Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Link Mobility (LINK)

Får håpe de greier å snu skuta. Har jo ikke akkurat vært overbevisende etter børscombacket.

Jeg tenker på de analytikerene i meglerhusa, hvordan de har ropt dobling og tredoblingskandidat hele veien nedover. Forventer endel lavere kursmål fra dem nå, og jeg ser da ingen grunn til å høre på deres anbefaling og kursmål. Akkurat som jeg ikke vil høre på dem når de roper doblingskandidat, vil jeg heller ikke høre på dem når de er negative. Bare svada fra dem, de følger bare sentimentet med sine kursmål. Det var dagens rant fra meg i forkant av nedjusteringer kursmål.

Kanskje ikke tilfeldig at Rugseth valgte å tre av som styreleder.

Var det så ille at det rettferdiggjør 30% nedgang??De økte hvertfall cashbeholdningen med 100mill🙂Og med kostnadsdisiplin fremover,burde vel regnskapet bli greit de neste kvartalene.

2 Likes

Noen som har hele analysen til SB1M?

Det ble handlet over 79k aksjer på BATF klokken 17:56 i dag. Jeg googlet BATF, og det er visst det samme som off-book: https://www.tradinghours.com/mic/s/batf - lurer på om dette kan være et insidekjøp som i så fall meldes i morgen?

LINK MCAP 2,5 milliarder kroner.

I balansen har LINK nær 9 milliarder kroner i goodwill og andre immaterielle eiendeler. Indikerer at de har kjøpt mye, for dyrt, gitt dagens rådende marked.

Før jeg går inn LINK vil jeg se at de rydder i balansen. De bør bruke 1-2 kvartaler der de kvitter seg med all denne luften. Det vil selvsagt gi negativt resultat å rapportere om, men har ingen betydning for drift eller cash.

image

3 Likes

Er det noen her som har noen tanker om sannsynligheten for at selskapet blir tatt av børs? Det vil i så fall være andre gangen det skjer. De ble kjøpt av børs av Abry Partners for 3,4 milliarder i 2018. I dag er markedsverdien 2,5 milliarder.

Ellers ser jeg at det spekuleres i oppkjøp i andre forum, og blant annet argumenter om at ny CEO enda ikke er på plass, og at forhandlinger om pågående oppkjøp kan være årsaken. Samt manglende insidekjøp etter det siste kursfallet.

Det hender faktisk det er noen interessante innlegg på HO også, denne fant jeg interessant: RE: Enorm oppside i 2022 | Finansavisen Forum - men ikke vet jeg, slike tall er ikke noe jeg er flink på å vurdere.

1 Like

Synest dette innlegget fra ett annet forum var meget veloverveid og bra:

"Etter å ha gått gjennom Q2-rapporten, så ser jeg ikke så forferdelig mange røde flagg. Ja, vekst-guidingen er tatt ned, noe som åpenbart slår ut på prisingen, men det er også flere lyspunkter der.

De har en svært lav churn på kun 1% (hvor benchmark under 5-7% årlig churn, er regnet som veldig bra for et saas-selskap). Med så lav churn, kunne de i teorien tatt ned salgsorganisasjonen i en periode, og fløtet på kundebasen, samt drevet upsale. De genererer videre gode marginer som det er. Kutter de som planlagt i tillegg i R&D for en periode og go-to-market investeringer, så bedres marginene ytterligere. Kutt i R&D hevdes å ikke være veldig problematisk, da de ligger foran markedet produktmessig. Markedsekspansjonen kan de alltids reversere/pause om bunnlinje blir mer kritisk. NRR er på 100%, men riktignok i fallende trend. 100% er dog fortsatt bra.

De har videre en sterk cash-balanse (900 MNOK), som vokste godt dette kvartalet. Cash-balansen har vært stabil +/- 50 MNOK siste fem kvartaler, men med et tydelig mål om å øke denne ytterligere for å få ned net cash/EBITDA -ratio mot 3,5. Har hatt positiv fri kontantstrøm hvert kvartal, siste fire kvartaler. Netto, 566 MNOK på årsbasis.

Hoveddelen av gjelden (90% ish) er et obligasjonslån (370 MEUR). Her har de fastrente på fornuftige 3,38%. Gjelden deres er altså trygg og forutsigbar, samt at den ikke forfaller før desember 2025.

Selskapet har 11 mrd i assets, hvorav 5,36 mrd i equity (equity percentage på 49%), noe som får dagens mcap (2,5 mrd) til å virke gunstig.

Jeg synes tallene ser ålreit ut. Ja, det er et betydelig lån som skal betjenes etter hvert, men det er ikke før om 3 år+. Flere key metrics er gode, marginbidraget er bra og cash bygges opp. Link er straffet for hardt etter min mening. "

1 Like

https://borsdata.se/link-mobility-group/analys

Fra innlegget:

Selskapet har 11 mrd i assets, hvorav 5,36 mrd i equity (equity percentage på 49%), noe som får dagens mcap (2,5 mrd) til å virke gunstig.

Vel, fjerner LINK halvparten av lufta i balansen - for eks skrive goodwill ned med 5 milliarder til 0,9 mrd - så reduseres egenkapitalen til 0,36 milliarder. Egenkapitalandelen blir da rundt 6%.

1 Like

Ok. Som sagt, jeg er ikke flink på å vurdere slike tall. Men ser det ikke litt rart ut at selskapet ble tatt av børs for markedsverdi på 3,4 milliarder i 2018, og i dag kun har markedsverdi på 2,5 milliarder? Selskapet har tross alt gjort endel oppkjøp siden den gang. Pokker heller, det er da også inflasjon fra år til år siden 2018. :slight_smile:

Det spørs hva de har betalt for det de har kjøpt. Balansen tyder på at de har betalt for mye, og det får de en smell for nå. De bør rydde opp/konsolidere, for å unngå å slite med dette i flere år fremover.

1 Like

Kanskje den kjappeste måten å rydde opp på, er å ta selskapet av børs på nytt, og så vente til børsklima er mye bedre i fremtiden, for så å ta det på børs enda en gang igjen. Ja, ja, kan jo håpe, selv om håp kanskje er best å holde utenfor når man investerer. :slight_smile:

Hvordan vil interessen være blant investorer om de gjør det? Personlig tror jeg den vil være svært laber…

Se side 5 i denne PDF-en: https://images.assettype.com/bloombergquint/2022-08/ca3ac700-58db-4cf1-b5a9-a477138ac32f/Centrum_Route_Mobile___Initiating_Coverage.pdf - her er bilder fra side 5 i PDF:

Link Mobility er plassert i pyramidechartet i grupppen “Large provider”. I øverste gruppe, Megaprovider" finner vi Twilio og Sinch. Sjekk så listen nedenfor på siden, der listes det “Number of acquisitions”, og blant alle tolv selskapene på listen, er det Link som har hatt flest oppkjøp med hele ni “acquisitions”. Twilio og Sinch har hatt henholdsvis seks og syv oppkjøp. Jeg tenker det tar litt tid før vi ser skikkelig effekt av oppkjøpene på bunnlinjen.

1 Like

Our latest #CCaaS research predicts that global #contactcentre as-a-service revenue will grow 216% over the next five years. However, which regions are driving this growth?..

1 Like

Er det Rugseth vi ser i ordreboka her? Jeg tipper det. Han har allerede flyttet seg opp noen få øre. Hvis han får fill, så kommer det nok melding i kveld:

1 Like

Hva tilsier at det er nettopp han? Har gitt utrykk for at han ønsker å kjøpe?