Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Link Mobility (LINK)

Kursen er ikke så veldig interessant uten å vite hvor mange aksjer det var over tid.

Dersom kursutvikling hadde vært tilgjengelig for det gamle selskapet, forventer jeg også at informasjon om antall aksjer/markedsverdi m.m. ville vært tilgjengelig. Det burde vel finnes noen steder som ikke har slettet dette?

Markedsverdien på selskapet nå er forøvrig 1.1 millarder lavere enn da de ble tatt av børs i 2018. 3,3 milliarder mot dagens markedsverdi på 2,2 milliarder. Men nå er det nok positiv prat fra meg. Jeg håper å øke beholdningen en siste gang på mandag.

Det var ikke lett å finne…men her fant jeg noe ang kurs fram til de gikk av børs. De var vel der tidligere fra 2013-2018, ser ut til at sluttkurs i 2018 var 223,50 og tror det var ca 15 mill aksjer da…skal se om jeg finner igjen noe papir på det som jeg kom over.

1 Like

https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=442025&attachmentId=11357&obsvc.item=1

LINK Mobility Group ASA: New share capital registered
Reference is made to the stock exchange announcement from LINK Mobility Group ASA (“LINK” or the “Company”) on 5 January 2018, regarding issuance of 328,529 new shares in the Company in connection with the Company’s acquisition of Horisen Messaging AG. The new shares were issued at a subscription price of NOK 114.
The share capital increase has now been registered with the Norwegian Register of Business Enterprises. The Company’s new registered share capital is NOK 14,629,324 divided into 14,629,324 shares, each with a nominal value of NOK 1.

Det var den siste aksjekapitalforhøyelsen jeg fant, fra januar 2018…

1 Like

Kursutvikling (ca kr)
01/12-2013: 17,-
01.07-2015: 40,-
01.09-2016: 160,-
01.07-2018: 223,-

Totale assets i 2018 ca 2,7 milliarder, samme som innskutt…riktignok med 0,- i gjeld men også 0,- i opptjent egenkapital og kun kr. 30.000,- i banken.

I 2021 har totale assets vokst til 11 milliarder, riktignok med 3,7 milliarder i gjeld (men de har slik jeg har forstått det låst renta til 2025, clever!) Og, de hadde ved utgangen dette året opptjent egenkapital på 1,5 milliarder samt 139 millioner i banken.

Videre i 2022 vet vi jo også at de bygger cash…de har begynt å tjene penger og eiendeler vokser mer enn gjelda…

Hvis man sammenligner total markedsverdi før og nå sammen med disse faktum på bordet, da er selskapet grisebillig…her er det bare å hamstre tror jeg…

Selskapet har blitt så grisebanket på kursen at her lukter det oppkjøp lang vei om dette skulle vedvare…heller ingen innsidekjøp etter siste rapport som er litt merkelig, forhandlinger på kammerset?!

Tror noen store helt klart skviser ned kurs nå i en for tiden noe illikvid aksje, i håp om å knekke mange nok til å gi bort pengene sine…Her skal nok noen inn så billig som mulig. Like før take-off?!

Oppsummering: Aksjen er billig og kurs meltdown er en overreaksjon…mulig noen ble tvunget til å selge belånte aksjer. De større som betalte både 30 og 40 kroner pr aksje sitter. Så spørsmålet er ikke om, men; «when Folketrygdefondet and Ferd is in trouble, when do we double!» :blush:

2 Likes

Kursmål årslutt 2022?

Om man skal være litt defensiv i dagens børsklima så bør denne allikevel lett kunne doble seg i nær framtid (iløpet av september?!)…kan ikke være haugevis med selgere igjen vel…og nok våkne/ interesserte kjøpere til å se denne nå. Bunnen er forhåpentligvis nær, evt gylden mulighet til å øke på gunstig nivå. Kursmål 25,- iløpet av 2022, det er ikke en krone for mye etter min mening. En trigger kan være overhengende fare for at Link vil bli forsøkt oppkjøpt på hvilket som helst tidspunkt på disse nivåer…Men da til en langt høyere kurs fra dagens, tror ikke noen av de større aksjonærene vil vurdere noe som helst salg før x5 dagens kurs…Potensialet på mellomlang/ lengre sikt er enormt, de er et helt annet selskap idag og mye bedre posisjonert enn de var da de faktisk gikk av børs til en mye høyere markedspris i 2018…Synes de tar gode valg ved å stanse sine egne oppkjøp pga uklarheter i regnskap f.eks, at de er forutseende og låser renta. At de kan holde ned kostnader om de må og fortsatt tjene penger i et worst case scenario igjennom denne stormen. Betryggende og ryddig lederskap hele veien, pr dags dato liten fare for noe krise i dette selskapet.

