Jeg er veldig dårlig på å gå på feeling så jeg tror jeg skal holde et øye på pulsen i stedet. Jeg skal prøve å holde meg under 90% av makspuls
30 km i uka er veldig bra 
Veldig smart å tenke på totalbelastning men jeg tenker om noen økter går litt hardere enn planlagt er det ingen krise. Han i videoen lå vel på 80-90 km i uka og da er det litt viktigere.
Hele tanken bak den norske modellen og dobbel-terskel er å kunne få flest mulig km både på ønsket fart og totalt, uten å bikke over - og da blir det ekstremt viktig å ikke løpe på seg for mye laktat i enkeltøktene når man skal ha 170+ km i uka.
Mener Jacob Ingebritsen ble spurt en gang hvordan økter han ville hatt hvis han bare kunne ha 3 økter i uka, da var svaret at han hadde kjørt All Out på alt. (selvom det ikke er lurt)
Har brukt Runalyze.com som henter data fra Garmin. Litt gammeldags grensesnitt, men funksjonelt er mye dekket. Kjører gratisversjonen.
Dagens intervaller var igjen på dårlige forhold med løs snø og sølepytter. Sykkelbanen som jeg pleier å løpe intervallene var delvis måkt så jeg tok den banen på ca 1200m.
Drag 1: 5:17@4:20/km 163 bpm (snitt)
1min pause
Drag 2: 5:38@4:38/km 175 bpm
2 min pause
Drag 3: 5:34@4:37/km 174 bpm
2 min pause
Drag 4: 5:36@4:36/km 173 bpm
Interessant at første draget gikk såpass mye fortere og med lavere puls. Farten føltes bra generelt med tanke på forholdene.
På nedjogging ble det en blanding av gåing og småjogging for å holde meg i sone 1.
Hva tenker dere om cadence? Jeg har ligget litt lavt, rundt 160 ±5 og tenker det er lurt å få den opp litt, gjerne 170+.
Vri “beltespenna” opp mot ansiktet og ha fokus på å skyve steget gjennom hofta, så går cadencen naturlig opp. Jeg vet du er klar over i alle fall det siste aspektet der, men det er mye mer effektivt i kombinasjon med det første. Jeg prøver bare å ha fokus på dette for å øke candencen, heller enn å jage den med beina.
Tror ikke candence er så viktig som mange skal ha det til, og at noen naturlig har litt lavere. Men om du opprettholder disse punktene jeg nevner, tror jeg du finner din “naturlige” cadence. Med andre ord vil en “dårlig” kroppsholdning redusere cadencen din.
180 er gullstandarden pa cadence.
Du ligger innenfor normalen. Supert.
Hvorfor øke?
Jeg ser at du har bra fart på løpingen
.
Eliteløper 10km har en fart på 3 min/km og vil naturlig ha en høyere frekvens på løpingen.170-180.
Det stemmer også med min erfaring, jeg kommer bare opp i 180 i korter perioder når farten er høy (ca 3:20).
170 kan jeg ligge på ca 4:20
og 165 ca 4:30 - men kan også komme opp i 170 der i blant. Så jeg har tenkt at 170 kanskje kan være et mål på den type intervallfart.
Skal teste denne kombinasjonen 
Stegfrekvens og fart hører naturligvis sammen da frekvens + steglengde angir farten du holder, derfor er også 180 blitt noe man sier fordi eliteløperne ligger rundt der. Men noen har 170 og noen har 195 så tallet 180 i seg selv er ikke noe man skal jage.
Løpesteget og hvordan man lander er derimot viktig å se på og evt jobbe med; ha god stolt holdning og lande med foten under seg, mange lander med fot litt foran og da bremser det litt i hvert steg. Med fokus på godt løpesteg med kortere bakkekontakt øker også stegfrekvensen naturlig. Godt steg reduserer også belastning på hofte og kne og reduserer risiko for belastningsskader.
Er løpesteget bra og man ønsker jobbe spesifikt med å øke frekvens burde man ta små skritt (
) av gangen og øke gradvis. Har man 160 på en viss fart kan man sette metronom på klokka til 163 i en lengre periode til det er en vane - for så å øke til 166 osv til ønsket frekvens. Mange bruker også musikk for å holde rytmen istedenfor metronom.
