Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Kryptovaluta 💰 (Part 1)

Noen andre her som har tenkt Ä melde seg pÄ ico sale av Mina hos coinlist eller tenker man Ä vente til det kommer pÄ andre exchanges?

https://coinlist.co/mina

Har troa pÄ denne, blir spennende om den lever opp til ryktene :crossed_fingers:

2 Likes

Interessant siste podcast fra unchained om Miami som Þnsker Ä vÊre en krypto hub, og ser pÄ mulighene for Ä tilby sine ansatte muligheten Ä fÄ utbetalt i kryptovaluta.

Baner de vei for at andre land og byer begynner Ä se pÄ samme muligheter?

https://unchainedpodcast.com/why-miami-mayor-francis-suarez-calls-crypto-the-wave-of-the-future/

Via forbes artikkelen:

There are three things that I want to do with Bitcoin and crypto generally. One is I want to be able to give my employees the ability to take a percentage of their salary in Bitcoin and crypto. Two, I want our residents to have the ability to make payments of taxes and fees in crypto. And the third thing is including Bitcoin as a part of the city’s investment portfolio.

1 Like

Jeg har en idé. Jeg har nylig kjÞpt KryptoInvestor.no. Tanken er Ä skille ut kryptokategorien herfra og starte et dedikert kryptoforum pÄ samme plattform som TekInvestor. I dag stÄr krypto for 10% av aktiviteten pÄ forumet, men jeg tror at pÄ egne ben kunne KryptoInvestor tiltrukket seg mange flere brukere og mer aktivitet.

Hva synes du? :slightly_smiling_face:

10 Likes

Dette! :fire:

1 Like

BÄde og. Liker at det er kort vei fra Ä vÊre i aksjer til Ä bli trukket inn i krypto. OgsÄ er det jo en mÄlestokk pÄ hvor mange prosent krypto utgjÞr av forumaktiviteten over tid ( mÄling pÄ crypto adoption?).

Det er ogsÄ behagelig Ä ha alt pÄ en plass for oss som bÄde er i krypto og aksjer (slipper Ä betale for to insider-medlemskap?).

Men sÄ er det ganske slitsomt med folk som ikke gidder Ä sette seg inn i krypto og som stadig skal skrive om hvor drit de syns konseptet er. Det vil det vil det forhÄpentligvis bli mindre av i et dedikert kryptoforum.

6 Likes

Liker tanken pÄ det, men hadde det ikke vÊrt om TekInvestor hadde en eget omrÄde spesialisert pÄ Krypto litt sÄnn som Stackoverflow har flere spesialiserte omrÄder. Eller om Krypto data hadde blitt frontet ut bedre ut i Tekinvestor enn i dagens lÞsning?

Bare tanken Ă„ forholde meg til et enda et forum og mer kontekst-switching, gjĂžr at noe i meg sier nei, men liker tanken med eget forum for krypto ja.

7 Likes

Enig med svarene ovenfor. En annen ting jeg ser pĂ„ som positivt med Ă„ viderefĂžre det her, er at rammen for hva som er greit og ikke er ganske klar her. Det er lite spamming av nye prosjekter (dette kan vĂŠre moderatorenes fortjeneste) som skal moone over natta, og alt fĂžles som et “samfunn” hvor man vet hvordan man skal oppfĂžre seg. Samtidig sĂ„ kan det nettopp vĂŠre det at et rent kryptoforum kan tillate denne typen nye hype-/shitcoin-diskusjoner, men da satt i gode rammer, uten at man forurenser Tekinvestor. Har trua!

4 Likes

Takk for mange gode innspill, alle sammen :slightly_smiling_face:

4 Likes

Å skille krypto fra andre investeringer tror jeg er lurt da det gir mer rom for trĂ„der for den enkelte coin/token og andre diskusjoner. Samtidig liker jeg veldig godt hvordan Tekinvestor er bygget opp. Kanskje det er mulig med to forskjellige forum som er integrert med hverandre pĂ„ et aller annet vis.

2 Likes

Hva med muligheten til Ă„ fjerne kategorier man er totalt uinteressert i fra “Alle kategorier” pĂ„ forsiden? For eksempel trykke pĂ„ en X ved siden slik at man aldri fĂ„r opp poster fra den kategorien med mindre man slĂ„r det pĂ„ igjen.
Fordelen nÄ er at man fÄr et inntrykk av brukere bÄde pÄ det vanlige aksjemarkedet og krypto, de fleste som handler i krypto her handler ogsÄ aksjer. Eventuelt at brukeren her blir den samme pÄ den nye siden (insider her bÞr gjelde begge steder).

Uansett om egen hjemmeside oppstÄr eller ikke sÄ kan det jo linkes fra kryptoinvestor.no og hit, kan fort bringe noe nye sjeler.

2 Likes

Tror ikke nĂždvendigvis at aktiviteten Ăžker ved Ă„ isolere forumet bort fra andre investeringer.

Det er en del slike forum allerede. Man kan kanskje fĂ„ bort useriĂžse kommentarer og “perma-bjĂžrnene” hadde kanskje ikke giddet Ă„ sittet Ă„ pĂ„ dette forumet 24/7.

