Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

En del har problemer med holdning pga mye stillesitting på kontroret, spesielt det som heter anterior pelvic tilt på engelsk og det er det da lurt å gjøre styrkeøvelser der noen også gir litt dynamisk bevegelighet som f.eks. glute bridge, planke, dead bug osv

1 Like

Fiskekaker på menyen i dag, blandet sammen koljefile og litt salt i en sånn enkel food prosessor som kom med stavmixer, litt potetmel og til slutt melk. Form til kaker og stek

11 Likes

Begynte å innføre tøying I starten av treningskarrieren, sluttet med det for noen år siden da jeg ikke fikk noe særlig gevinst av det, så ble mer bortkastet tid.

Bruker dog litt tid på å gjøre noen øvelser for å vedlikeholde god holdning.
Som f.eksempel facepulls, den har gjort underverker.

Holdningstrøye har også hjulpet mye

5 Likes

Her er hvordan kanskje verdens råeste utholdenhetsutøver ble enda råere. Core!

Tadej Pogačar won his fourth Tour de France thanks to a bunch of resistance bands and a yoga mat.

4 Likes

Når det gjelder tøying så finnes det en studie fra det amerikanske forsvaret hvor dem så på passiv tøying vs aktiv tøying.

Dem som gjorde aktiv tøying hadde redusert risiko for overtråkk vs dem som drev med passiv tøying.

3 Likes

For de som er mest interessert i løping har jeg opprettet en egen tråd her:

Jeg synes det er spennende å se de ulike løpeøktene folk gjør, diskutere intervall osv men det forsvinner fort litt i annet prat om mat og generell helse (som også for all del er meget interessant).

Håper det er stemning for enda mer spisset løpeprat der :slight_smile:

4 Likes

Skitrening i bare -8 i dag og litt nysnø som gjorde at det faktisk ble veldig godt føre. Merket at jeg faktisk fikk til å skøyte ganske bra. Morsomt!

Btw, bedre trening for rygg og holdning enn å gå på ski skal man lete lenge etter. Tror kanskje klassisk er best. :sweat_smile:

Er selv overbevist om at skøyting er best for ryggen. Mest variert - «dansing».
Glipptak i diagonal for en med dårlig rygg er «drepen».
Monoton staking er heller ikke bra

1 Like

SKØYTINGEN er stor belastning av hoftepartiet ogman kan vel ikke si annet enn at det er en svært unaturlig måte for mennesker å bevege seg på. Og blant de fysioterapeuter og kiropraktorer jeg kjenner, får skøytingen mye av skylda for skadene i rygghofteparti hos langrennsløpere

STAKING er en stor belastning for ryggen, og med feil teknikk, vil jeg tro det kan oppstå skader. Noen bruker hele ryggen, noe som er riktig, mens andre kanskje bare bruker deler av ryggen, og vil med det få en økt belastning på de delene – og kan pådra seg belastningsskader

Har startet skisesongen med litt ryggvondt, men etter 50-100 km så er de helt borte. Glipptak er jo et problem, men du må bare ha tre par ski, et med teip, et med feller og et man smører (med grønt eller blå) :sweat_smile:

Jeg er ikke sterk nok til å kunne ensidig stake, må veksle mellom diagonal, staking med fraspark og staking.

1 Like

Merkelig. Har selv slitt med rygg men aldri i perioder jeg skøyter. På klassisk får jeg gjerne ubehag i skuldre og nakke. Sliter forresten litt med nakken på lange sykkelturer også.

Tror det har med mengde å gjøre. Å belaste rygg/hofte med skøyting vil jeg tro er positivt så lenge man ikke overdriver.
Trening er jo i utgangspunktet å belaste kroppsdeler :blush:

Må huske at mye av slike artikler er basert på folk som trener ekstremt mye.

1 Like

Har ikke merket noe til vondter etter hverken skøyting eller klassisk på ski, utenom overbelastning av en svak hofteleddsbøyer. Der hjelper jo skøyting på, for den brukes ganske mye der.

Skuldrene får kjørt seg hvis du staker mye, men du kan jo vurdere å bare gå litt mer diagonalgang inntil de blir sterke nok. :slight_smile:

Må forresten le av denne: Hvordan holde seg skadefri når man går på langrenn?

. Når man staker er det hovedsakelig triceps-muskelen som blir brukt

Da vet du at de har null peiling. Staking er aktiv bruk av mage mage og skuldre, rygg og triceps holder igjen til langt ute i staketaket, da bruker man triceps aktivt. Etter å ha gått en tur hvor jeg “jukset” for mye opp bakker med litt dårlig feste på en lang tur merket jeg at triceps var utslitt. Kunne da bare justere staketaket til at jeg kun brukte triceps til å holde igjen.

Prøvde å finne ut av problemet du hadde med nakken. Et sted stod det om krumming av skuldre og kollaps av øvre del av ryggen osv, men synes det er rart hvis du er en habil skøyter.

