i gullmarkedet enn fysisk gull.

2 Likes

Det at et papir er backet gull betyr vel ingen ting. Si det blir panikk der ogsÄ. Kan man bare ta det helt med ro og vise kontoutskriften pÄ gullet man kjÞpte hos en gullsmed og sÄ veksle det inn i et smykke? Nei det er vel bare et papir som alt annet.

HÞrer vel hjemme i BTC trÄden strengt tatt, flytt om Þnskelig

2 Likes

Tenker du brudd ned fra denne?

Hmm

Jeg tror vel i grunn at vi vil fÄ brudd ned, men det er spennende Ä se hva som skjer.

1 Like

@Buffet

Det finnes mye som kan kalles “papirgull” eller en “IOU” dersom man anser alt annet enn gull i hĂ„nden som papirgull.

Vi benytter Dreyfus bank i sveits, det var her mange gjemte gullet sitt under 2 verdenskrig. Gullet er inspisert og ligger fysisk i velvet. Dreyfus er pĂ„ den mĂ„ten vĂ„rt sikkerhetsselskap som vokter gullet. Eierskapet er ikke bare “vi skylder dere X kg gull”, det er nummererte barer og numrene har vi.

Vi har selvfÞlgelig ogsÄ vurdert om vi skulle ha gull nedgravd i hagen (eller tilsvarende), men dette medfÞrer en enorm personlig risiko vi ikke vil utsette oss selv for (innbrudd, trusler osv.).

VÄr tanke er at dersom vi ikke kan fÄ ut gullet fra Dreyfus (eller vekslet det om til en gangbar valuta), ja da har vi andre problemer som er stÞrre og BTC / crypto vil heller ikke vÊre lÞsningen.

1 Like

HĂžres veldig bra ut :ok_hand: :ok_hand:
Det eneste gullet jeg eier er paxguld som jeg er ansvarlig for selv. Det ser ogsÄ ut til Ä holde en bra pris i fohold til andre gullpriser. Men jeg har lite gull i forhold til annen krypto da.
Som jeg skrev i makro posten i januar sÄ vektet jeg meg ned i aksjer og opp i krypto. Det har vist seg Ä vÊre lurt.

Jeg er ikke daytrader sÄ daglige svingninger bryr jeg meg ikke om. Jeg kunne selvsagt postet et bilde i dag hvor krypto er opp og gull er ned slik du gjorde, men jeg bryr meg ikke om disse svingningene. SÄ det blir spennende Ä se hva som gir best avkastning fremover ja :slight_smile:
Tror for Ăžvrig Ethereum kommer til Ă„ bli stĂžrre enn Btc.

Anbefaler alle Ä bytte 2FA fra Google Authenticator til FreeOTP. Dette er pÄ grunn av at Google ikke lenger oppdaterer den appen og sikkerheten dermed ikke er pÄ topp.

iPhone: https://apps.apple.com/us/app/freeotp-authenticator/id872559395

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.fedorahosted.freeotp&hl=en

Noen liker han, og noen andre ikke, men innholdet han kommer med er informativt. Men som sÄ, alt pÄ nett mÄ tas med klype salt.

Ligger an til brudd ned fra den formasjonen - jeg har ogsÄ tegnet inn en annen triangelformasjon som jeg tror kan vÊre interessant Ä fÞlge med pÄ.

1 Like

Vi kan vel si at det var klart brudd nÄ ja

btc ned 24%

dette er fordi alle investorer selger bitcoin for Ä kunne holder pÄ aksjene

Gull ogsÄ ned 3%, men dette er smÄtterier i forhold til andre ting nÄ. Sannsynligvis drevet av det samme som salg av btc, bare i mindre grad.

Ingen som ser for seg en rekyl i krypto etter de mest skvetne har solgt seg ut?

1 Like

Joda bulltraps blir det nok av, det som skjer nĂ„ er at folk selger crypto fordi det er dette de har minst tiltro til (av det de har i portefĂžljen). Det er nĂ„ spekulantene forsvinner og du vil sitte igjen med HODLerene og de som fundamentalt har tro pĂ„ at dette vil ta over “soon” tm.

Det utelukker ikke at crypot kan bli morgendagens valuta og at fiat blir verdilĂžst, men i fĂžrste bĂžlge er det crypto som skal ned og de midlene vi er mest kjent med som blir foretrukket.

4 Likes

Er enig i det ja, men et slikt dypdykk nedover pÄ fÄ minutter mÄ nesten ha vÊrt arrangert av store aktÞrer.

At noen ville selg for Ä beholde aksjene tror jeg ikke ville gitt et slikt utslag pÄ sÄ kort tid. Jeg ser heller ikke noen fornuftig grunn til Ä gi coronaviruset skylden her, utenom at noen trenger pengene da det ellers stopper opp.

Noen dyttet kursen under stÞttenivÄ og alle solgte / gikk pÄ stop loss? Bitcoin er ekstremt TA styrt

1 Like

AltsÄ jeg skal vurdere Ä kjÞpe noe krypto pÄ bunn, men det er lenge til bunn enda

Ellers sÄ kan man kanskje se til hvordan det gikk med gull under finanskrisen, fÞrst ble det ogsÄ dratt med i sell-off
image