Men mange har jo gjerne fÞrst begynt med aksjer og sÄ gÄtt over til krypto. Og da er jo et forum som tilbyr begge deler veldig bra.

3 Likes

Jeg tenker at KryptoInvestor ville blitt gratis for alle, men kanskje bare med et billig stÞttemedlemskap eller noe sÄnt. Kanskje man fikk Insider-merke pÄ brukeren sin hvis man har det pÄ TI. De fleste av Insiderfordelene pÄ TI passer best for de som investerer i aksjer uansett (aksjonÊrlister f.eks).

StackOverflow er spesiallaget for Ä dele opp i sÄnne spaces, det blir krevende Ä gjÞre noe lignende her, tror jeg. (Interessant nok er det grunderen bak stack overflow som lager denne forumprogramvaren) Det er ikke sikkert de andre 90% pÄ forumet er sÄ keen pÄ mer kryptofokus, heller :smiley:

Absolutt, dette er kritisk, spesielt innen krypto hvor det er
 mye rart.

Jeg tror jeg kan fÄ til at man kan logge inn pÄ det nye forumet med brukeren herfra, men det mÄ jeg gÄ opp. SÄ ville det ogsÄ vÊrt litt krysspromotering mellom de, sÄ klart, for Ä annonsere det beste innholdet fra begge.

En fordel ved Ä skille ut er at hvis man sÞkte etter en kryptovaluta i google og fikk treff pÄ bÄde tekinvestor.no og kryptoinvestor.no, tror jeg flere ville trykket pÄ lenken til kryptoinvestor, fordi den tydeligere kommuniserer at man kommer til en relevant side. Over tid er det en stor fordel.

Hvis vi ser pÄ kategoriforsiden for Kryptovaluta her:


sÄ synes jeg det allerede ser ut et spennende forum - bare med en annen logo og domene. Det er bare magefÞlelsen, umulig Ä spÄ hva som vil skje, sÄ klart.

Takk igjen for alle innspill! Jeg setter veldig pris pÄ det :slight_smile:

3 Likes

Liker ideen! Tenker litt sÄnn ja takk begge deler.
Som lang bruker av tekinvestor er jeg blitt godt kjent med forumet og liker Ä fÄ bÄde trÄder om aksjer og krypto samlet pÄ en plass.
Akkurat nÄ sÞker jeg andre kilder for siste nytt innen krypto og derfor kunne gjerne tenkt meg en kryptoInvestor.no for Ä fÄ opp engasjementet og inn flere kryptohoder.
Man kunne laget KryptoInvestor.no som en krypto-filtrert versjon av Tekinvestor, slik at de som kun vil ha krypto fÄr det, mens vi som vil ha i pose og sekk fÄr det.

5 Likes

StÞtter arcone her. Vet ikke om det er teknisk mulig, men kanskje Kryptoinvestor kunne speilet kryptotrÄdene pÄ Tekinvestor, evt at alle trÄdene pÄ Kryptoinvestor ogsÄ dukket opp pÄ Tekinvestor. Da hadde vÊrt en deilig kombo.

5 Likes

Google har en tendens til Ă„ straffe nettsider som har duplisert innhold, men jeg skal undersĂžke det nĂŠrmere :slightly_smiling_face:

2 Likes

Kunne man eventuelt hatt et filter pÄ TekInvestor siden som filtrert ut alle trÄder som har med krypto Ä gjÞre? SÄ er det enkelt Ä switche mellom om man vil se alt av aksjer og selskaper, eller bare kryptoinnhold?

Eller hva med Ă„ legge til en “favoritt”-knapp, som gjĂžr at de du har huket av som favoritter legger seg Ăžverst?

PÄ den mÄten fÄr hvermansen litt av alt, fÞr de har huket av noe, og de som er litt mer bevandret pÄ forumet fÄr skreddersÞm. Enten det gjelder Ä favorisere krypto-trÄder eller biotek

1 Like
1 Like
1 Like

VedrĂžrende billigst mulig realisering av gevinster til NOK:
Jeg husker det var snakk om dette her men finner det ikke igjen.
Har begynt Ă„ ta ut en del gevinst etter hvert og har overfĂžrt USD eller EUR direkte med bankoverfĂžring fra Bitstamp til norsk bankkonto (forelĂžpig bare testet Nordea og Sparebank1).
Det er gjerne 0,1% fee pĂ„ uttak pĂ„ exchange, sĂ„ er det rundt 100 kr i fee i mottak hos banken + at de har en “skjult” fee med bankens valutakurs. Eksempel har Sparebank1 nĂ„ kurs pĂ„ USD pĂ„ 8,471 mens den hos Norges bank er 8,5694. Dette blir store belĂžp om man overfĂžrer store summer.

Har dere erfaring med at f.eks. Sturle Sunde sine kurser til NOK vil vĂŠre bedre enn dette?
Andre mÄter Ä overfÞre pÄ som noen har erfaring med?

2 Likes