Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Har fått skøytet litt på ski de siste dagene. Utrolig slitsomt når det ligger 5 cm nysnø oppå der det er preppet og det er -20. Jeg er også så dårlig til å skøyte at jeg drev med 45sek/45sek trening :joy:

Merker at jeg blir litt bedre for hver dag jeg får trent, men etter 30 min er jeg ferdig. Om ikke fysisk, så mentalt. Tenker også at det er teknikk jeg trener, så når jeg blir sliten nok, så er det like greit å gi seg.

Klarer nå å gli på venstre ski 75% av tida. Jobber med å rette meg skikkelig opp. Er vel kanskje på 25% der.

Målet: under optimale forhold, kunne skøyte i lett terreng mer enn en km uten pause og uten å daue helt. :joy:

3 Likes

Apropos styrketrening og løping, er det noen som har prøvd seg på plyometrisk trening?

Det er forresten helt sprøtt hvor tungpustet jeg blir når jeg skøyter på ski. Samtidig som jeg hiver etter pusten og hjertet nærmer seg makspuls, så er jeg knapt sliten i musklene. Jeg antar jeg hadde merket det i musklene rimelig fort etter at jeg merker det i pusten, men nå drev jeg egentlig å øvde på teknikk, så jeg lot det aldri stå til for å teste.

Jeg har det helt motsatt med svømming, fikk første økt med klokke i dag, riktignok rolig økt, pulsen holder seg veldig lav, mens når jeg løper spretter den opp bare jeg jogger i litt tempo selv om jeg ikke drar på noe særlig. Tror jeg hadde fått samme effekt av en tilsvarende lang litt rask gåtur.

Det som jeg kalte vo2 maks økter da svømmingen var hovedaktivitet kan i beste fall ha vært terskel, men sikkert litt under det også. I rart jeg kunne ta opp til 4 slike per uke.

Nesten det verste føret jeg kunne tenke meg - løst og dårlig gli.
Da er det håpløst å skøyte. Ikke rart du ble sliten :sweat_smile:

1 Like

Heldigvis skulle jeg ikke noe sted, målet var bare å bli bedre til å skøyte. Av verre fører, så har du fokksnø på fjellet. Det blir små kuler som gjør at snøen gir ca like god glid som sand.

Jeg tenker det ikke trenger å være så komplisert

Studier viser at tung løpsrelatert styrketrening (knebøy, markløft, utfall, tåhev) og plyometrisk trening (hopp ol) kan forbedre løpsøkonomi og utholdenhet.
Det viktige og den bestemmende faktoren for (langdistanse) løping er utholdenhet.

SÅ en liten brannfakkel: - Det er ingen studier som viser at styrketrening reduserer skader hos løpere (selv om “alle” sier det)

Det viktigste for en løper er muskulær herding (sener, skjelett, vev) og det får man av å løpe, men man må øke gradvis (too much too fast too soon) og det er den viktigste skadeforebyggende faktoren for en løper.

Det er en grunn til at halve ski eliten i landet blir skadet hver vår - de har utholdenheten og styrken, men ikke herden når snøen er borte og de går over til løping.

5 Likes

Meg i 2018 etter å ha gått over 650 km på ski den vinteren. Må være helt jævelig for elite skiløpere å holde igjen. :sweat_smile:

2 Likes

Tiden man bruker på styrketrening får man jo ikke benyttet til løping da, og sånn sett er det jo preventivt :stuck_out_tongue:

1 Like

Gode poeng! Det høres fornuftig og riktig ut det du sier.

Jeg lurer på hvordan man kan gjøre presis forskning på ting som styrketrening og dens effekt, da kvaliteten på gjennomføringen varierer så vanvittig.

For opptrening eller forbedring av hvordan en person beveger seg, ser jeg alt fra null effekt eller at ting blir verre til helt vanvittig forskjell. Fellesnevneren for de som har stor fremgang er hvor ekstremt presis man må være i tilnærmingen. Uten denne presisjonen, som de færreste har, skjer det (etter min mening) omtrent ingenting.

