Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Ah, takk for tips. Solgte alt via Metamask men neste coin jeg skal ut med skal jeg prøve Unisw… Dex… :blush:

1 Like

Ja det bør du :slight_smile: jeg bruker bare unidex etter at jeg fant det.

Jeg fikk ikke opp notification på at du hadde taget meg. Derfor ikke svar.

Men det er ikke Metamask som er dyrt. Bruker du Metamask på Binance-smartchain og skal gjøre lignende swapper som du gjorde på f.eks Panckakeswap så betaler man bare noen få cent i gebyr på helt like transaksjoner man betaler hundrevis eller i værste fall flere tusen i gebyr på Ethereum-nettverket og i tillegg går det myyyyyye kjappere på Bsc. Så det er jo til å grine av :sweat_smile:

Ellers er det sikkert lurt å følge @VargVemund sitt råd ang unidex. Den har jeg ikke prøvd da.

1 Like

Pancakeswap meg her, og Unidex meg der. Skulle tro hele kryptokonseptet var laget av en sulten fjortiss på gutterommet… :joy:

Vent nå litt… :thinking:

Klippet fra skattemeldingtråden:

Noen som kan forklare hvordan man gjør dette i praksis?

1 Like

Herregud så tungvindt de gjør det… Det må jo bli sykt mye unødvendig jobb for de også?
Man blir mistenkt og behandlet som en kriminell hele veien til banken.

2 Likes

Er jo helt bakvendt land, spesielt med andre tokens hvor man selger større mengder og har null kontroll over hvilke tokens som selges gjennom exchange som feks. Binance.

Så skal man liksom i tillegg grave i dataene :man_facepalming: tydelig at de som ønsker all denne informasjonen ikke helt vet hvordan kryptolandskapet ser ut, men skatt på gevinst ønsker de seg. Burde heller skattet dersom man konverterte det til Norske Kroner eller en Fiat valuta da er man på samme skattesystemet.

Når man kjøper og trader valuta så gjør man heller ikke det, man vet ikke hvilke FIAT valuta man hadde på banken som man kjøpte og solgte.

Misforstå meg ikke er ikke imot skatt men når de gjør dette så tungvint så virker det jo ikke som de vil egentlig ha noe med krypto å gjøre, og at folk helst ikke skal kjøpe krypto…

3 Likes

Uten å bruke en programvare som kryptosekken eller lignende så blir det nesten umulig

4 Likes

Bitcoins and satoshis do not have unique identities.

Altså kan man ikke si at den og den bitcoinen ble solgt (hvis det er på samme addresse)

1 Like

Så hvordan løser dere som tradet i 2020 dette? Spørsmålet var ikke først og fremst retorisk :sweat_smile:

Det frister å trade litt, men å føre komplisert skattemelding frister lite nok til at jeg bare hodler :blush:

Bruker FIFO i kryptosekken. Har rundt 2000 transaksjoner, så nytter ikke å gjøre noe manuelt.
Dette kommer ved en evt. kontroll garantert ikke å være noe problem så lenge man har dokumentasjonen i bakhånd.
Hør på podcasten med skatteetaten her: Episode 83 - Skatt og krypto - Kryptografen.no
Virker som de har veldig forståelse for at det kan være komplisert.

Den som har skrevet det du henviste til har feil btw…Man må ikke vite hvilken enhet man selger ved hvert salg. Tror ikke man bør stole på hva andre sier altså, men heller lese selv på skatteetaten.no. Finner alt av info der.

Her er direkte sitat fra skatteetaten.no:
“Dersom du har flere enheter innen samme virtuelle valuta, f.eks. flere satoshi/bitcoins, må du selv ta stilling til hvilken enhet som faktisk er solgt, og gevinst/tapsberegningen vil avhenge av hva som var din inngangsverdi på den solgte enheten. Det er ikke noe krav om at den enheten som er kjøpt først må selges først (det gjelder ikke noe FIFU-prinsipp (først inn først ut), slik det gjør for blant annet aksjer).”

Kilde: Skatte- og merverdiavgiftsmessig behandling av bitcoins og andre virtuelle valutaer - Skatteetaten

Altså ikke noe krav til beregningsmåte, man kan selv ta stilling til hvilken enhet som selges. Dvs. man kan bruke FIFO om man vil.

6 Likes

Takk for godt svar!

Hørte på podkasten de virker mye mer positivt innstilt og forståelsesfull enn jeg ga utrykk i tidligere kommentar. Lot meg reve med.

Veldig bra pod med mye bra info rundt krypto og skattemeldingen anbefales å høre på :slightly_smiling_face::v:

Hva tenker folk om Ankr?

https://www.ankr.com/

Ble lista på Coinbase inatt, de er blant annet SaaS plattform som tilbyr ferdig staking nodes, som man kan rulle ut og slippe å sette seg så mye i det å konfigurere noder osv.

Gikk meg hus forbi, stod på lista mi over interessante tokens å kjøpe, gått 335% på en måned.

Noen som har denne fra før, og hva tenker man om framtidig prising på denne?

Jeg hørte nettopp en episode fra RealVision (Raoul Pal) om masse forskjellige use-cases for kryptovaluta (da spesielt Ethereum).

Gaming, kunst, konserter, NFT’s, VR og digital eiendom. Masse spennende som jeg ikke var klar over. Anbefales å lytte til!

2 Likes

Vi har jo vår egen stjerne innen NFT

6 Likes

He he er «Metaverse» den nye termen.

Tenker bare på Metaverse fra boka Snow Crash, kan absolutt anbefales å leses.

2 Likes
1 Like