En metode jeg har mer troa på er å øve på å løpe naturlig og avslappet på høy fart, tenke teknikk, holdning og kort bakkekontakt - gjerne i overfart. F.eks stigningsløp på 25-30 sek, 4-6 stk som siste oppvarming før intervaller, eller gjerne i midten eller slutten av en rolig tur. Kan brukes på hver økt i uka. Annen fin økt for å øve på løpe avslappet i overfart er 45/15 på mølla. (Løp i 45 sek - hopp av i 15 sek - - øk gjerne farten med 0,1 i hver pause)
Det er når man løper på sin foretrukne stegfrekvens (naturlig/avslappet) man har lavest energikostnad så lenge steget er energieffektivt.
Det går treigere enn forventet på «langturene» selv om underlaget er bedre nå.
Da tenker jeg på lap 3 som er selve treningen - forsøkte å holde meg innenfor sone 3 så det kan også spille inn, men kan det også være piggskoene som stjeler fart? 5:13/km mot forventet rundt 4:55
Det vil jeg tro. Hvis du føler du trenger piggsko, så er også underlaget tregere.
Enig med 
Roligturene mine går vel fra 30s til 1min saktere pr km enn sommer, shorts og foretrukne sko.
Hvilke sko bruker du?
Selv har jeg hoka speedgoat 5 spikes
Nå utfører jeg alle mine langturer med vivo-barfotsko. Håper at jeg får en positiv overraskelse når jeg neste gang prøver de “vanlige” skoene. Jeg har gradvis bygget opp distansene med skoene, og nå går det fint med 10-15km i dem.
Icebug NewRun BUGrip
Men jeg må kjøpe noen vanlige «sommersko» også, har du eller noen andre her inne tips?
Det er en jungel av løpesko nå og felles for alle merker er at alle lager meget bra sko. Det har vært en liten revolusjon i utviklingen av skummet de bruker siste par årene og nå tror jeg alle merker står mer eller mindre likt mtp demping, respons, komfort osv. Det viktigste nå er passform til din fot, derfor er det vanskelig å tipse om konkrete modeller.
Også kommer det an på om man har ett par sko man bruker på alle økter, eller fler sko i rotasjon til forskjellige økter.
Selv venter jeg på Hoka mach 7 som jeg har hørt skal lanseres nå i starten av februar, en solid treningssko som funker til “alt”. Ment for å erstatte en utløpt Asics Superblast 2 som har vært en personlig favoritt i 2025. Til konas store fortvilelse er jeg en selverklært løpeskoskonerd og har 10-12 sko i rotasjon.Det er ikke nødvendig men løper man mye er det lurt ha et par forskjellige mtp ulike sko gir litt ulik belastning. Til intervall og ikke minst hvis man skal være med på løp er det også veldig gøy med en platesko, enten det de kaller supertrainers kategorien eller konkurranse sko med karbonplate - disse har dårligere holdbarhet.
Det er ihvertfall lurt å prøve skoen godt først, helst på en butikk med mølle hvis man har mulighet.
Jeg har brukt Hoka Challenger 6 og 7, men så løper jeg mest på sti og bruker dem på fjelltur. Der trenger man knaster, ikke små riller. 
Kunne kanskje brukt Hoka Speedgoat, men når jeg så på de for noen år siden, så avsluttet tungen uten en myk kant og det funker ikke for meg, det blir sykt sårt. Ser ut til at de kanskje har fikset på det nå.
Helt klart.
VJ Maxx 2 er min go to i terrenget, VJ er overlegne på grep hvis man er på mindre eller utenfor stier👌
Veldig tynn tunge? Fant ut etter å ha kjøpt noen Adidas-sko med tynn tunge at noe av det mest sensitive stedet på kroppen min er på toppen av foten der tungen er inntil foten.
Også… fy faen så stygge. Samtidig, Hoka-skoene jeg bruker har bare greit grep på sti, Adidas som jeg brukte før har bedre grep, men de hadde ikke nok demping og veide mer.