Da var vi igang igjen med nytt børs år! 2017 er overstått og 2018 er i gang. Året som har vært har hatt store svingninger og mye moro. Personlig er jeg fornøyd med totalen, men ser at det er mye å forbedre seg på når det gjelder kjøp og salg. Timing er både viktig og vanskelig. Når en tar et valg så er det ihvertfall for en som meg som ikke er trader, veldig viktig at det er et valg en kan stå ved over litt lengre tid. Er viktig å unngå å vingle frem og tilbake. Min erfaring er at det generelt sett ikke lønner seg.
Derimot, for å oppsummere litt fra 2017 så har jeg lagt på statuser nedenfor.
Hoved portefølje:
Aksjefordeling ved årsslutt:
PCI Biotech: 81.4%
Combigene 7.3%
Nordic Nanovector: 6.3%
APCL: 5.1%
Som en ser på grafen så er porteføljen min så og si et indeks fond… Litt gung ho style følger med. Som en ser så har porteføljen vært gjennom en rimelig tøff periode. Hoved nedgangen har i hovedsak vært Nano og Funcom som har pushet nedover. I tillegg har jeg også vært en god stund inne i PCI og den også var det på det tidspunkt en ganske god nedgang. Ellers, det åpenbare. APCL har jo gått ekstremt dårlig. Derimot var det en ganske stor lyttepost og gambel jeg har vært klar over at kunne fort gå adundass. Jeg har ingen vonde følelse for at jeg tok den sjansen. Alle lodd kommer ikke til å lykkes, og jeg anser i utgangspunktet den som tapt. Alt som skjer av positiv forstand ser jeg på som en bonus. Likevel, jeg tviholder på den enn så lenge, så frem til at jeg har realisert sa er ikke tapet enda der
Derimot, det som snudde pila er enkelt og greit satsningen på PCI Biotech. Jeg har skrevet tidligere ganske mye info i tråden her om PCI Biotech og detaljer for å forklare hvorfor jeg har satset såpass hardt som jeg har på selskapet. Jeg synes firmaCHEM gallegangskreftbehandlingsrestultatene har sett helt enestående ut, samtidig som min vurdering har vært at selskapet generelt sett har vært underpriset. I tillegg fra podkasts fra Per Walday hvor han har snakket om diskusjonene med FDA og plan mot pivotal fase 2 så har det fra mitt ståsted hørtes ut som det har vært mer diskusjon om hvordan den skulle settes opp og ikke om det skulle settes opp. Dette er selvsagt spekulativt og kan bare være “tilfeldig” flaks, men synes uansett det var relevant. Men som tidligere nevnt. Mange piler som peker i samme retning, og det førte til at jeg solgte meg til slutt helt ut av Funcom og har fyllt på og fyllt på. Så får vi se. Kommer ikke til å realisere i nær fremtid, så har ikke tjent en krone før den dagen kommer.
Så, til sekundær portefølje
Sekundær portefølje:
Fordeling:
PCI Biotech: 73.1%
Nordic Nanovector: 26.9%
Videre sekundær porteføljen er egentlig satt opp fordi dersom Nano eller PCI skulle lykkes så ønsker jeg å kunne hente ut midlene lagt inn uten å skatte av de, og la resterende bli værende i markedet. Generelt sett anser jeg fortsatt Zero konto som mer lukrativt grunnet skattesatsen. Det kan selvsagt endre seg senere, men hvis det skjer så kan en realisere/endre når den tid kommer.
Risikoprofil/Strategi
En trenger nok neppe være Sherlock for å forstå at jeg kjører høy risiko Jeg har ikke økonomi til å spre midlene veldig dersom jeg skal kunne gjøre litt større penger. Derfor letes det etter dobblingskandidater med stor oppside i første omgang. Jeg tenker dersom noen lykkes i veldig stor grad så er planen å gradvis begynne å differensiere. Planlegger da å lete frem flere biotech selskaper i tidlig fase som en kan følge underveis. Synes Biotech er utrolig spennende.
Ellers, ved mitt valg med hard satsning på PCI så tok jeg en avgjørelse på at dette ville jeg gå for. Dersom det ikke lykkes så skulle backup løsningen være Nanovector. Jeg anser at dersom Nordic Nanovector lykkes så vil det være muligheter for en ca. 4x dagens kurs. Det ville da dekket litt i overkant av det jeg ville tapt dersom hele PCI ville gått i 0. Dersom begge skulle gå skeis så ville det mer eller mindre vært takk og farvel til sparepengene. Dette er en risiko jeg er villig til å ta. En bør alltid være forberedt på at alt kan gå tapt og også kjenne på følelsen å tenke over hvordan hverdagen vil være om det skulle skje. Vil det være ulidelig eller har du problemer med å komme over den type tap? Ikke prøv dette. Spre det ut over flere aksjer/fond eller gjør noe annet. Se for deg livet ditt med worst case scenario her før en setter i gang. Gambling har en pris, og det finnes ingen garantier. Jeg er inneforstått med dette selv. Om ting går galt så kommer jeg naturligvis til å bli veldigt frustrert, men samtidig vet jeg at jeg ikke har så sterkt forhold til pengene at jeg ikke kommer over det. Så da har dagens lektyre vært lagt frem også
Ellers, da er det bare å ønske alle lykke til med børsåret 2018. Måtte det bare bli blå dager fremover!