Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Link Mobility (LINK)

Er det noen av analytikerne som følger LINK som sier noe om “luften” i balansen?

I Q1-22 rapporten fremgår at de har 5,5 mrd NOK goodwill og 2,8 mrd NOK “other intangible assets”, aktivert utvikling, verdi av merkenavn mv. Og det mens MCAP er 4,2 mrd NOK, nå etter 30% oppgang.

Dersom LINK driver videre må det være en god anledning for ny CEO å ta noen kraftige nedskrivinger og slanke balansen.

LINK Mobility – Nomination of Mr. André Christensen as new chairperson - Notice of extraordinary general meeting

LINK Mobility – New share capital registered

LINK Mobility – Minutes of extraordinary general meeting

LINK Mobility – Second quarter results 2022

Hva var prisen når selskapet ble tatt av børs i 2018?

Edit: 3.4 milliarder ser det ut til.

De har 900 mill i cash også. Dagens fall er en overreaksjon.

ABG Sundal Collier bemerker i en oppdatering at omsetningen i kvartalet var 6 prosent lavere enn konsensusestimatet, mens bruttoresultatet var 9 prosent under konsensus. På den positive siden mener meglerhuset kontantstrømmen i kvartalet var brukbar. ABG fremhever det også som positivt at Link Mobility vil innføre betydelige kostnadsbesparende tiltak, som vil redusere både capex og opex for bedre lønnsomheten. Dette vil ifølge ABG være nøkkelen til å gjenvinne tilliten i markedet.

På bakgrunn av rapporten forventer ABG å redusere ebitda-estimatet for 2022 med 7-9 prosent, mens 2023-estimatet vil avhenge av tidspunktet og størrelsen på kostnadsbesparelsene. De forventet før åpning at aksjen ville falle 10 prosent eller mer, og hadde en kjøpsanbefaling med kursmål 35 kroner.

Danske Bank noterer at inntrykket fra Link Mobilitys kvartalspresentasjon var blandet, der kostnadsreduksjonene og kontantstrømmen var lyspunkter. Samtidig sitter de igjen med noen betydelige spørsmål, særlig med hensyn til etterspørselsveksten i andre kvartal.

1 Like

De hentet vel 2.5 milliarder for under to år siden. Og de har over 1.5 milliarder mer i lån. Heftig cashburn på 2 år.

1 Like

De har vel hatt et par oppkjøp siden den gang. Deler av betalingen er cash, resten aksjer.

2 Likes

Klar over det, men 900 mill nærmer seg et nivå der demå ha påfyll etterhvert, om de ikke generer tilstrekkelig eps.

Får håpe de greier å snu skuta. Har jo ikke akkurat vært overbevisende etter børscombacket.

Jeg tenker på de analytikerene i meglerhusa, hvordan de har ropt dobling og tredoblingskandidat hele veien nedover. Forventer endel lavere kursmål fra dem nå, og jeg ser da ingen grunn til å høre på deres anbefaling og kursmål. Akkurat som jeg ikke vil høre på dem når de roper doblingskandidat, vil jeg heller ikke høre på dem når de er negative. Bare svada fra dem, de følger bare sentimentet med sine kursmål. Det var dagens rant fra meg i forkant av nedjusteringer kursmål.

Kanskje ikke tilfeldig at Rugseth valgte å tre av som styreleder.

Var det så ille at det rettferdiggjør 30% nedgang??De økte hvertfall cashbeholdningen med 100mill🙂Og med kostnadsdisiplin fremover,burde vel regnskapet bli greit de neste kvartalene.

2 Likes

Noen som har hele analysen til SB1M?

Det ble handlet over 79k aksjer på BATF klokken 17:56 i dag. Jeg googlet BATF, og det er visst det samme som off-book: https://www.tradinghours.com/mic/s/batf - lurer på om dette kan være et insidekjøp som i så fall meldes i morgen?

LINK MCAP 2,5 milliarder kroner.

I balansen har LINK nær 9 milliarder kroner i goodwill og andre immaterielle eiendeler. Indikerer at de har kjøpt mye, for dyrt, gitt dagens rådende marked.

Før jeg går inn LINK vil jeg se at de rydder i balansen. De bør bruke 1-2 kvartaler der de kvitter seg med all denne luften. Det vil selvsagt gi negativt resultat å rapportere om, men har ingen betydning for drift eller cash.

image

3 Likes

Er det noen her som har noen tanker om sannsynligheten for at selskapet blir tatt av børs? Det vil i så fall være andre gangen det skjer. De ble kjøpt av børs av Abry Partners for 3,4 milliarder i 2018. I dag er markedsverdien 2,5 milliarder.

Ellers ser jeg at det spekuleres i oppkjøp i andre forum, og blant annet argumenter om at ny CEO enda ikke er på plass, og at forhandlinger om pågående oppkjøp kan være årsaken. Samt manglende insidekjøp etter det siste kursfallet.

Det hender faktisk det er noen interessante innlegg på HO også, denne fant jeg interessant: RE: Enorm oppside i 2022 | Finansavisen Forum - men ikke vet jeg, slike tall er ikke noe jeg er flink på å vurdere.

1 Like