1 Like

Og 9 milliarder av dette er luft, bl.a. for selskapet har kjøpt for mye for dyrt.

image

Så du mener goodwill overhodet ikke er relevant og har 0,- i verdi? En potensiell interessert kjøper og alle investorer forøvrig vil se helt bort ifra goodwill?! Hva konkret er det du mener de har handlet for dyrt som gir kr 0,- i bidrag? Du avskriver disse oppførte immaterielle eiendelene fullstendig om jeg forstår deg riktig?

1 Like

Når man kjøper et selskap til en pris som er høyere enn kjøpsobjektets bokførte verdi, blir mellomværende ført som goodwill.

LINK har en usunn balanse når 80% er goodwill og andre immaterielle eiendeler. De bør egentlig ta et realt kutt her, for å bli ferdig med “gammal moro”.

Problemet er at dersom de skriver ned så mye som de burde gjøre, så blir egenkapitalen negativ.

2 Likes

Er det noen som har tilgang til FA og kan dele relevante avsnitt om Link fra artikkelen nedenfor?:

https://www.finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/08/26/7920577/massakre-for-rugseth

Jeg skjønner det, men forstår det sånn at de må ha betalt for noen tilfredse kunder og bygget noe mer merkenavn for alle disse milliardene. De er vel ikke helt inkompetente…Ledelsen virker jo til å være ansvarlige og gjøre sine undersøkelser når de gjør oppkjøp, for de har vel trukket seg fra noen også som jeg har registrert. Som en annen sa her var «jalla», at de trakk seg fra et kjøp fordi de ikke ville overse feil i regnskapet. Det er jo ansvarlig, for de og alle deres aksjonærer. Uansett, mulig de har betalt mer en reelt i kjøpsøyeblikket som du sier, men helt uten relevans kjøper jeg ikke…Og det er ingen potensielle kjøpere som får handle Link for kun bokført verdi heller…Dette er vel en vurderingssak hva slike oppkjøp og Branding er verdt langsiktig , Ferd og Folketrygdefondet med flere har troen virker det til. Hva tenker du om dagens markedsverdi da? :blush:

1 Like

Dette synes jeg er interessant, fordi jeg også følger med på Pexip. Og både Pexip og Link falt veldig på Q2-presentasjonen, og Folketrygdfondet har drevet nedsalg i Pexip etter Q2, men i Link har de ikke solgt én eneste aksje etter Q2.

24 mai hadde Folketrygdfondet 12243407 aksjer i Link, per i dag har de 12661350 aksjer, og har dermed faktisk økt sin beholdning i Link med 417943 aksjer i denne perioden (med mindre de har lånt ut til short og det er tilbakelevering da, det vet man jo aldri).

Ja det skal bli interessant å se utviklingen videre utover i uken som kommer, blir overrasket om ikke noen av disse større kommer på banen og snitter ned med noen større poster snart. Har noe aksjer i Lumi også (Sonans) som raste rett i forkant av og etter Q2, uforholdsmessig mye. Der har det kommet mange innsidekjøp, senest på fredag som dro den litt opp. Det som er litt merkelig er at det ikke har kommet noen innsidekjøp i Link etter et så stort ras…sånn som Rugseth som forsvarer mangegangen dagens markedspris og ofte får spalteplass, hvorfor handler ikke han nå?! Kan det være noe i at noen vet noe som gjør at det ikke lar seg gjennomføre?! Hva skjedde i Mercell…

Kan hende det blir en litt rød dag imorgen etter fredagens turbulens…kjøpsmulighet tror jeg :slight_smile:

1 Like

ABG med nytt kursmål. Reduserer fra 35 til 23kr, men opprettholder kjøp:

ABG Sundal Collier senker kursmålet på Link Mobility-aksjen fra 35 til 23 kroner, samtidig som kjøpsanbefalingen blir gjentatt.

Meglerhuset understreker at Link Mobility handles til lave multipler og anser ikke gjeldsnivået som et problem. Ifølge TDN Direkt mener ABG Sundal Collier at selskapet har god tid til å generere kontantstrøm, redusere kostnader og øke veksten i tiden fremover. Lavere estimater trekkes frem som årsaken til et lavere kursmål.

https://www.finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/09/01/7923298/abg-sundal-collier-kutter-kursmalet-pa-borstaper?internal_source=sistenytt

LINK Mobility - Grant of options to chairperson

COB options hvordan fungerer det? Har han rett til å kjøpe 2 mill aksjer til 11.7?

Jepp. Slik oppfatter ivertfall jeg det. Fin opsjon å ha dersom det ramler inn ett bud, og kursen går bananas.

Småbullish melding. Den første på lenge.

LINK Mobility - Election of board member - Notice of extraordinary general meeting