3 Likes

Noe forskning er det da: Strength training as superior, dose-dependent and safe prevention of acute and overuse sports injuries: a systematic review, qualitative analysis and meta-analysis - PubMed

Studien konkluderer med at styrketrening er effektivt for å redusere skader på tvers av ulike idretter
Helt klart, men denne er ikke på løpere

1 Like

Interessant, man får ofte høre at det er viktig for å hindre skader for løpere, mens det antageligvis er mye viktigere i andre idretter. En ting som man bør tenke på er at løperkne ofte behandles med knebøy varianter, så om man først får en skade så er styrketrening medisin. Men rent intuitivt tenker jeg da at det også burde hjelpe for å forhindre at det inntreffer.

2 Likes

Tenker du treffer blink her ja

Conclusions: Exercise-based interventions do not appear to reduce the risk and rate of running-related injuries. Supervision may be essential for exercise-based intervention programs to reduce risk of RRIs, possibly due to increased compliance. Studies with more robust designs that include supervised exercise interventions should be prioritized in the future.

2 Likes

Dette gjelder vel godt trente løpere. Men studier viser vel at nybegynnere har stor gevinst av styrketrening for skadeforebygging, fordi de ofte har svakere muskulatur og dårligere stabilitet. Og da er det vel fokus på hofte, core og fotstyrke for å bygge grunnleggende stabilitet og forebygge typiske overbelastningsskader som anbefales.
Så tror det er viktig å skille litt mellom nivåene her.

Generelt når det gjelder kondisjon vs styrke diskusjonen så er nok også nivå en veldig viktig faktor for hva man har mest igjen for. Og her mener jeg også at for den gemene hopen (som jeg selv definerer meg som en del av) så er det å gjøre begge deler helt essensielt. Og da vil jeg hevde at selv en høyst begrenset mengde av begge dele vil gi en enorm helsegevinst.

2 Likes

Det virker som det kan være skadeforebyggende effekt av hofte og kjerneøvelser for oss mosjonister / nybegynnere

Ellers er det en grunn til at proffene trener styrke, nemlig løpsøkonomi så selv om det ikke er skadeforebyggende for dem så er det en viktig (men liten) del av treningen

4 Likes

Conclusion: A physiotherapist-guided hip and core-focused exercise programme was effective in preventing LE injuries in novice recreational runners. The ankle and foot programme did not reduce LE injuries and did not protect against acute LE injuries when compared with static stretching.

Altså:
Konklusjonen var at når helt ferske løpere fikk oppfulgt og veiledet hofte og kjerneprogram av fysioterapeut, så fikk de færre skader.
Når de bare trente ankel og fot så hjalp det ikke og de fikk like mange akutte skader som de som bare tøyde.

Da lever det egentlig videre som @RogRak var inne på at veiledning er nøkkelen, men… Styrketrening i seg selv forebygger ikke skader hos løpere.

Nybegynnere er ekstra sårbare så riktig belastning og gradvis herding blir enda viktigere.

2 Likes

Enig!

Dette er en nøkkel for både utholdenhet og styrketrening

1 Like

Nå var det ingen gruppe i undersøkelsen som kjørte hofte og kjerneøvelser uten veiledning så jeg synes det blir helt feil å konkludere med at styrketrening i seg selv ikke forebygger skader. Undersøkelsen hadde vært bedre med en gruppe som trente hofte og kjerneøvelser på egen hånd i tillegg. Jeg vil tro at disse også hadde hatt redusert skadefrekvens men at det trolig hadde vært litt lavere effekt enn ved veiledning.
Men når styrketrening med veildening reduserer skader så er min konklusjon at styrketrening hjelper :slight_smile:

1 Like

Jeg har aldri tøyd etter trening, bare under oppvarming. Ser på det som bortkastet tid.
Brannfakkel?

2 Likes