Oppretter denne tråden for alt som har med løping å gjøre – uansett nivå.
Her kan vi dele økter, mål, erfaringer, stille spørsmål, diskutere trening, skadeforebygging, utstyr, konkurranser og alt imellom.
Ett tips kan være å dele opp treningen i intervaller, feks 6 x 3min med 2 minutters pause.
Ta første draget på 11km/t før du øker til 12km/t på de neste. Når du løper 2.1km på målfart sammenhengende tipper jeg du fint klarer 13 km/t på det siste draget.
Her får du 18min med snitt på målfart.
Denne par ganger så er du der lett 
Hvis man vil simulere utendørs bane med løpemølle må mølla settes på 1 grad stigning.
Ikke for å ødelegge gleden, men …
Ingen luftmotstand inne, pluss annen spenst i mølla
Jeg har også hørt det, alt fra 0,5 til 2% stigning for å simulere belastning.
Etter ha løpt mye på mølle selv etterhvert tenker jeg at det ikke er så viktig. Jeg synes det er tyngre å løpe på mølle enn ute (les dødskjedelig)
Men det funker supert for å trene på en ønsket fart, så lenge mølla er kalibrert vil beina måtte jobbe i den samme farta der som ute og dermed tilnærmet det samme energiforbruket.
Er man heldig på en 3K ute kan man få medvind og 
Når skal medlemmene på Tekinvestor finne seg et felles 10-km å melde seg på
Mølle er mølle, ute er ute. Farten på møller kan variere veldig, så ikke sammenlignbart med mindre du løper på samme mølle hver gang. Og selv da kan det endre seg over tid med slitasje osv.
Litt stigning på mølla er for å redusere skaderisiko, ikke for å simulere uteforhold. Der får du ikke gjort uansett. Skal du trene på mølle for å løpe fortest mulig ute ville jeg brukt 0%, gitt at du ikke har vondt noe sted. Dermed får du løpt på høyest mulig hastighet, og står best mulig rustet for å løpe fort ute. Lykke til.
Jeg og daddelen min er klare til å stille til start!
Hva bruker folk for å logge løp?
Det er Strava som er klart mest brukt
Strava og Garmin 🏃♂️
Jeg bruker Garmin klokke til å logge selve økta, og Garmin Connect app og Strava til å analysere i ettertid.
Man kan logge rett på Strava og andre apper også men selv liker jeg å løpe uten mobilen i lomma innimellom
Fant denne videoen interessant og passer jo rett inn her. Handler om hvordan du kan løpe en bedre 5k.
Jeg er mer der at jeg startet rundt 25 og veldig fornøyd om jeg kommer under 20 - siste beste var 23:27, men det var en del av et 10km løp
Kan jeg komme under 28 på 5k er det bra.
Fikk en strekkning i leggen på seineste løperunden så det blir annen aktivitet et tag.
Ro-maskin 
Postet den her selv om jeg vil tro de fleste her er på et annet nivå fordi han kom med råd utfra forskning og empiri, ikke bare synsing.
Helt super video 
Han går jo egentlig gjennom det vi har pratet om på helse-tråden de siste dagene, på en veldig fin oversiktlig måte.
Den måten å trene på tenker jeg er overførbar til så å si alle distanser og alle tempo - man justerer bare fart, draglengde og antall drag etter egne preferanser og hva man trener mot.
Loggføring gjøres normalt av klokke. Har selv en Coros, og er veldig fornøyd med den. Har vært på Garmin og Polar tidligere.
Analyse er derimot et annet ballgame. Jeg har ikke betalversjon av Strava, så den gir meg begrenset verdi, men den er ok for integrasjon mot andre systemer.
Andre analyseprogram er f.eks web-baserte Intervals.
Selv har jeg brukt GoldenCheetah
Det må installeres lokalt, og alt lagres lokalt. Så for dem som er opptatt av eierskap til data er den seriøst god - men høy brukerterskel, det er mulig å nerde seg ned i alle mulig slags data.
Vanskelig å komme seg unna at noen snapper opp dine data så lenge man er på strava/garmin/coros etc. Coros er Kina, så jeg tar for gitt at sjelen min allerede er lastet inn i parti-hjernen. Nå jobber jeg bare for å overbevise dem om at Norge består av bad-ass’er, og ikke er noe å prøve seg på.
Det var mye bra der!
For meg er det lett at terskeløktene går for fort, spesielt forrige uke ble det som skulle være en terskeløkt i stedet vo2 maks - kanskje jeg bør holde meg til to terskeløkter og en rolig langkjøring denne uken. Ellers er jeg fornøyd med at jeg nå ligger rundt 30km per uke som er mye høyere volum enn for noen måneder siden. Liten pause i ferien med sporadisk trening da.
Jeg synes han hadde en bra tommelfingerregel der: Det skal ikke være lett, du skal ikke ha lyst til å legge deg ned når du er ferdig, du skal kunne løpe 10 minutter til etter at du er ferdig, men det ville vært tungt.