Synest dette innlegget fra ett annet forum var meget veloverveid og bra:
"Etter å ha gått gjennom Q2-rapporten, så ser jeg ikke så forferdelig mange røde flagg. Ja, vekst-guidingen er tatt ned, noe som åpenbart slår ut på prisingen, men det er også flere lyspunkter der.
De har en svært lav churn på kun 1% (hvor benchmark under 5-7% årlig churn, er regnet som veldig bra for et saas-selskap). Med så lav churn, kunne de i teorien tatt ned salgsorganisasjonen i en periode, og fløtet på kundebasen, samt drevet upsale. De genererer videre gode marginer som det er. Kutter de som planlagt i tillegg i R&D for en periode og go-to-market investeringer, så bedres marginene ytterligere. Kutt i R&D hevdes å ikke være veldig problematisk, da de ligger foran markedet produktmessig. Markedsekspansjonen kan de alltids reversere/pause om bunnlinje blir mer kritisk. NRR er på 100%, men riktignok i fallende trend. 100% er dog fortsatt bra.
De har videre en sterk cash-balanse (900 MNOK), som vokste godt dette kvartalet. Cash-balansen har vært stabil +/- 50 MNOK siste fem kvartaler, men med et tydelig mål om å øke denne ytterligere for å få ned net cash/EBITDA -ratio mot 3,5. Har hatt positiv fri kontantstrøm hvert kvartal, siste fire kvartaler. Netto, 566 MNOK på årsbasis.
Hoveddelen av gjelden (90% ish) er et obligasjonslån (370 MEUR). Her har de fastrente på fornuftige 3,38%. Gjelden deres er altså trygg og forutsigbar, samt at den ikke forfaller før desember 2025.
Selskapet har 11 mrd i assets, hvorav 5,36 mrd i equity (equity percentage på 49%), noe som får dagens mcap (2,5 mrd) til å virke gunstig.
Jeg synes tallene ser ålreit ut. Ja, det er et betydelig lån som skal betjenes etter hvert, men det er ikke før om 3 år+. Flere key metrics er gode, marginbidraget er bra og cash bygges opp. Link er straffet for hardt etter min mening. "