1 Like

Et godt eksempel på spill over effekt fra styrketrening til kardio 🚴‍♂️🦵

1 Like

I hvert fall supplerings effekten.
Har selv merket i perioder tidligere hvor jeg har løpt mye at kroppen knekker sammen under lange turer i fjellet. Kondisjonen sterkere enn kjernen

2 Likes

Btw, en ting jeg liker med å ha funnet meg skøyting på ski som ny ting å lære meg er at det er trening som går på noe annet enn blodslit. Jeg kommer ikke til å bli særlig mye bedre på skøyting ved å øke VO2max, det er teknikken som gjelder. Mao, selv veldig moderat fokus på balanse og teknikk gjør at jeg ser veldig markant framgang.

Beste måten å trene teknikk på tenker jeg er å ha masse små doser. I større porsjoner, så er det nok altfor lett å jukse når de uvante musklene som brukes blir slitne. Det passer meg veldig bra. :slight_smile:

2 Likes

Har laget meg et excel-ark hvor jeg tracker trening. Fin motivasjon til å gjøre bittelitt ekstra. Klarer å få klemt inn et par min på balansepute eller noen chin-ups. Også fin motivasjon for å gå til jobb og legge til litt hverdagsbevegelse.

Hadde planlagt mer trening for beina, men med skøyting omtrent hver dag, så har jeg vært bittelitt støl fra torsdag 8. januar, så det får vente litt.

Dato Ukedag Klassisk Skøyting Bevegelse Trening Chin-ups, eksentrisk Balansepute Arnoldpress Pushups Knebøy Bulgarsk utfall Crunches
02.01.2026 fredag 1x2 eksentrisk 1x10 10kg
03.01.2026 lørdag Lang gåtur, litt jogging
04.01.2026 søndag Lang gåtur 1x3, hvorav en full 1min pr bein 1x12 10kg 6 1x15 10kg 1x10 pr bein 1x10
05.01.2026 mandag Skitrening m/barn
06.01.2026 tirsdag Gått til og fra jobb
07.01.2026 onsdag 30 min teknikktrening 1x2 eksentrisk
08.01.2026 torsdag Gått til og fra jobb Sirkeltrening kjerne/utfall
09.01.2026 fredag Svømming varmtvann 1x2 eksentrisk 1min pr bein
10.01.2026 lørdag Skitrening m/barn 1x2 eksentrisk
11.01.2026 søndag 30 min teknikktrening
12.01.2026 mandag Skitrening m/barn
13.01.2026 tirsdag Gått til og fra jobb 1x2, hvorav en full 1min pr bein
1 Like

Julen chokolade fråseri kostede lidt på vægten men det er hva det er.
Jeg løfter tungere og overkroppen bliver stærkere og stærkere havde fat i 30 kg håndvægtene i går til min bryst og ryg træning - desværre sabotere knæet mig stadigt i forhold til ben delen - lige når jeg tror at jeg har styr på det kommer jeg til at træne for tungt eller gå for meget i terræn.
Det sku lidt træls men jeg må lærer af det og bruge cyklen så meget som muligt for det kan knæet godt lide.
En anden ting protein - det er svært og få de der 1,5 g pr kg kropsvægt men kostomlægning er vejen frem så bønner, hytteost, havregryn, yougurt, æg, tun, laks også videre er længere frem på menuen.
Protein pulver bruger jeg kun efter træning for at give lidt ekstra på de dage.
Mit første måltid på dagen består af spejlæg, bønner og en grillpølse fra slagter dvs ca 30 g protein.
Eller havregryn med yoghurt og et kogt æg også ca 30 g protein.
Meningen er at jeg skal køre 4 træninger i ugen 2 til overkroppen og 2 til undergruppen men nu må vi se hvordan det går med det knæ.
Træning med tung vægt langsom udførsel og få sæt, hvor hver øvelse bliver lavet til max udmattelse.
Jeg smider en opdatering senere.

1 Like

1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt er ikke så vanskelig å nå , problemet for mange er heller at det følger med for mange kalorier i forhold til behovet. Ligger selv på 1.5 gram protein regnet fra kylling fisk kjøtt og en protein drikk etter trening. For også ekstra protein fra vegetabilske kilder. Velger selv å ligge lavt på fett, da det gjør meg mett så lenge at jeg får problemer med å få nok kalorier.

1 Like

Fick tips på en bra øvelse her om dagen.

1. Ligg på rygg, Helt flatt, armane lengs sidorna.
  2. Res deg upp, rakt fram, utan at sætte hændene i bakken. Ikke noe bein i kors eller.

Høres ju super-enkelt ut. Det er ikke det. I hvert fall ikke før meg som må anses som en fysiskt relativt normal person. Ingen atlet, men heller ikke soffagris.
Selv klarer jeg det bare dynamisk. Klarer det statisk hvis jeg krysser beinen.

Får du holde rundt anklene? Hvis jeg får presse meg fram / dytte anklene bakover når jeg går fra sittende til stående går det greit.